کشورهای امن، «جنایتکار حرفه‌ای» ندارند!/ایسلند، امن‌ترین کشور دنیا


از سال ٢٠٠٩، جهان به مکان خطرناکی تبدیل شده است؛ این را دست‌کم آخرین شاخص صلح جهانی نشان می‌دهد. با وجود این فضای ناامنی در سراسر جهان رو به افزایش است، در حال حاضر مردم بیش از هر زمان دیگری به دنبال کشورهای امن می‌گردند تا بتوانند به آنجا سفر یا زندگی کنند. در اینجا به امن‌ترین کشورهای جهان اشاره می‌کنیم. پارامترهایی که برای ارزیابی امنیت کشورها در نظر گرفته شده، شامل ایمنی، ثروت سرانه مردم، دسترسی آموزشی، سیستم عدالت کیفری و رفاه اجتماعی است.
۵ کشور برتر جهان به لحاظ امنیت، به ترتیب عبارتند از: ایسلند، نیوزیلند، پرتغال، اتریش و دانمارک.
تسلط اروپا
در بین ٢۵ کشور برتر جهان به لحاظ امنیت، اکثرا کشورهای اروپایی حضور دارند و چند کشور هم از آسیا و اقیانوسیه. کانادا تنها کشور قاره آمریکا در بین ٢۵ کشور امن جهان است. علاوه بر این، اروپا تنها قاره‌ای است که امنیت و ثبات آن از سال ٢٠٠٩، کم نشده است. تقریبا هیچ جنگ داخلی یا خشونت سیاسی با حمایت دولت‌های اروپایی در این قاره صورت نگرفته است و همین امر باعث شده که اروپا بهترین و امن‌ترین مکان دنیا برای سفر و زندگی باشد.
از سوی دیگر، لیست امن‌ترین کشورهای دنیا نشان می‌دهد که امنیت با آزادی، نسبت مستقیم دارد. در بین ٢۵ کشور امن دنیا، کشورهایی قرار دارند که دموکراسی نسبتا کاملی دارند و سطح بالایی از آزادی‌های سیاسی و آزادی بیان بدون ترس در بین مردم وجود دارد و همین امر، احساس امنیت را در بین آنها افزایش داده است. همچنین بر اساس مطالعات جهانی بر روی قتل، اروپا، اقیانوسیه و آسیا دارای کمترین میزان قتل در جهان هستند و نرخ قتل در بین همه آنها به طور میانگین حدود ٣ نفر در ١٠٠هزار نفر است؛ در حالی که این میزان در آفریقا ١٢,۵ و در آمریکا ١۶.٣ در هر ١٠٠ هزار نفر است. این شکاف بسیار بزرگی در بین قاره‌هاست که نمایانگر رتبه‌بندی امنیت کشورهاست.
آیا کشورهای ثروتمند، امن‌ترند؟
گرچه محصول ثروت، لزوما شادی نیست، اما به نظر می‌رسد که باعث ایجاد محیطی امن‌تر می‌شود. تجزیه و تحلیل آمارها در سراسر جهان نشان‌دهنده این است که زندگی در یک کشور ثروتمند یا یک کشور توسعه یافته، ارتباط مستقیمی با احساس امنیت دارد. تنها ۵ کشور از ٢۵ کشور امن دنیا وجود دارند که نتوانسته‌اند در ٣٠ کشور دارای بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در جهان قرار بگیرند. بنابراین، در بسیاری از نقاط جهان این معادله وجود دارد که هروقت و در هرجایی که بیکاری و مشکلات اقتصادی بیشتر باشد، ارتکاب جرم مثل خشونت و سرقت‌های مسلحانه نیز در آنجا بیشتر است. در حقیقت، در بسیاری از کشورهای ناامن جهان، شغلی به عنوان «جنایتکار حرفه‌ای» وجود دارد و مربوط به مجرمانی است که از زندان آزاد می‌شوند، اما نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند.
این موضوع باعث ایجاد چرخه خشونت می‌شود؛ چراکه مجرمان دوباره به خاطر ارتکاب اعمال مجرمانه به زندان می‌افتند و این چرخه تا جایی تکرار می‌شود که ترس از زندان کاملا از بین می‌رود و حتی مکان مناسبی برای مجرمان می‌شود که مطمئنند در آنجا غذا، لباس و مراقبت‌های پزشکی به آنها ارایه می‌شود. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای امن و توسعه‌یافته که سیستم کیفری استانداردی دارند، برنامه‌هایی برای توانمندسازی مجرمانِ از زندان آزاد شده وجود دارد.
اسکاندیناوی، امن‌ترین منطقه جهان
با وجود کشورهایی مثل نروژ، سوئد و دانمارک در میان ٢۵ کشور برتر امن جهان، منطقه اسکاندیناوی، امن‌ترین منطقه جهان است. در کنار کشورهای اسکاندیناوی، وجود ایسلند و فنلاند به آن معناست که از ٢۵ کشور برتر امن جهان، ۵ کشور در کشورهای شمال اروپا قرار دارند.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *