چگونه لوازم آرایشی تقلبی را بشناسیم؟

سایت بدون – قاچاق محصولات بهداشتی و آرایشی در‌ سال‌های اخیر باعث شده که حجم کالاهای تقلبی و غیراصل از برندهای مختلف در بازار به وفور وجود داشته باشد. کالاهایی که نمونه‌های تقلبی آنها می‌تواند آسیبی جدی به سلامت افراد وارد کند و به نظر می‌رسد لازم است که همه افراد جامعه راه‌های تشخیص محصولات اصل بهداشتی از آرایشی را یاد بگیرند، چون کالاهای بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته به صورت کاملا مستقیم سلامت افراد جامعه را نشانه می‌گیرند.
١- مطمئن‌ترین و تأییدشده‌ترین راهی که می‌توان از طریق آن اصالت محصولات خارجی را متوجه شد، استعلام از طریق برچسب اصالت و سلامت محصول است، چون امکان تشخیص اصالت از طریق رنگ، جنس و بسته‌ محصول خارجی وجود ندارد، چراکه با توجه به رقابتی‌بودن بازار مواد آرایشی- بهداشتی، محصول خارجی تقلبی داریم که بسیار شیک‌تر از اصل آن است.
٢-وزارت بهداشت مدتی است که برای شناسایی کالای وارداتی مجاز و غیرمجاز، برچسب اصالت و سلامت کالا تحت‌نظر سازمان غذا و دارو روی محصولات سلامت‌محور شامل دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج می‌کند. این برچسب برخلاف برچسب شبنم که به آسانی قابل تقلب بوده و می‌شود از روی آن جعل کرد، قابل تقلب نیست. در واقع مواد آرایشی باید دارای پروانه ساخت یا مجوز رسمی ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند. مندرجات وزارت بهداشت روی مواد وارداتی به سه شکل برچسب، مهر (مانند درج تاریخ تولید و تاریخ انقضا) یا به صورت فارسی‌نویس روی برچسب اصلی ظرف است که نوع آخر، بهترین نوع ممکن برای غیرتقلبی‌بودن آن محصولات است.
٣- یکی از مهمترین راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصل این است که کد UID آن به شماره پیامکی ٢٠٠٠٨٨٢٢ ارسال شود. ارسال اعداد پشت قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به همان شماره‌ پیامکی، واردکردن اعداد فوق در سامانه الکترونیکی www.ttac.ir و استفاده از نرم‌افزار بارکدخوان دوبعدی مخصوص تلفن‌همراه از طریق سایت مذکور ازجمله راه‌های استعلام اصالت محصولات وارداتی به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که هر شماره پیامکی دیگری به جز شماره پیامکی ٢٠٠٠٨٨٢٢ روی محصول، تقلبی است.
۴- در واقع بارکدی که روی محصولات و کالاها زده می‌شود، معرف اطلاعات بسیاری در مورد محصولی هستند که خریداری می‌کنید. در یک بارکد از چپ به راست اعدادی قرار دارند که بیانگر کشور سازنده، شرکت سازنده، کد منحصر محصول و کد کنترل هستند. می‌توان با ارسال این بارکد‌ها را به خوبی بررسی کرد تا بدانید محصولی که خریداری می‌کنید، واقعا از کشوری است که به شما می‌گویند یا خیر؟
۵- با این حال می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن هم از سلامت محصولاتی که قرار است آنها را برای پوست خود استفاده کنید، مطمئن شوید. حواستان باشد که لوازم آرایشی و بهداشتی را از هرجایی نخرید و به تستر‌هایی که فروشنده‌ها با‌ هزار اصرار به شما می‌دهند، توجهی نکنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *