یادداشت روز/ راهکارهای پپ گواردیولا برای خروج از بحران

https://www.foxsportsasia.com/uploads/2018/12/pepguardiola-2.jpg

نویسنده :آدام بیت

گلی که «ریکاردو پریرا» در استادیوم کینگ‌پاور به منچسترسیتی زد، به این معنا بود که حالا مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر با صدر جدول ۷‌ امتیاز فاصله گرفته؛ تیمی که فصل پیش با شکستن تمام رکوردها حاکم مطلق جزیره بود.
سیتی از ۴ بازی اخیرش در لیگ ۳ ‌تا را باخته و برای همین با بحرانی، البته نصفه و نیمه، روبه‌رو شده است. یکی از نقاط ضعف بزرگ تیم پپ گوآردیولا در این هفته‌ها مرکز خط میانی بوده است. مصدومیت فرناندینیو باعث شد پپ در شکست خانگی مقابل کریستال‌پالاس از جان استونز در پست هافبک دفاعی استفاده کند، مسؤولیتی که مقابل لستر به ایلکای گوندوغان رسید اما هیچ‌کدام از این دو بازیکن‌ نتوانستند جای خالی هافبک برزیلی‌ را پر کنند.
فرناندینیو نقشی حیاتی برای سیتی دارد. خود گوآردیولا بعد از شکست برابر لستر اعتراف کرد: «ما باید با غیبت فرناندینیو یک جوری بسازیم. ما بازیکنی که شبیه او باشد نداریم و برای همین باید راه‌حلی برای پر کردن جای خالی‌اش پیدا کنیم». از سال ۲۰۱۶ و شروع دوران گوآردیولا در سیتی، آبی‌پوشان منچستر ۳/۷۱ درصد از بازی‌هایی را که در آن فرناندینیو را در ترکیب اصلی داشته‌اند با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. بدون فرناندینیو اما آنها فقط ۳/۵۹ درصد بازی‌های‌شان را برده‌اند. میانگین گل‌های‌زده سیتی با فرناندینیو هم ۵/۲ گل در هر ۹۰ دقیقه بوده؛‌ آماری که بدون او به ۹/۱ گل در هر بازی سقوط کرده است.
با توجه به اینکه فرناندینیو ۳۳ ساله است و پستی که در آن بازی می‌کند نیاز به انرژی بالایی دارد، حتی اگر او مصدوم نباشد هم نمی‌توان از او انتظار داشت در تمام بازی‌های سیتی از ابتدا به زمین برود. بنابراین خرید یک هافبک دفاعی برای کمک به او در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی می‌تواند بهترین راه‌حل برای سیتی باشد، راه‌حلی که قطعا خود پپ و چیکی بگرستین و فرن سوریانو به آن فکر می‌کنند.
یکی از گزینه‌های سیتی برای پوشش دادن به پست فرناندینیو، هافبک ۲۱ ساله لیون، تنگای ‌اندومبله است.‌ اندومبله در ۲ بازی رفت و برگشت مقابل سیتی در دور گروهی چمپیونز لیگ که با یک پیروزی برای لیون و یک تساوی به پایان رسید، یکی از بهترین بازیکنان زمین بود.
اما برجسته شدن غیبت فرناندینیو نباید باعث فراموشی تاثیر زیاد مصدومیت بنجامین مندی شود. مندی فصل پیش یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های سیتی در پست فولبک چپ، چه در بعد دفاعی و چه در بعد هجومی بود. اگر مندی این فصل مصدوم نمی‌شد، حداقل فابین دلف می‌توانست در بازی‌های ساده‌تر به عنوان هافبک دفاعی و به جای فرناندینیو بازی کند ‌اما کنار رفتن مدافع سابق موناکو باعث شده دلف مجبور شود مثل فصل اول گوآردیولا، بیشتر نقش دفاع چپ را بازی کند.
دلف مقابل کریستال‌پالاس و لستر ۱۹۰ بار صاحب توپ شد‌ اما فقط ۱۲ بار لمس توپ‌هایش در یک سوم دفاعی سیتی بود. او در کینگ‌پاور بیش از هر یک از هم‌تیمی‌هایش در نیمه زمین لستر پاس سالم داد ‌اما از سوی دیگر روی گل اول میزبان کاملا مقصر بود و مارک آلبرایتون را به حال خودش رها کرد.
کارت قرمزی که دلف در پایان این بازی گرفت او را از ۳ بازی آینده سیتی محروم می‌کند، در حالی‌ که شاگردان پپ باید همین پنجشنبه برابر لیورپول به زمین بروند. تنها گزینه‌ای که گوآردیولا برای جانشینی مندی و دلف دارد الکساندر زینچنکو است، که او هم در واقع هافبکی بوده که تبدیل به دفاع کناری شده است. برای مثلث هجومی لیورپول این نقطه ضعف خط دفاعی سیتی می‌تواند بهترین فرصت ضربه زدن به میزبان‌شان را فراهم کند. به نظر می‌رسد خدمت گرفتن یک مدافع چپ تخصصی در ژانویه هم می‌تواند دیگر راه‌حل برای سیتی و پپ باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *