یادداشت روز برای معضل گلزنی شاگردان شفر /استقلال جای نفرات؛ فکرش را عوض کند

http://img8.irna.ir/1397/13970814/3655037/n3655037-6710444.jpg

سایت بدون -۱۱ بازی و تنها ۹ گل زده ؛هر تحلیلی در مورد استقلال بدون این که این قسمت را زیر ذره بین ببریم ، ره بر ترکستان بردن است .استقلال گل نمی زند ، یعنی تیمی که مجموعه ای از مهارت های مختلف را در اختیار دارد ، نمی تواند دروازه حریفان را بازکند ، این تیم از بازیکن دریبل زن و تکنیکی مثل مهدی قائدی دارد تا بازیکن قلدر و فیزیکی مثل الحاجی گرو ، از بازیکن فرصت طلب مثل تبریزی تا بازیکن انرژیک مثل الهیار صیاد منش ، یادمان نرود که همین تیم سال های قبل بار گلزنی اش را زمانی همین جابر انصاری به دوش می کشید که …این همه سرمایه استقلال نیست ، این تیم هافبک شوتزنی مثل فرشید اسماعیلی دارد و مدافع سرزنی مثل روزبه چشمی …تازه باز هم این همه پتانسیل استقلال برای گل زدن نیست  وخیلی نفرات دیگر هم هستند که باید درموردشان حرف زد مثلا وریا غفوری و دیگران

اما چه شده است استقلال گل نمی زند؟

وینفرد شفر سرمربی در پاسخ به این سووال نفرات را مقصر می داند ، او در حوزه عملی پشت سرهم ترکیب های تیمش را تغییر می دهد و در حوزه نظری هم تئوری کمبود بازیکن و نیاز به تقویت تیم در نیم فصل را پیش می برد اما قبل از آن باید از سرمربی استقلال بپرسیم که آیا فکر نمی کنید که بخش عمدهای از مشکل استقلال به تفکر حاکم بر این تیم برمی گردد؟سووال مشخص این است مهاجمان استقلال مگر چند موقعیت به دست می آورند که از دست هم می دهند؟ بله !چند باری بوده که استقلالی ها حتی مقابل دروازه خالی هم گل نزده اند اما این میزان هم خیلی کمتر از میزان گلسازی در استاندارد جهانی است ، همه توپ ها در فوتبال تبدیل به گل نمی شوند حتی توسط بهترین ها !

استقلال فصل قبل یک سوپر من داشت به نام مامه تیام و یک مغز متفکر به نام جپاروف ؛ قبول ! اما چرا به این ماجرا ،فکر نکنیم ، مهارت های فردی این دو بازیکن باعث مخفی شدن ، ضعف های استراتژیک استقلال نمی شد؟ استقلال تیمی است که به شکل مشخص معلوم است خوب تمرین نمی کند تا خوب بازی کند …آیا ساناک این قدر در تیم نقش داشت ؟ شاید هم گمشده سوم او باشد که حداقل سابقه تمرین دادن یک تیم را دارد و مثل ساشا نیست که نمونه خارجی ژن خوب در فوتبال است که به یکباره تبدیل به برنامه ریز یک تیم شد ، بدون این که بدانیم سابقه اش در فوتبال چیست؟

استقلال گل نمی زند ، برای همین گرو جایش را به تبریزی می دهد ، قائدی به جابر اما مساله عوض نمی شود ، شاید ایراد از نفرات نباشد ، شاید ایراد از تفکر این تیم است که به بن بست رسیده و راه گلزنی را از یادش رفته ، استقلال برای گل زدن باید تغییر داشته باشد که معنایش تغییر شفر نیست ؛ این تیم باید استراتژی اش را عوض کند

افشین خماند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

یک دیدگاه

  1. چیزی که مشخصه استقلال نه خوب تمرین میکنه نه برنامه و تاکتیکی برای بازی داره و آمادگی بدنی نامناسب و عدم تمرکز شفر و استفاده از سیستم ۴-۲-۳-۱ که فصل قبل ابزارشو داشت غفوری و نورافکن راست و چپ دفاع که بخوبی تو کارای حمله و دفاع شرکت میکردند. وسط زمین ابراهیمی و باقری که امید فوق العاده بود چه موقع حمله چه دفاع در کنارش باقری هم خوب بود. اما هافبک های تهاجمی تیم جپارف و شجاعیان واسماعیلی که ترکیبی از خلاقیت و سرعت وتکنیک وجود داشت و کلی موقعیت که حالا قربانی انصاری یا تیام که بودن گیرشون میومد. اما حالا غفوری که ۵۰ درصد کیفیت پارسالشو داره . زکی پور که اصلا از اولم اعتقادی بهش نداشتم بنظرم بره دنبال کشتی موفق تره! وسط کریمی همیشه مصدوم باقری که نه توپ گیری میکنه نه پاس سالمی میده. سه تا هافبک و یه دونه مهاجمم که اینقد تو این بازیا تغییر کردن اصلا شناختی از هم دیگه ندارن و کاملا ناهماهنگ. این تیم دفاغ مطمئن نداره چشمی هم بازیش داره تو دفاع میانی به فنا میره… نه هافبک دفاعی جنگنده نه هافبک طراح با هوش…و فاقد مهاجم تمام کننده کلاسیک. بنظرم شفر میتونه از سیستم ۴-۴-۲ الماس که فصل فبلم چند بار ازش استفاده کرد و بازیای پر گلی هم شد یا ۴-۳-۳ یا ۴-۳-۱-۲ استفاده کنه. با همه اینا نیم فصل دومم باید به شفر زمان داد چون یک ماه تعطیلات نیم فصل هستش از طرفی اگه بتونن یه مدافع وسط مطمئن یه هافبک طراح و یه مهاجم کلاسیک شش دانگ بگیرن اگه نتیجه نگرفتن اونموقع باید بفکر تعویض شفر باشیم. هر چند که چند فصله وضع همینه…!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *