گمانه زنی ها درباره جشنواره کن ۲۰۱۹/درد وشکوه

Image result for Dolor y gloria

گرچه هنوز نام همه فیلمهای جشنواره برلین که در فوریه برپا خواهد شد، اعلام نشده و قرار است تا ۱۵ ژانویه لیست نهایی منتشرشود، اما از هم اکنون تعدادی از آثار با اهمیت خود را برای جشنواره کن ۲۰۱۹ که از ۱۴ تا ۲۵ ماه مه برپا خواهد شد، آماده می کنند. برمبنای اخبار به دست آمده، می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد : به تازگی اولین عکس منتشرشده از فیلم جدید آلمادوار (درد و شکوه) به تازگی دراختیار مطبوعات گذاشته شده است.

فیلمهای آماده برای ارائه به کن عبارتند از: «درد و شکوه» ساخته پدرو آلمادواراز اسپانیا، «حقیقت» ساخته کوریدا محصول مشترک فرانسه  وژاپن، «نتردام نیل» اثرعتیق رحیمی، فیلمساز افغانی تبار که درکشور اوگاندا فیلمبرداری شده و در پاریس مرحله مونتاژ را می گذراند، «باید بهشت باشد» ساخته سینماگر فلسطینی الیا سلیمان که در کانادا آنرا تمام کرده است، «خبر فرانسوی» از وس آندرسون که درشهر آنگولم فرانسه درحال فیلمبردای آن است. «مرد ایرلندی» از مارتین اسکورسیزی محصول  آمریکا که تهیه کننده آن کمپانی مشهور نتفلیکس است، و جشنواره کن درحال چانه زدن با سازندگانش برای به دست آوردن  آن است! «اد استرا»، آخرین اثر جمزگرای که با بازی براد پیت و تامیلی جونز ساخته شده. «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو  و همچنین آخرین ساخته تیم برتون.

درباره فیلم آلمادوار می توان گفت فیلمبرداری بیست و یکمین اثر این کارگردان ۶۹ ساله، در ماه سپتامبر در اسپانیا با بازی پنه لوپه کروز و آنتونیو باندراس به پایان رسید و آخرین مراحل فنی آن بعد از مونتاژ در دست انجام است. این کارگردان بارها در جشنواره کن در بخش مسابقه فیلم داشته و جایزه های گوناگونی نیز برده است و حتی زمانی نیز خود رئیس هیات داوران بود، اما هنوز نخل طلا به دست نیاورده است. وی با «درد وشکوه» می تواند شانس خود را برای بردن نخل طلا بیازماید. برای شخصیت پردازی خوب زن اول فیلم که پنه لوپه کروز، نقش مادر قهرمان فیلم را بازی می کند. کارگردان در گفت و گو با روزنامه اسپانیایی گفته برای این نقش از نحوه بازی سوفیا لورن درفیلم های ایتالیائی دهه ۶۰ و ۷۰ الهام گرفته است. داستان فیلم در سالهای ۱۹۶۰ در یک دهکده اسپانیایی می گذرد و سرگذشت یک خانواده مهاجر به آن منطقه رسیده را بازگو می کند.

در فیلم «حقیقت» ساخته کوریدا که ژولیت بینوش و کاترین دنوو در آن بازی دارند، به زندگی یک ستاره مشهورفرانسوی (کاترین دونوو) پرداخته می شود که در حال نوشتن خاطرات گذشته خود است. همزمان دختر او(ژولیت بینوش) به همراه شوهر آمریکایی اش، به فرانسه بازمی گردند و مشکلات و مسائل خانوادگی بین آنها درمی گیرد و …  .

در «باید بهشت باشد» که فیلمبرداری آن بین ۱۵ اکتبر تا ۲ نوامبر درمونترال کانادا به طول انجامیده بود، ماجرای یک فیلمساز فلسطینی روایت شده که کشور خود را در ۵۰ سالگی به دلیل مشکلات بی شمار ترک کرده تا شاید درجایی دیگر به آرامش برسد. او حتی حاضر به از دست دادن هویت خود بوده تا درجامعه ای جدید، زندگی تازه ای آغاز کند.

در فیلم وس آندرسون، او ماجرای یک روزنامه نگار آمریکایی در دهه ۶۰ را که در شهری از فرانسه روزگار می گذراند، روایت می کند. در تازه ترین فیلم جمز گرای (آد آسترا) که قرار است از ۲۲ ماه مه ۲۰۱۹ به پرده سینماها در فرانسه بیاید، یک مهندس اوتیست برای یافتن پدرش که بیست سال پیش به فضا رفته و گم شده بود، راهی سیاره نپتون می شود…

«مرد ایرلندی» زندگی مردی به نام شیران را روایت می کند که متهم به سر به نیست کردن سر دسته یک گروه شرور در سال ۱۹۷۵ در آمریکا بوده است. مارتین اسکورسیزی می گوید این اثر یکی از بهترین کارهای اوست.

در جدیدترین فیلم تارانتینو (روزی روزگاری در هالیوود)  نیز به همان وسوسه دائمی سینماگران امریکایی نسبت به دنیای هالیوود پرداخته می شود. این فیلم با بازی براد پیت و دی کاپریو خیلی از مشتاقان این سینماگر را چشم انتظار خود خواهد کرد. دی کاپریو نقش یک ستاره مهم قدیمی فیلم های وسترن را بازی می کند و براد پیت، نقش دوبل وی را به عهده دارد. آندو در جوار خانه شارون تایت(که زن سابق پولانسکی بوده و به شکل فجیعی درسال ۱۹۶۹به قتل رسیده بود) زندگی می کنند… این فیلم قراراست ماه اوت به پرده سینماها بیاید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *