آخرین خبرها

کارآفرینان برای دوری از خستگی چه ترفندهایی دارند؟

https://blog.bbazaar.my/wp-content/uploads/2017/11/startup.png
سایت بدون -شاید تصور كنید كه داشتن برنامه روزانه بسیار چارچوب‌بندی شده و دقیق كه از ساعت 5 صبح آغاز می‌شود، كلید موفقیت مدیران پرتلاش است. اما این تصور كاملا اشتباه است، زیرا ساختار ذهنی و ساعت زیستی بدن افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد
بسیاری از افراد گمان می‌كنند خستگی مفرط ناشی از كار زیاد و طاقت‌فرساست. اما بیشتر كارآفرینان موفق، زیاد كار می‌كنند! آنها معمولا سبك زندگی مستقلی دارند و رئیس خودشان هستند. این كه بتوانید شیوه زندگی خود را طوری طراحی كنید كه كار زیاد موجب دلزدگی و خستگی بیش از حد نشود، اصلا كار آسانی نیست. عامل اصلی خستگی مفرط، ناتوانی در درك و مدیریت احساسات است. زندگی مانند ترن هوایی، بالا و پایین دارد. محیط كاری نیز از این قاعده مستثنا نیست و همواره با فراز و فرودهایی همراه است. اگر كسی قوانین بازی كسب‌وكار را بخوبی بلد نباشد، خیلی زود احساس خستگی خواهد كرد.
نویسنده : فراز سهیلی آزاد جام‌جم
به عقیده كارشناسان حوزه كسب‌وكار، بیشتر كارآفرینان زمانی كه دیدگاه خود را اصلاح و احساسات خود را مدیریت می‌كنند، احساس دلزدگی و خستگی در محیط كار نخواهند داشت. كسانی كه بر احساس شان غلبه دارند و می‌توانند در آرامش موقعیت‌ها را بخوبی بسنجند و انتخاب‌های بجا داشته باشند، كسب‌وكاری پویا، خلاق و رو به رشد خواهند داشت.  شاید تصور كنید داشتن برنامه روزانه بسیار چارچوب‌بندی شده و دقیق كه از ساعت پنج صبح آغاز می‌شود، كلید موفقیت مدیران پرتلاش است، اما این تصور كاملا اشتباه است، زیرا ساختار ذهنی و ساعت زیستی بدن افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از افراد شب‌ها بهتر می‌توانند فعالیت كنند و زمانی كه دیرتر از خواب بیدار می‌شوند بازده بالاتری خواهند داشت.
انجام دادن روزانه شش گامی كه در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، كمك می‌كند تا با انرژی بیشتر و بدون احساس خستگی در مسیر كاری خود پیش بروید.
 1- روز خود را هوشمندانه آغاز كنید
هوشمندانه‌ترین كار برای آغاز روز، این است تا وقتی كه برنامه روزانه خود  را به طور كامل مشخص نكرده‌اید آن را در معرض تاثیر سایر افراد قرار ندهید.
زمانی كه صبح خود را با بررسی ایمیل‌ها، پیام‌های شخصی و شبكه‌های اجتماعی آغاز كنید، اجازه می‌دهید انرژی و نظرات دیگران روی برنامه‌ها و هدف‌های شما اثر بگذارد و برنامه‌ریزی
شخصی تان تحت‌ تاثير قرار بگیرد.
صبح خود را با انجام كارهایی آغاز كنید كه اثر مثبتی روی شما دارند و انجام دادنشان راحت است. مثلا عبادت، مطالعه یا ورزش. لوازمی را كه برای این كار نیاز دارید از شب قبل آماده كنید. به خاطر داشته باشید برنامه صبحگاهی شما مختص خودتان است و الزاما  كارهایی كه دیگران در آغاز روز انجام می‌دهند نمی‌تواند برای شما مناسب باشد.
یكی از بهترین كارهایی كه می‌تواند روی بازده كل روز تاثیرگذار باشد، هدفگذاری روزانه است. اگر می‌خواهید میزان فروشتان افزایش پیدا كند یا قراردادهای خوبی ببندید، زمانی را برای بررسی جوانب كار پیش از آن كه دست به اقدامی بزنید، اختصاص دهید یا اگر در شرایطی قرار دارید كه نیاز دارید تصمیم قاطع و روشنی بگیرید، هدف روزانه خود را روی آن متمركز كنید.
بسیاری از روان‌شناسان معتقدند انجام برنامه‌های صبحگاهی موجب افزایش كارایی افراد و جلوگیری از خستگی و دلزدگی آنها از كار خواهد شد. البته این برنامه صبحگاهی همان‌گونه كه اشاره شد باید مختصر و آسان باشد تا خودش بار ذهنی مضاعفی برایتان نشود.
2- بدانید انرژی شما به جایی خواهد رفت كه افكارتان می‌رود
اگر ذهن تان درگیر مسائل بزرگی مانند گسترش كسب‌وكارتان باشد و این موضوع به آسانی دست‌یافتنی نباشد، به معضلی بزرگ در كسب‌وكارتان تبدیل خواهد شد، اعتماد به نفس تان را از بین می‌برد و باعث ایجاد احساس نگرانی و اضطراب می‌شود. همیشه سعی كنید ذهن تان را درگیر اهداف دست‌یافتنی كنید، پس از رسیدن به آنها و احساس موفقیت، تمركزتان را بر مسائلی بگذاريد كه به توجه بیشتری نیاز دارند.
بسیاری از كارآفرینان موفق، یادداشت اهدافی كه می‌خواهند به آن دست پیدا كنند را موثر می‌دانند. این كار باعث به‌وجودآمدن نظم روانی شده و حس تعهد قوی‌تری را در جهت دستیابی به اهداف ایجاد می‌كند. شما می‌توانید صبح‌ها و در حال انجام كارهای روزمره خود، اهدافتان را یادداشت كنید یا این كار را شب‌ها قبل از خوابیدن انجام دهید.
به‌عنوان نمونه جاش وایتزكین، قهرمان جهانی تای‌چی و شگفتی‌ساز سابق مسابقات شطرنج، صبح‌ها زمانی را به تخلیه ذهنی از طریق نوشتن همه افكار روی كاغذ اختصاص می‌دهد. این كار به او اجازه می‌دهد افكار اضافی و مزاحم را از ذهنش دور كند و با تمركز روی نتیجه‌ای كه می‌خواهد به دست بیاورد، اطلاعاتش را طبقه‌بندی كند.
3- به چگونه انجام دادن كارها فكر نكنید
برای بیشتر افراد بخصوص كارآفرینان، فكركردن به چگونه انجام دادن كارها خسته‌كننده است. وقتی شما از خودتان می‌پرسید «چگونه؟»، اضطراب وجودتان را فرا می‌گیرد و مانع عملكرد بجا و مناسبتان خواهد شد. برای مثال وقتی از خودتان می‌پرسید «چگونه باید همه این كارها را انجام دهم؟!»، سوالی دلهره‌آور است كه باعث خستگی فكری و احساس ناتوانی خواهد شد. به‌جای فكركردن به چگونگی انجام كارها، از خودتان بپرسید «در ادامه چه چیزی باید اتفاق بیفتد؟» این كار مغز شما را وادار به جست‌وجوی راه‌حل می‌كند. فهرستی از راه‌حل‌ها تهیه و سپس آنها را اولویت‌بندی كنید. هرجا كه مساله‌ای هست، راه حل آن نیز وجود خواهد داشت.
وقتی از خودتان درباره قدم بعدی سوال می‌كنید، ذهن تان به‌جای این‌كه حوالی نگرانی و اضطراب پرسه بزند، روی راه‌حل‌ها متمركز می‌شود.
4- استراحتگاه ذهنی بسازید
آشفتگی حاصل ذهن شلوغ و به‌هم‌ریخته است. به محض این كه افكار مزاحم وارد
ذهن تان شود، دیگر تسلطی بر این ترن هوایی ذهنی نخواهید داشت و ذهن تان به هر سویی می‌رود. بهتر است هر 50 دقیقه یكبار برای كشش اندام، نوشیدن آب و تنفس عمیق، در كارتان وقفه ایجاد كنید.
بیل گیتس كه از پولدارترین و تاثیرگذارترین كارآفرینان جهان است، دوبار در سال هفته‌ای را به فكركردن و ایجاد وقفه در كارش اختصاص می‌دهد. یك استراحت هفت روزه در خلال كار برای او فرصت مطالعه، تفكر و برنامه‌ریزی را فراهم می‌آورد. كارشناسان پیشنهاد می‌كنند در طول روز وقفه‌ای 15 تا 20 دقیقه‌ای در كارتان ایجاد كنید و در سكوت بنشینید، به عبادت بپردازید یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.
 5-از مقایسه كردن و قضاوت دیگران بپرهیزید
زمانی كه كسب‌وكار خود را با دیگران مقایسه كنید نتیجه آن از دو حالت خارج نخواهد بود یا افكار منفی در مورد آنها به سراغتان می‌آید یا حس منفی نسبت به كسب‌وكار خودتان پیدا می‌كنید. هر دوی این موارد فقط باعث تجمع امواج منفی و كاهش پویایی كسب‌وكارتان خواهد شد.
سارا بلیكلی، موسس شركت اسپنكس (Spanx) كه از كارآفرینان موفق است، می‌گوید: افكار منفی، اولین مانع رسیدن به موفقیت است!
برای خنثی‌كردن اثرات ناامیدكننده افكار منفی سعی كنید از كار دیگران تعریف كنید. اگر با دیدن موفقیت دیگران هیجان‌زده شوید انرژی بیشتری برای افزایش موفقیت خود خواهید داشت. یادتان نرود دنیای كسب‌وكار دنیایی بی‌انتهاست و همیشه فرصت برای موفقیت بیشتر مهیاست.
برای مصمم و متمركز ماندن در مسیر هدف و رسیدن به موفقیت باید ماهیچه‌های ذهن خود را تقویت كنید. یكی از روش‌های تقویت ذهن یادآوری مداوم علت راه‌اندازی كسب‌وكارتان است. برای پیشبرد اهدافتان پشتكار داشته باشید و با هر اتفاق كوچكی احساس شكست نكنید و دلسرد نشوید.
اگر فقط به اهداف و ایده‌آل‌هایی كه برای كسب‌وكارتان در نظر گرفته‌اید فكر كنید
ذهن تان فقط به افكار مثبت و راه‌های رسیدن به موفقیت مشغول خواهد شد. این دیدگاه فكری كمك می‌كند همیشه در مسیر موفقیت باقی بمانید. اگر هدف و مقصد روشنی برای كسب‌وكارتان تعریف كنید، هر روز ایده‌آل‌های ذهنی تان پیشرفت خواهد كرد.
 6-زمانی را به سلامت جسم تان اختصاص دهید
نیازی نیست برای حفظ سلامت هر روز ورزش حرفه‌ای انجام دهید، اما برای سلامت جسم تان ارزش قائل باشید و زمانی را در طول روز به ورزش مورد علاقه خود اختصاص دهید.
سعی كنید غذاهای سالم بخورید و ساعت منظمی برای غذا خوردن داشته باشید. اگر بعد از روز كاری طولانی كه داشتید شكمتان را با غذاهای آماده و ناسالم، آن هم در حجم زیاد پر كنید، روز بعد با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوید، زیرا بدنتان تمام شب مشغول هضم آن غذای سنگین بوده است.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه به نوشیدن زیاد چای، قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا عادت دارید، بهتر است بدانید تحقیقات علمی ثابت كرده است مصرف زیاد كافئین و شكر در طولانی‌مدت عوارض مخربی مانند افزایش پرخاشگری و كاهش بازده فردی داشته باشد.
هر كارآفرینی باید سعی كند بر اساس روحیات، نوع كار و عادت‌هایی كه دارد بهترین برنامه سلامت روزانه را برای خودش تعریف كند، اما یادتان باشد كه سلامت جسم تاثیر مستقیمی روی ذهن و بازده كاری دارد. پس هر وقت خواستید به خاطر شلوغ بودن برنامه كاریتان از برنامه سلامت غافل شوید، به خودتان یادآوری كنید سلامت قدم اول برای رسیدن به اهدافتان است.
منبع: Entrepreneur- Talkin’ Business
برچسب‌ها: ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }