کلم از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند

سایت بدون -دانشمندان می‌گویند کشف کرده‌اند که برخی سبزی‌ها از جمله کلم، کلم بروکلی و کلم کیل می‌توانند خطر سرطان‌های روده بزرگ را کاهش دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، این موضوع که گیاهان کلمی برای روده بزرگ سودمند هستند، مدت‌هاست شناخته شده، اما سازوکار ایجاد این اثر سودمند روشن نبوده است. گروهی از پژوهشگران در انستیتوی فرانسیس کریک در انگلیس مواد شیمیایی ضدسرطانی را یافتند که هنگام هضم این سبزی‌ها در روده تولید می‌شود. این پژوهشگران در بررسی موش‌ها و ساختار مینیاتوری شبیه روده در آزمایشگاه بر این موضوع متمرکز بودند که چگونه سبزی‌ها بر پوشش داخلی روده تاثیر می‌گذارند.
پوشش درونی روده مانند پوست به طور مداوم در فرایندی که ۵-۴ روز طول می‌کشد، تجدید و بازسازی می‌شود. یافته‌های این دانشمندان که در مجله Immunity منتشر شده، نشان داد مواد شیمیایی تولیدشده در جریان گوارش این سبزی‌ها اثر ضدسرطان دارند. این پژوهشگران به بررسی ماده‌ای شیمیایی به نام ایندول- ۳- کاربینول پرداختند که در نتیجه جویدن چنین سبزی‌هایی تولید می‌شود. این ماده شیمیایی حین عبور از دستگاه گوارش در نتیجه اثر اسید معده تغییر شکل پیدا می‌کند. هنگامی که این ماده شیمیایی به روده بزرگ می‌رسد می‌تواند رفتار سلول‌های بنیادی را که باعث بازسازی پوشش روده می‌شود و نیز التهاب سلول‌های ایمنی را کنترل می‌کند، تغییر دهد. نتایج این بررسی نشان داد رژیم‌های غذایی که مقدار زیادی ایندول- ۳- کاربینول داشته باشند، باعث حفاظت در برابر سرطان حتی در موش‌هایی می‌شوند که حامل ژن‌هایی هستند که آنها را در معرض خطر بالای دچار شدن به این بیماری قرار می‌دهد. در نبود این ماده شیمیایی حفاظت‌کننده، سلول‌های پوشش درونی روده به‌طور غیرقابل‌کنترلی تقسیم می‌شدند.
به گفته این پژوهشگران، حتی هنگامی که موش‌ها دچار تومور روده بزرگ شده بودند، دادن رژیم غذایی مناسب حاوی این سبزی‌ها، مانع پیشرفت سرطان شد. بر اساس یافته‌های این بررسی در موش‌های آزمایشگاهی، فقط فیبرهای خوراکی موجود در سبزی‌هایی مانند کلم و کلم بروکلی نیستند که به کاهش سرطان روده کمک می‌کنند، بلکه مولکول‌های دیگری با اثر ضدسرطان هم در این سبزی‌ها یافت می‌شوند. بررسی‌های آینده در این جهت خواهد بود که معلوم شود آیا این مولکول‌ها اثر مشابهی در انسان‌ها هم ایجاد خواهند کرد یا نه؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *