چگونه عابران پیاده با صدای جعلی خودروهای برقی نجات پیدا می کنند؟

.

خودرو‌های الکتریکی به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی هوا شناخته می‌شده‌اند اما این روزها مشخص شده ممکن است خطراتی نیز برای مردم به همراه داشته باشند. از آنجایی که این خودروها صدایی از خود تولید نمی‌کنند و به هنگام حرکت‌کردن کاملا بی‌صدا هستند، ممکن است برای عابران پیاده به‌خصوص افراد نابینا و کم‌بینا خطرآفرین باشند؛ چراکه آنها صدای نزدیک‌شدن خودرو را نمی‌شنوند.
همین مسأله موجب شده اخیرا اتحادیه اروپا طی قانونی از تمامی تولیدکنندگان این نوع خودرو‌ها بخواهد سیستم صدای موتور را نیز به تولیدشان بیفزایند. این صدا البته یک صدای جعلی موتور است. براساس این قانون، خودروهای الکتریکی باید در سرعت‌های بالای ٣٠کیلومتر در ساعت از خود صدا تولید کنند. این قانون قرار است در انگلیس نیز به اجرا درآید.
صدای موتوری که قرار است به این خودرو‌ها اضافه شود، دقیقا شبیه به صدای موتور خودروهای بنزینی است. این قانون قرار است از جولای ‌سال ٢٠٢١ در همه مدل‌های این خودرو‌ها اجرا شود. برخی از منتقدان این نوع خودروها سال‌هاست که کمپینی در اعتراض  به بی‌صدابودن آنها به راه انداخته‌اند و به نظر می‌رسد حالا اتحادیه اروپا صدای اعتراض این کمپین را شنیده است. برخی از حامیان حقوق حیوانات نیز معتقدند خودروهای بی‌صدای الکتریکی برای سلامت حیوانات نیز خطرناک هستند؛ چراکه برخی حیوانات صدا را نمی‌شنوند و ممکن است در خیابان با این خودروها تصادف کنند. برخی تولیدکنندگان نظیر تویوتا و جگوار از پیش سیستم صدای موتور را به این خودرو‌ها افزوده‌اند. برخی از تولیدکنندگان نظیر BMW نیز از آهنگساز مشهوری نظیر ‌هانس‌زیمر دعوت کرده‌اند تا صدایی مختص به این شرکت بسازد تا بتوانند آن صدا را به‌عنوان صدای موتور روی خودرو‌هایشان نصب کنند.
حال این مسأله موجب شده برخی شرکت‌ها به دنبال خلاقیت بیشتری باشند. برخی به دنبال تولید صداهای فضایی برای خودرو‌ها هستند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *