چگونه از چنگ دیابت بیماری قرن فرارکنیم؟

سایت بدون -دیابت عامل اصلی ایجاد نارسایی کلیه، کوری و قطع عضو (بجز تصادف) است و بیماری‌های قلبی در دیابتی‌ها چند برابر افراد سالم شایع است.

معمولاشروع این بیماری در سنین بعد از ۳۰ سالگی است ولی در سالهای اخیر موارد زیادی ازدیابت تیپ۲ در نوجوانان چاق دیده شده است. این بیماری تا مدتها بعد از شروع هیچ عارضهای در بیمار ایجاد نمیکند. بعد از اینکه قند خون بیشتر بالا رود علامتهای بیماری آشکار میشود که شامل پر شدن مثانه و نیاز به تخلیه ادرار بهطور مکرر بخصوص در ساعات نیمهشب یا سحرگاه، تشنگی بیش از حد، تعریق زیاد، خستگی و کمشدن وزن است.

تنها راه تشخیص بموقع دیابت آزمایش قندخون است که باید در افراد دارای اضافه وزن و کسانی که دارای نزدیکان درجه یک دچار دیابت تیپ ۲ یا سابقه دیابت بارداری هستند در هر سنی بهطور مرتب هر سال یا هر دو سال انجام شود.

باید بدانیم همه در معرض دیابت هستیم حتی اگر هیچکدام از بستگانمان دیابت نداشته باشند و بدانیم این بیماری سیر بسیار کندی دارد و تا سالها علائمی ایجاد نمیکند و مدتی بعد عوارض خود را برجا میگذارد .

البته حتی کسانی که بهدلیل وراثت در معرض این بیماری هستند، میتوانند با تمهیداتی تا سالها شروع بیماری و عوارض آن را به تاخیر اندازند.

کسانی که والدین، برادر یا خواهرشان مبتلا به این بیماری است، ولی هنوز قند خونشان کمتر از ۱۰۰ است، استعداد ابتلا به دیابت را دارند. این افراد در صورتیکه فعالیت بدنی مناسب داشته باشند و تناسب وزنشان حفظ شود، میتوانند از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند. در لبه پرتگاه دیابت قرار دارند. در این مرحله نیز با فعالیت بدنی مناسب وحفظ تناسب وزن میتوان شروع بیماری را تا سالهای زیادی به تاخیر انداخت.

افرادی که تازه به دیابت مبتلا شدهاند و هنوز سلولهای سازنده انسولین تا حدی در بدنشان فعال هستند با فعالیت بدنی و کاهش وزن، بیماریشان بدون دارو کنترل می‌‌شود و حتی ممکن است تا مدتها قند خون در حد نرمال بماند.

زمانیکه دیابت کاملا آشکار شد و قند خون به میزان زیادی بالا رفت، گرچه در این مرحله نمیتوان بدون دارو بیماری را مهار کرد، اما باز هم ورزش و رژیم مناسب غذایی میتواند در کنترل بیماری و پیشگیری از عوارض آن موثر باشد.

دکتر رضا کریمی

فوقتخصص غدد و متابولیسم

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *