کلاهبرداری ۵ میلیاردی ادمین‌های قلابی

اعضای شبکه بزرگ کلاهبرداری که با جعل عنوان ادمین‌بلاگرها، بازیگران و بازیکنان در مدت دو سال پنج‌میلیارد تومان به‌جیب‌زده بودند در استان البرز بازداشت شدند. متهمان به فریب و کلاهبرداری از ۱۰۰ نفر اعتراف کردند.
سایت بدون – رسیدگی به این پرونده با شکایت دو بلاگر استان البرز در پلیس فتای این استان آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان داد متهمان با جعل عنوان ادمین این بلاگرها و به بهانه انتشار آگهی کلاهبرداری کرده‌اند.
با توجه به حساسیت پرونده، تیمی از ماموران اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای البرز، تحقیقات خود را آغاز کرده و در نخستین گام به تحقیق از شاکیان پرداختند. یکی از آنها به افسر تحقیق گفت: «چندی روزی است افراد مختلف به من پیام می‌دهند و از این‌که آگهی آنها را منتشر نکرده‌ام گلایه می‌کنند، برخی هم مرا تهدید به شکایت کرده‌اند. بعد از صحبت با آنها متوجه شدم که پسر و دختر جوانی با آنها ارتباط برقرار کرده و خود را ادمین صفحه اینستاگرامی من معرفی کرده‌اند و با ادعای تخفیف ویژه در انتشار آگهی، از آنها کلاهبرداری کرده‌اند. متهمان اطلاعات خوبی درباره شیوه کار من دارند و همین باعث شده مالباختگان به آنها اعتماد کنند. این ماجرا باعث شده حرف و حدیث‌هایی علیه من در فضای مجازی مطرح شود.»
همزمان با شروع تحقیقات، شکایت‌ها از اعضای این باند افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر ردیابی کارت‌های بانکی که پول‌ها به آن منتقل شده بود، نشان داد متهمان حرفه‌ای عمل کرده و با استفاده از کارت‌های بانکی معتادان یا کارت‌های اجاره‌ای، پول‌ها را انتقال داده‌اند.
سرانجام ردیابی‌های پلیسی در این باره به نتیجه رسید و ۱۳ عضو این باند شناسایی و دستگیر شدند. متهمان در تحقیقات به جرایم خود اعتراف کرده و برای آنها قرار قانونی صادر شد.
سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز دیروز در تشریح فعالیت اعضای این باند به جام‌جم گفت: «کلاهبرداران از فضای واقعی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و این روزها شاهد فعالیت مجرمان در این فضا هستیم. یکی از شگردهای مجرمان فضای سایبری، سوء‌استفاده از نام افراد مشهور برای کلاهبرداری است. در این پرونده هم متهمان با اطلاع از مخفی ماندن هویت‌شان خود را به جای ادمین بلاگرهای، فوتبالیست‌ها، بازیگران و حتی مدیرعامل برخی شرکت‌های بزرگ، معرفی و نقشه مجرمانه‌شان را پیش می‌بردند.»
وی ادامه داد: «متهمان به بهانه انتشار آگهی از حدود ۱۰۰ نفر، پنج  میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند.
با توجه به این‌که فعالیت اعضای این باند در استان‌های دیگر هم بوده، افرادی که به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، برای طرح شکایت می‌توانند به پلیس فتای البرز مراجعه کنند.»

روزی ۲ میلیون درآمد داشتم
۲۵ سال دارد و سرکرده این باند کلاهبرداری است. او مدت‌ها ادمین صفحه اینستاگرامی سلبریتی‌ها بود و تصمیم گرفت با تشکیل باند به پول بیشتری برسد.
چه شد به فکر این کلاهبرداری افتادی؟
من مدتی ادمین صفحه اینستاگرامی سلبریتی‌ها و بلاگرها بودم. برای آنها آگهی می‌گرفتم و درصدی از آن سهم من می‌شد. با این درصد هیچ‌وقت نمی‌توانستم پولدار شوم، به همین خاطر تصمیم گرفتم به جای آنها آگهی بگیرم و تمام پول به من برسد.
چه مدت است که این کار را انجام می‌دهی؟
حدود دو سال.
با اعضای باند چطور آشنا شدی؟
از دوستانم بودند. به آنها شیوه کلاهبرداری را آموزش داده و با کمک‌شان نقشه‌مان را پیش می‌بردیم.
چرا بیشتر سراغ بلاگرها می‌رفتی؟
چون پیش از این با آنها کار کرده و اطلاعات خوبی درباره‌شان داشتم. قیمت بازیگران و فوتبالیست‌ها زیاد بود و به‌راحتی اعتماد نمی‌کردند، پول بدهند. چند باری با نام سلبریتی‌ها کلاهبرداری کردم اما سخت بود و کمتر اعتماد می‌کردند.
درآمدت چطور بود؟
روزی حدود دو میلیون تومان.
با پول‌ها چکار  کردی؟
من پول‌ها را در کارت‌های اجاره‌ای ریخته و با آن سکه و دلار می‌خریدم. دختری که از اعضای باند بود، سکه و دلارها را دزدید و با خود برد.
می‌دانی چه سرنوشتی در انتظارت است؟
نه، اما وقتی آزاد شوم، سراغ شاکیان می‌روم و با آنها شریک می‌شوم و آگهی می‌گیرم با درصد خوب!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *