کشف جدید دانشمندان: صدای مکالمات زنبورهای ملکه ضبط و ترجمه شد

سایت بدون – دانشمندان در دانشگاه نانتینگهام بریتانیا توانسته اند با دستگاه‌های سنجش‌گر فوق حساس، صدای مکالمات زنبورهای ملکه عسل را ضبط کرده و معنای آن‌ها را متوجه شوند.

پژوهش جدید که به تازگی در نشریه علمی «ساینتیفیک ریپورتس» منتشر شده است، بر روی فرآیند نحوه انتخاب ملکه کندو از میان شفیره‌های متعدد متمرکز است.

زنبورهای کارگر برای تولید ملکه کندو شماری از تخم ها را به حالت شفیره داخل خانه های شش ضلعی مخصوصی در کندو می گذارند و آن‌ها را تنها با شاه انگبین، یا ژل رویال، تغذیه می کنند. زمانی که این ملکه‌ها آماده بیرون آمدن می شوند با صدایی شبیه به صدای اردک شروع به سروصدا می کنند.

دانشمندان متوجه شده اند به محض اینکه یک زنبور از شفیره به طور کامل بیرون آمد صدای خود را تغییر داده و با صدای بلندی شبیه بوق شیپور به زنبورهای کارگر اطلاع می دهد که یک ملکه جدید و آماده باروری آماده است تا کندو را به دست بگیرد.

در واقع صدای شیپورمانند تنها مختص ملکه‌ای است که توانسته از خانه شش ضلعی اش خارج شود و صدای اردک مانند مختص زنبورهای ملکه‌ای که هنوز در شفیره خود حاضرند و تلاش می کنند به زنبورهای کارگر بگویند آماده هستند.

اگر دو زنبور ملکه همزمان با هم از شفیره خارج شوند تا سر حد مرگ با یکدیگر می جنگند تا یکی از آن‌ها پیروز شود.

مارتین بنسیک، از دانشگاه نانتینگهام، که این پژوهش را رهبری کرده است می گوید: «پیشتر تصور می شد که این ملکه‌ها با یکدیگر حرف می زنند تا با درجه بلندی صدا نشان دهند که کدام یک قوی تر است اما اکنون ما شواهدی برای یک توضیح جانشین داریم.»

محققان می گویند تصمیمات درباره ملکه توسط زنبورهای کارگر و به صورت جمعی گرفته می شود و آن‌ها هستند که معین می کنند آیا ملکه جدیدی می خواهند یا نه.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *