آخرین خبرها

چگونه از قلبمان در هوای سرد مراقبت کنیم

سایت بدون – قلب، کم می‌آورد. نفس، تنگ‌ می‌شود. سوز زمستان که به تنگی نفس و ضربان نامنظم قلب اضافه ‌شود و ریه‌ها دیگر کشش اکسیژن‌رسانی کافی را نداشته باشند، درد از قفسه سینه به سمت فک منتشر می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری قلبی، این حالت، پیش‌آگهی خوبی نیست. اما در افرادی که به بیماری قلبی مبتلا نیستند نیز نشانه‌های گفته شده ناشی از سرمای هوا می‌تواند به قلب فشار وارد کند. اگر در سرمای هوا، تحرک‌بدنی داشته و ورزش هوازی انجام دهید، آسیب وارد شده به قلب چند برابر می‌شود. انجمن قلب آمریکا (AHA) راهکارهایی را برای مراقبت از قلب درهوای سرد توصیه کرده که در ادامه مرور می‌کنیم. در هوای سرد، قلب سخت‌تر خون را پمپاژ می‌کند. بنابراین گردش خون در کل بدن نیز مختل می‌شود. بنابراین در هوای سرد، خطر ایجاد لخته خون و اختلال در اکسیژن‌رسانی به خون افزایش می‌یابد. اگر دچار بیماری قلبی هستید، داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید. علاوه براین به توصیه‌های پزشک خود مبنی بر رعایت نکته‌هایی برای کاهش فشار بر قلب در فصل سرما دقت کنید. اگر دچار بیماری قلبی نیستید، برای بهبود گردش خون به این موارد دقت کنید:
بنوشید: به مقدار کافی آب بنوشید. این کار به رقیق شدن خون کمک کرده و گردش خون را تسهیل می‌کند. بهتر است چند حلقه لیموترش، نعنا یا برگ آویشن اضافه کنید.
ترشی‌ها: روزانه مقدار کافی از میوه‌های ترش مانند مرکبات، لیموترش، آب نارنج و… مصرف کنید. آب این میوه‌ها، به‌دلیل میزان ویتامین C بالا، مانع از ایجاد لخته خون می‌شود.
دور از سرما: سعی کنید زمانی که دمای هوا بسیار پایین است، ورزش و تحرک بدنی را به حداقل برسانید. این نکته به‌ویژه در هوای آلوده علاوه بر سرما، بسیار مهم بوده و به سلامت قلب آسیب جدی وارد می‌کند.
 از کرونا ویروس‌ها دور باشید
کرونا، زندگی همه را در نوردید! اما بعد از دوره کرونا، باز هم کرونا به جاست. علاوه براین‌که ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا و … همیشه همراه و اطراف ما زندگی می‌کنند. ابتلا به این ویروس‌ها می‌تواند سلامت عمومی بدن و قلب را به خطر می‌اندازد.
چه باید کرد؟ 
برای مراقبت از قلب – به‌ویژه اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید- در ابتدای فصل سرما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنید. به این مورد تزریق واکسن کووید-۱۹ در زمان مناسب را نیز اضافه کنید.
 راحت برگزار نکنید
سرمای هوا، باعث کند شدن متابولسیم بدن می‌شود. از سوی دیگر طولانی‌بودن شب‌های زمستان، میل به مصرف انواع خوراکی، به‌ویژه خوراکی‌های شیرین و شور و تنفلات را افزایش می‌دهد. مصرف این نوع خوراکی‌ها می‌تواند باعث بالارفتن فشار و قند خون، کلسترول بد و افزایش وزن می‌شود. این عوامل می‌توانند خطر عارضه قلبی و بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد. مصرف غذاهای سنگین به‌ویژه در شب هنگام بسیار خطرناک است.
چه باید کرد؟ 
مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را جایگزین غذاهای نامناسب کنید. این خوراکی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و املاح بوده و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند. علاوه براین، غذاهای دریایی را  به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید. پروتئین غذاهای دریایی سبک و قابل‌هضم هستند. علاوه براین‌که حاوی اسیدچرب امگا-۳ بوده و باعث حفظ سلامتی قلب می‌شوند. از تنقلات سالم مانند خرما، توت خشک و آجیل‌های خام غافل نشوید. غذاها را بخارپز کنید. شکر و نمک را از برنامه غذایی خود حذف و از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید تا خطر ایجاد لخته خون در اثر فشار خون یا چربی بالا کاهش یابد. در فصل سرما، به‌دلیل سرمای هوا، خطر ایجاد لخته خون بیشتر است.
 متحرک باشید؛ حتی در سرما
هوا سرد است. بنابراین اگر دچار مشکل قلبی- عروقی هستید، بهتر است در هوای سرد ورزش نکنید. علاوه براین، اگر با ورزش‌کردن در هوای سرد دچار تنگی نفس یا تپش قلب می‌شوید- اما به بیماری قلبی دچار نیستید- ضمن مراجعه به پزشک، در هوای آزاد، به‌ویژه در صورت کاهش دما ورزش نکنید. برای اینکه تحرک بدنی خود در فصل زمستان را حفظ کنید، باید کاری بکنیم.
چه باید کرد؟
آرام‌تنی: ورزش‌های آرامش‌بخش مانند یوگا را در برنامه روزانه خود قرار دهید. این ورزش‌ها به حفظ سلامت جسم و روان کمک می‌کند.
حرکت کنید: سعی کنید به هر بهانه حرکت کنید. برای مثال کارها را ایستاده انجام دهید.
حرکت در خانه: روزانه ۱۰ دقیقه صبح و ۱۰ دقیقه عصر در اتاق راه بروید. اگر منزل شما به شکلی است که اتاق اضافه دارید یا می‌توانید در گوشه‌ای از خانه، وسایل ورزشی قرار دهید، این کار را انجام داده و درمنزل 
ورزش کنید.
در ساعات گرم: ساعت‌هایی از روز، هوا گرم‌تر است. بنابراین سعی کنید در این ساعت‌ها از منزل خارج شده و پیاده‌روی کنید. بدن به ویتامین D نیاز دارد.
خُلق به قلب فشار می‌آورد
نور کم است. روزها کوتاه است. بیشتر ساعت‌های روز را باید در خانه ماند. امکان حضور در فضای آزاد به دلیل سرمای هوا کمتر است. میزان دریافت ویتامین D کاهش می‌یابد. همه این موارد باعث افت خلق و خو می‌شود. این حالت می‌تواند بر عملکرد قلب، تاثیر منفی داشته باشد. دلیل آن نیز تغییرات هورمونی ناشی از این تغییرات در فصل زمستان است.
چه باید کرد؟
مکمل: از مکمل‌های حاوی ویتامین D و کلسیم استفاده کنید. درصورت مشورت با پزشک، مصرف مکمل‌ حاوی ویتامین‌های خانواده B نیز مفید است.
معاشرت کنید: پس از تمام‌شدن دوره کرونا، حتما دورهمی خانوادگی در منزل و بیرون از منزل داشته باشید. معاشرت با افرادی که با آنها احساس خوبی دارید، به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند.
شش دقیقه: اگر هیچ فرصتی هم ندارید، روزانه شش دقیقه ورزش تمرکز فکر (مدیتیشن) انجام دهید.
ده دقیقه: در ساعتی از روز که هوا آفتابی بوده و سرمای هوا کم است، ده دقیقه پیاده‌روی کنید.
مدیریت: تغییرات آب و هوایی و کاهش میزان و شدت تابش نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب شود. بنابراین راهکارهای مدیریت استرس و اضطراب را بیاموزید.

برچسب‌ها: , , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }