کلوپ رو در روی توخل/داستان دو مربــی نخبـــه

سایت بدون – امشب که لیورپول و چلسی در فینال جام اتحادیه انگلیس با هم بازی می‌کنند فقط دو تیم با یکدیگر روبه‌رو نمی‌شوند بلکه این دیدار تقابل دو مربی نخبه برای رسیدن به یک جام است. یورگن کلوپ و توماس توخل بدون شک دو تا از بهترین مربی‌های جهان هستند که روی هم ۲۰ جام برده‌اند. دوران حرفه‌ای آنها هم کاملاً شبیه هم است. هر دو آلمانی هستند، در ماینتس شروع کرده‌اند، مربی بوروسیادورتموند بوده‌اند و با یک تیم انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا را برده‌اند هر چند امشب فقط یکی در ومبلی دستش به جام می‌رسد.

گام‌های اول

کلوپ شش سال از توخل بزرگتر است اما کار مربیگری را تقریباً همزمان و در شرایط بسیار متفاوت آغاز کردند. مربی فعلی لیورپول در ماینتس یک اسطوره بود و بیش از ۳۰۰ بازی برای این تیم دسته دومی انجام داد قبل از اینکه در سال ۲۰۰۱ مربی‌شان شود. توخل اما موفقیت مشابهی به‌عنوان بازیکن نداشت، مصدومیت شدید زانو باعث شد در سال ۱۹۹۸ وقتی ۲۴ سال بیشتر نداشت، مجبور به بازنشستگی شود.
دو سال بعد از سوی مربی موقت حال حاضر منچستریونایتد، رالف رانگنیک برای مربیگری در یک تیم جوانان منصوب شد و بالارفتن از نردبام مربیگری را شروع کرد. توخل چند ماه پیش گفت:«دانشجوی عادی بودم اما برای اینکه پول بیشتری به دست آورم، هفته‌ای یکی دو بار در یک رستوران کار می‌کردم، روزهای خوبی بود. رالف به من زنگ زد چون مربی سابقم بود. می‌دانست در اشتوتگارت درس می‌خوانم، پرسید آیا می‌توانم کار در یک آکادمی را امتحان کنم. با آکادمی تماس گرفتم، هنوز در رستوران بودم در حالی که مربیگری می‌کردم و همزمان رشته اقتصاد را تمام کردم. او راه را برایم باز کرد.» وقتی توخل خودش را در اشتوتگارت جا می‌انداخت، کلوپ در حال انجام کار ویژه‌ای در ماینتس بود. بر خلاف پیش‌بینی‌ها، او تیم را در دسته دوم نگه داشت و تیمی آماده صعود ساخت. بعد از اینکه دو بار با فاصله‌ای نزدیک از این هدف باز ماندند، کلوپ بالاخره در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برای نخستین بار در تاریخ ماینتس این تیم را به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی آلمان رساند و دو سال بعد آنها در اروپا بازی می‌کردند.
سفر ماینتس در دسته اول البته در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ به پایان رسید و این تیم سقوط کرد. کلوپ در باشگاه محبوبش ماند و اگرچه آنها نتوانستند سال بعد هم صعود کنند اما تلاش‌های او به‌عنوان بازیکن و مربی هیچ وقت فراموش نشد.
کلوپ در سال ۲۰۱۶ گفت:«من آنجا رشد کردم، بعد از شهر تولدم، ماینتس شهر دوم من است. هنوز دوستان زیادی آنجا دارم، عاشق این باشگاه و این ایده هستم که لیورپول را به ماینتس و ماینتس را به لیورپول معرفی کنم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *