کجای تهران خطر نشست زمین دارد /اینجا خانه نخرید

سایت بدون – هر ساله ٣۶ سانتیمتر فرونشست در استان تهران رخ می‌دهد. این آمار نگران‌کننده را درحالی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد که پایتخت ایران با ۱۳‌میلیون جمعیت بزرگترین شهر غرب آسیاست. اما شرایط در برخی از مناطق تهران به مراتب نگران‌کننده‌تر هم هست. آن‌گونه که سیدحسن رضوی می‌گوید مناطق ١۶،١٧،١٨ و ١٩ شهرداری تهران و شهرستان‌های اسلام‌شهر، چهاردانگه، صباشهر، نسیم‌شهر، شهریار و کهریزک بیشتر از سایر بخش‌های استان تهران در معرض فرونشست زمین هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که در زمینه فرونشست داریم تبدیل به وبلاگ در جهان می‌شویم، گفت: «در برخی مناطق در تهران روزی یک میلیمتر نشست زمین داریم که در مقایسه با مقیاس جهانی سالی ۲ تا ۳ سانتیمتر بسیار رقم بزرگی است.»
خانه‌های تهران کم‌دوام شدند
مسأله دیگر که در پی فرونشست زمین می‌تواند خطرناک باشد، حساس‌ترشدن ساختمان‌ها حتی نسبت به زمین‌لرزه‌های کوچکتر است. محمدجواد بلورچی، زمین‌شناس، پیشتر در این‌باره  گفته بود: «اگر در گذشته با بروز زمین‌لرزه ۶ ریشتری در تهران یا شهرهای دیگر خطر را احساس می‌کردیم، اما در حال حاضر با وجود این نشست‌ها و آسیب‌هایی که به ساختمان‌ها وارد شده، زمین‌لرزه‌های ۵ ریشتری هم می‌تواند خطرناک باشد، چرا که ساختمان‌ها استحکام ندارد و متاسفانه کسی هم به این فرونشست‌ها که آن را زلزله خاموش می‌نامند، توجهی ندارد.»
رشد ٨/٢درصدی مصرف آب در تهران
با اینکه مهمترین دلیل فرونشست زمین برداشت بیش از ظرفیت از ذخایر زیرزمینی اعلام شده اما نگاهی به آمارها نشان می‌دهد مصرف آب شرب در تهران از ابتدای ‌سال تا روز گذشته ٩٠٩‌میلیون و ٨٠۶‌هزار و ۶٧٨ متر مکعب ثبت بوده است درحالی‌که در مدت مشابه ‌سال گذشته مصرف آب شرب در تهران ٨٨۴‌میلیون و ۶٢٩‌هزار و ۶٨٣ مترمکعب بود که مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد رشد مصرف آب شرب در تهران ٢,٨‌درصد بوده است.
رضوی با بیان این‌که سرانه آب در ایران تا
نیم قرن پیش ٧۵٠٠ متر مکعب به ازای هر نفر بود، گفت: «درحال حاضر این رقم در ایران به ١۴٠٠ متر مکعب به ازای هر نفر رسیده، اما در استان تهران این رقم به‌مراتب کمتر است و ٣۵٠ متر مکعب به ازای هر نفر است.»
او با بیان این‌که باید آب را به‌عنوان کالایی باارزش در چشم مردم نمایان کنیم، گفت: «تعرفه‌گذاری درست و قابل قبولی در آب نداریم و این موجب شده در اقتصاد آب دچار چالش شویم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *