چگونه کودکان را به محیط زیست علاقه‌مند کنیم؟


 سایت بدون -وقتی صحبت از آلودگی محیط‌زیست می‌شود، معمولا انگشت اتهام را به سوی دولت و مسوولان می‌گیریم. البته بیش از ۷۰درصد از آلودگی‌های زیست‌محیطی با سوء‌مدیریت‌ها، نبود امکانات و کمبود بودجه ارتباط دارد اما بیایید نگاهی هم به همان سهم ۳۰درصدی خودمان در آلوده کردن محیط‌زیست بیندازیم و ببینیم اصلا می‌توانیم رفتار اشتباه خودمان را در قبال محیط‌زیست اصلاح کنیم تا هم کمکی به دولت و کارگران زحمتکشی که مسئول تمیزی محیط‌زیست هستند، کرده باشیم و هم از آن مهم‌تر معلم و مربی کودکانی باشیم که سلامت آینده این زمین و محیط زیست در دستان آنهاست. در مسیر این آموزش‌ها به کودکان معمولا والدین نقش مهمی دارند اما آنها ابتدا باید خودشان بیاموزند و سپس آموزه‌های خود را به بچه‌ها بیاموزند.


      1) در دنیا برای کاهش پسماند از واژه پسماند صفر استفاده می‌کنند. یعنی باید از همان مرحله برداشت مواد اولیه شروع کنیم تا جلوی تولید پسماند گرفته شود. در اروپا وقتی مسئول یک مرکز خرید می‌خواهد به فرض شکلاتی با مارک خاصی را در فروشگاه از صاحب محصول خریداری کند، حتما به تولید پسماند استاندارد محصول هم توجه می‌کند و اگر از حد استاندارد بیشتر باشد محصول را نمی‌خرد چون باید مالیات آن را به دولت پرداخت کند، بنابراین ما باید محصولاتی که پسماند زیادی تولید می‌کنند و طول عمر بالایی در طبیعت دارند را بشناسیم. یکی از این محصولات پلاستیک است.


      2) تصور کنید وقتی وارد فروشگاه می‌شوید هنگام خرید چند پلاستیک را با خود به خانه می‌آورید. برای اینکه پلاستیک‌ها را در خانه تلنبار نکنید، بهتر است مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته کیسه پارچه‌ای برای خرید تهیه کنید. حتی برای بچه‌ها کیسه مخصوص تهیه کنید تا با آن به خرید بروند.


      3) در اروپا هنگامی که فرد کفشی می‌خرد، جعبه آن را با خود نمی‌برد چون هم باید پول کفش را بدهد و هم پول جعبه کفشی که قرار است جلوی در بگذارد و مالیاتش را به دولت بدهد. حتی اگر جعبه کفش را به خانه آوردید، دقت کنید هنگام دور انداختن آن جعبه را کم‌حجم و تا کنید، حتی اگر لازم بود برای جدا و باز نشدن مقواها از هم می‌توانید با چسب کاغذی چند تکه مقوا را به هم بچسبانید. این کار کمک می‌کند مامور شهرداری راحت‌تر و در زمان کمتری بتواند آن را داخل ماشین‌ حمل زباله جای دهد. همچنین جعبه‌های مقوایی تانخورده با وزش باد جابه‌جا می‌شوند و به وسط خیابان یا داخل جوی می‌افتند و باعث گرفتگی جوی و لبریز شدن آب خواهند شد.


      4) حتی اگر قصد دارید بطری آب معدنی را دور بیندازید، ابتدا در بطری را بردارید، بطری را له کنید و سپس آن را دور بیندازید. این کار باعث می‌شود سطل زباله دیرتر پر شود. وقتی ما عمل فشرده‌سازی زباله را انجام نمی‌دهیم این کار را باید کارگر شهرداری انجام دهد و ما هم باید عوارض شهرداری را پرداخت کنیم. به همین دلیل کمتر از بطری استفاده کنید.


      5) برای خودتان و فرزندتان قمقمه تهیه کنید و آب را داخل آن بریزید. این کار جلوی خرید بطری آب از سوپرمارکت‌ها و انباشته شدنشان در خانه و سطل زباله‌ها را می‌گیرد.


      6) زباله‌ها را قبل از دور ریختن آب‌گیری کنید. این کار اصلا دشوار نیست. آبکشی را مخصوص این کار در نظر بگیرید و هر شب زباله‎‌های تر ایجادشده را داخل آن بریزید و آبکش را روی سینک ظرفشویی قرار دهید تا آب آن گرفته شود. زباله‌های تر مشکل بزرگی برای ماموران شهرداری هستند و سلامت آنها را به خطر می‌اندازند. برای جلب همکاری کودکان در این‌باره قصه تلخ دیگری هست که می‌توان تعریف کرد. در تهران دریاچه‌ای وجود دارد که روزانه ۷ هزار تن پسماندها‌ی آبی ناشی از زباله‌ها را در این دریاچه می‌ریزند. این دریاچه در مسیر پرنده‌های مهاجر است و بسیاری از پرندگان در همان‌جا آلوده می‎شوند.


      ۷)دلتان به حال زباله‌دزدها نسوزد! این افراد به طور غیربهداشتی داخل زباله‌ها می‌گردند و آلوده هستند. بعضی از آنها هم اعتیاد دارند. زباله‌دزدها می‌توانند زباله‌های آلوده و غیربهداشتی را برای مصارف خاصی استفاده کنند و باعث آلودگی در سطح بهداشت عمومی مردم شوند.


      ۸)مصرف دستمال کاغذی را محدود کنید. جلوی استفاده از دستمال کاغذی را بگیرید. هر فردی باید برای خودش دستمال‌های پارچه‌ای تهیه کند. الیاف دستمال کاغذی از جنس برگ‌های سوزنی است که از کشور روسیه وارد می‌شود. دستمال کاغذی مورد استفاده در هیچ جای دنیا قابل‌بازیافت نیست چون ممکن است به میزان حتی بسیار اندک آلودگی را به صنایع منتقل کند و باعث بروز اپیدمی بیماری شود. حال تصور کنید چقدر دستمال کاغذی بدون بازیافت روی کره زمین باقی می‌ماند.


      9) زباله‌ها را تمیزکنید. تفکیک پسماند در مبدا به تنهایی پاسخگو نیست. فرض کنید در خانه یا محله‌ای هستید که زباله‌ها تفکیک می‌شوند؛ مثلا شیشه در یک سطل زباله، جامدات در سطل زباله دیگر و… اما پسماند‌هایی مانند ظرف ماست یا بطری نوشابه‌ای که تفکیک شده را در همان روز جمع‌آوری نمی‌کنند و ممکن است ۴-۳ روز در سطل زباله باقی بماند. موضوع مهم باقی ماندن ماده غذایی داخل ظرف است که به سرعت تجزیه می‌شود و بوی بد ایجاد می‌کند و همان آلودگی منبع خوبی برای تجمع سوسک، مگس و موش اطراف ظرف زباله است. قبل از اینکه ظروف غذا را داخل سطل زباله بیندازید حتما آن را یک بار زیر شیر آب گرم بگیرید تا محتویات آن پاک شود.


به موش‌ها غذا ندهید!
      غذارسانی به موش‌ها را متوقف کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد کاهو غذای مورد علاقه موش‌هاست که میوه‌فروش‌ها آن را به وفور داخل جوی آب می‌ریزند و با این کار موش‌ها را تغذیه می‌کنند. البته موضوع مهم این است که کاهو خاصیت ضدانعقادی در بدن موش دارد و موش را در مقابل سمی که شهرداری برای آنها می‌ریزد مقاوم می‌کند. موضوع دیگر ریختن دانه گندم و مواد غذایی برای پرندگان روی زمین است. دانه‌های خوراکی نیز غذای خوبی برای موش‌هاست. اگر می‌خواهید به پرندگان غذا دهید حتما دانه را در ارتفاع بلندی که موش نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، بریزید. غذا دادن به موش‌ها را متوقف کنید.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *