چه رنگ هایی برای خانه خود انتخاب کنید؟

سایت بدون- رنگ‌ها حس زیبایی را در خانه القا می‌کند. انتخاب رنگ‌ها برای هر خانه‌ای به سلیقه هر فرد و سبکی بستگی دارد که او می‌پسندد. اما مساله‌ای که خیلی از ما از آن غافلیم، این است که انتخاب رنگ‌ها به طور ناخودآگاه وضعیت درونی ما را نشان می‌دهد و حتی روی خلق و خوی ما هم تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد؛ بنابراین نمی‌توان اثربخشی رنگ‌ها را روی شخصیت افراد نادیده گرفت. از نظر علم معماری باستان، رنگ‌ها نقش مهمی در برقراری تعادل در ذهن و بدن ایفا می‌کند. معمولا خانه‌های ما ایرانی‌ها در و دیوارهای سفید دارد و تنوع رنگ در آنها کمتر است، اما با انتخابی هوشمندانه می‌توان این تعادل را برقرار کرد. در این میان انتخاب مناسب‌ترین نوع رنگ برای رنگ‌آمیزی خانه هم اهمیت بالایی دارد.    کدام نوع رنگ را بخریم؟
نوع رنگی که خریداری می‌کنید به اندازه تُن رنگی که انتخاب می‌کنید اهمیت دارد. رنگ حاصل ترکیبی از چهار ماده رنگدانه، رزین، حلال و مواد افزودنی است. رنگدانه همان رنگ است؛ رزین همان چسب است که باعث چسبندگی رنگ می‌شود؛ حلال، حاملی است که رنگ را به شکل مایع درمی‌آورد و با خشک شدن رنگ، تبخیر می‌شود. مواد افزودنی هم ویژگی‌های عملکردی خاصی را به رنگ می‌دهد. رنگ‌های ارزان و نامرغوب معمولا درصد بالایی حلال داشته و درنتیجه بیش از ۵۰ درصد کمتر رنگدانه و رزین دارد. 
این به این معنی است که بیشترین رنگی که روی دیوار زده می‌شود، حلال بوده که تبخیر شده و رنگدانه کمی به جا می‌ماند. به همین دلیل، باید بارها رنگ روی دیوارها زده شود تا پوشانندگی قابل‌قبولی پیدا  کند. برای جلوگیری از این امر، مطمئن باشید رنگی که می‌خرید حداقل ۴۵ درصد رنگدانه رزین داشته باشد تا هم در زمان صرفه‌جویی کند و هم پوشانندگی رنگ خوبی داشته باشد. پرکاربردترین رنگ‌ها برای خانه‌ها، رنگ‌های روغنی و رنگ‌های 
بر پایه آب است. 
رنگ‌های بر پایه آب:  این قبیل رنگ‌ها را به رنگ‌های لاتکس می‌شناسند و معمول‌ترین نوع رنگ‌هایی است که برای مصارف خانگی به کار می‌رود. این رنگ‌ها به سرعت خشک می‌شود و با آب و صابون قابل شست‌وشو بوده و حاوی مقادیر کمتری ترکیبات آلی فرار بوده، بنابراین دوستدار محیط‌زیست است. رنگ لاتکس مقاومت بالایی دارد و مانع کپک‌زدگی ناشی از رطوبت در خانه می‌شود و تنوع رنگ بالایی دارد و در قسمت‌های مختلف خانه، از قسمت‌های خارجی گرفته تا دیوارهای داخلی و نواحی چوبی قابل استفاده است. 
رنگ‌ها بر پایه روغن:  این نوع رنگ‌ها به آلکیدها شناخته می‌شود و در برابر رطوبت‌های بالا مانند حمام و آشپزخانه مقاومت بالایی دارد و دیر پوسته می‌شود و همچنین روی اجسامی که پوشش سنگین دارد یا در معرض ضربه است، مانند کف و کابینت‌ها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها ظاهری براق داشته و نسبت به رنگ‌های لاتکس در مدت زمان طولانی‌تری خشک می‌شود به همین دلیل کمتر رد قلم‌مو روی رنگ باقی می‌ماند. رنگ‌های روغنی گران‌قیمت‌تر از لاتکس بوده و بوی قوی‌تری داشته و در مقایسه با لاتکس، ترکیبات زیست‌تخریبی بالاتری دارد. برای پاک کردن این رنگ‌ها از سطوح باید از حلال‌های شیمیایی استفاده کرد.
   در کجای خانه چه رنگی به کار ببریم؟
اتاق‌نشیمن: اتاق‌نشیمن خانه به نوعی معرف شخصیت شماست؛ بنابراین باید فضایی گرم داشته باشد و انرژی را به ساکنان و مهمانان منتقل کند. آبی، سبز، زرد، بژ و قهوه‌ای مایل به زرد مناسب‌ترین رنگ‌ها برای اتاق نشیمن یا پذیرایی است. اما با وجود این، ترکیبی از رنگ قرمز به اندازه کم در این رنگ‌ها هم زیبایی چشم‌نوازی ایجاد کرده که انرژی موردنیاز برای اتاق نشیمن را فراهم می‌کند. 
اتاق غذاخوری: در بعضی خانه‌ها که کمی بزرگ‌تر است، معمولا قسمتی از خانه به قرار گرفتن میز ناهارخوری اختصاص داده می‌شود. برای زیباتر کردن این بخش از خانه، می‌توانید از رنگ‌های سبز، صورتی و آبی استفاده کنید. تمام این رنگ‌ها علاوه بر ایجاد فضایی آرام، محیطی شاد و سالم را ایجاد می‌کند. این رنگ‌ها همچنین ذهن و بدن را آرام می‌کند. 
اتاق خواب اصلی:  از مناسب‌ترین و پرطرفدارترین رنگ‌های اتاق خواب صورتی، سبز، خاکستری یا بنفش است اما توصیه می‌کنیم از سایه‌های کم‌رنگ آنها استفاده کنید. این رنگ‌ها باعث القای آرامش در محیط شده و جدای از فضای عاشقانه و رمانتیکی که ایجاد می‌کند، موجب می‌شود خواب آرامی داشته باشید. 
اتاق خواب کودکان:  اتاق خواب کودکان علاوه بر ایجاد فضایی آرام، باید سرزندگی را هم در خود داشته باشد. با استفاده از رنگ‌های شادی مانند نارنجی، صورتی، آبی، سبز یا بنفش کم‌رنگ می‌توانید محیطی دلنشین و پر از هیجان را برای فرزندتان آماده کنید. به رغم این که بسیاری از کودکان به رنگ قرمز علاقه زیادی دارند، اما بهتر است در استفاده از رنگ قرمز در اتاق خواب کودکان خودداری کنید چرا که این رنگ شدت خشونت و استرس را در کودکان افزایش می‌دهد و یکی از دلایل پرخاشگری می‌تواند  باشد. 
اتاق مطالعه:  به طورکلی، رنگ‌هایی چون سبز، آبی و بنفش کمرنگ رنگ‌های مناسبی برای اتاق مطالعه است اما اگر بخشی از اتاق خواب را به مطالعه اختصاص داده‌اید، می‌توانید از همین رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب هم استفاده کنید. استفاده از این رنگ‌ها برای اتاق مطالعه، علاوه بر این که باعث بالا رفتن میزان تمرکز و حافظه می‌شود، محیط دلنشینی را هم ایجاد می‌کند. 
آشپزخانه: بسته به سلیقه افراد، طیف رنگ‌های مختلفی را می‌توان برای فضای آشپزخانه استفاده کرد. نارنجی، سفید، سبز، زرد، صورتی و شکلاتی مناسب‌ترین رنگ‌ها برای آشپزخانه است. بهتر است در این فضا حتما رگه‌هایی از قرمز در قسمت‌های کوچکی از دیوارها هم استفاده کنید. مشکی و خاکستری دو رنگی است که هرگز برای رنگ‌آمیزی آشپزخانه توصیه نمی‌کنیم. 
 حمام: مناسب‌ترین رنگ‌هایی که می‌توانید برای فضای حمام استفاده کنید، سایه‌هایی از سفید، سیاه، خاکستری، صورتی و سایه‌های پاستلی است. تمام این رنگ‌ها، آرام‌بخش بوده و حس خوبی را در زمان حضور در حمام به فرد القا می‌کند. 

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *