گزارشی از جزئیات تولید فیلم سینمایی «سن پطرزبورگ۲»/ شاید افخمی نسازد!

دنباله سازی سال‌هاست که در سینمای ایران رواج یافته و کارگردان‌های سینمای ما  یکی پس از دیگری به سمت دنباله‌سازی آثار موفق‌شان می روند. موفق یا ناموفق دیگر فرقی نمی کند، این دنباله سازی ممکن است مانند فیلم‌های «آتش بس» و «شهر موشها» چارچوب منطقی داشته باشد یا مانند دنباله سازی فیلم «شب یلدا» بی معنا به‌نظر بیاید.
زمانی‌که حمید اعتباریان، تهیه کننده فیلم «سن‌پطرزبورگ۱» درباره قسمت دوم این فیلم صحبت‌هایی کرد همه سینمادوستان، منتظر حضور پیمان قاسمخانی و محسن تنابنده، در نقش دو جوان آس و پاس و خلافکار بودند. همان کریم و فرشاد را می گوییم که از دو قطب مختلف جامعه‌ بودند و با وجود تناقض‌های اساسی موجود در رفتارشان، اما در نقطه‌ای به نام «شارلاتان بازی» به هم می‌رسند.
تا جایی که وقتی هنوز به یاد سکانسی می‌افتیم که قاسمخانی داشت برای دختری (اندیشه فولادوند) از بهترین جراح بودنش در دنیا می گفت و تنابنده  پوزخند می زد، ناخودآگاه می خندیم، اما انگار خیلی نکات هنوز روشن نیست. به گزارش آی فیلم حمید اعتباریان، تهیه‌کننده «سن پطرزبورگ ۲» از همکاری پیمان قاسمخانی و امیرمهدی ژوله در نگارش فیلمنامه این پروژه خبر داده.
او درباره ساخت «سن پطرزبورگ ۲» توضیح می دهد: بعد از به پایان رسیدن فیلم «ملاقات با جادوگر»، تولید فیلم سینمایی «سن پطرزبورگ ۲» را آغاز خواهیم کرد.
این تهیه کننده سینما بیان می کند: سناریوی سن‌پطرزبورگ۲ قرار است توسط پیمان قاسمخانی و امیرمهدی ژوله نوشته شود و بلافاصله بعد از نگارش، این فیلم جلوی دوربین می رود.
او یادآور می شود: بخش اعظمی از این فیلم در روسیه و بخش‌هایی نیز در ایران فیلمبرداری می شود.
اعتباریان در پایان صحبت‌هایش می گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که انجام داده ایم سن پطرزبورگ ۲ اواسط زمستان سال جاری جلوی دوربین می رود.
ب ظاهرا قرار و مدار با امیرمهدی ژوله برای فیلمنامه نویسی سن‌پطرزبورگ‌۲ فعلا در حد حرف اولیه است و کلا هیچ قراردادی هنوز به امضا نرسیده. این در حالی است که این روزها ژوله به عنوان بازیگر و فیلمنامه نویس با حمید اعتباریان در سمت تهیه‌کننده فیلم «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان مشغول همکاری است.
فیلمی مفرح
البته که ساخت و عرضه فیلمی کمدی که علاوه بر خوش‌فرم بودن و خنداندن مخاطب، او را کمی هم به فکر فرو برده و به قهقرا نبرد یک امتیاز است، آن‌هم در این سال‌های سینمای ایران. «سن پطرزبورگ ۱» کمدی مفرحی بود که الکی مخاطبش را نمی خنداند.
اگر مخاطب برای این فیلم می خندید به این جهت بود که سازندگان آن عناصر نمایشی را می شناختند و از آن درست استفاده می‌کردند و با استفاده از چند شوخی دم دستی و سخیف تماشاگر را به زور وادار به خندیدن
نمی‌کردند.
بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که سن پطرزبورگ ۱ نمونه‌ای خوب از سینمای کمدی استاندارد بود که علاوه بر این‌که برای مخاطب عام شیرین است، رضایت منتقدان سینما را هم نسبتا فراهم‌کرد.    
قاسمخانی‌؛ کمدی نویسی منحصربه‌فرد
پیمان قاسمخانی را هم که دیگر کسی نیست که نشناسد. بازیگری که به واسطه کارهای سینمایی مثل «نان، عشق و موتور هزار» و «مارمولک» شناخته شد و به واسطه همکاری با مهران مدیری در مجموعه‌های تلویزیونی اش درخشید. او که این روزها فیلمبرداری فیلم «خوب، بد، جلف۲» را در مقام کارگردان به پایان رسانده، کمدی نویس منحصر به فردی است که گفته می شود قرار است سن پطرزبورگ ۲ را هم بنویسد و البته خود او ترجیح می دهد در این باره فعلا هیچ توضیحی ندهد.
هر چند قاسمخانی ترجیح می‌دهد صحبتی نکند اما ظاهرا او در حال نگارش فیلمنامه سری دوم این فیلم است.
دستمزد نجومی می خواهند!
فروش خوب سن پطرزبورگ۱ و استقبال گرم مخاطبان از این فیلم نشان داد لازم نیست همه ارکان سینما متکی برکمک های دولتی و ارگانی باشد و باید منتظر ماند دید که آیا این اتفاق خوشایند برای سن پطرزبورگ۲ هم رقم می خورد.  با همه این‌ها اما پیگیری ما نشان می‌دهد هنوز هیچ صحبتی با بازیگران این فیلم مبنی بر همکاری مجدد در سری دوم صورت نگرفته و حتی هنوز معلوم نیست که سری دوم به کارگردانی بهروز افخمی و همان ترکیب بازیگران قبلی ساخته شود یا خیر!
چرا که بعضی از بازیگران این فیلم که در زمان ساخت سری اول بازیگری معمولی به شمار می رفتند، الان و بعد از ده سال مشهور شده‌اند و دیگر دستمزدی نجومی طلب می‌کنند! به هر حال باید منتظر ماند و دید که حمید اعتباریان، تهیه کننده برای ساخت سری دوم این فیلم چه ایده‌هایی در سر می پروراند. 

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *