یک آمار وحشتناک و قابل تامل/غذای یک‌سال گرسنگان جهان زباله می‌شود

  https://banner2.kisspng.com/20180412/uhw/kisspng-food-waste-rubbish-bins-waste-paper-baskets-comp-trash-can-5acf5329c24e54.4752625215235366817959.jpg

سایت بدون -جمعیت جهان، روزبه‌روز در حال افزایش است و منابع طبیعی نیز در حال کاهش. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت جهان به حدود ۶/۹ میلیارد نفر خواهد رسید. بر این اساس، نگرانی زیادی برای تولید مواد غذایی کافی برای این جمعیت در حال رشد وجود دارد. این در حالی است که سالانه، جهان با هدررفت مقدار زیادی از مواد غذایی روبرو است. سازمان غذا و کشاورزی (فائو) تخمین زده در هر سال، یک‌سوم از تمام مواد غذایی تولیدشده برای مصرف انسانی در جهان، معادل ۳۲/۱ میلیارد تن، هدر می‌رود. این هدررفت، شامل ۵۴ درصد از میوه‌و سبزیجات، ۳۵ درصد از محصولات دریایی، ۳۰ درصد از غلات و حبوبات، ۲۰ درصد از محصولات لبنی و ۲۰ درصد از فراورده‌های دامی را شامل می‌شود.
در گزارش‌هایی که از هدررفت مواد غذایی به دست آمده، سرانه دورریز مواد غذایی توسط مصرف‌کنندگان در آمریکای شمالی و اقیانوسیه، سالانه به ۲/۲۹۰ کیلوگرم می‌رسد. البته این مقدار از مواد غذایی، صرفا توسط مصرف‌کنندگان از بین نمی‌رود، بلکه در طول فرایند تولید نیز، درصدی از مواد غذایی هدر می‌رود.
هرچند در کشورهای اروپایی سرانه مواد غذایی که سالانه هدر می‌رود، از آمریکای شمالی کمتر است، در سطح جهانی، میزان قابل‌توجهی از هدررفت مواد غذایی به این قاره اختصاص دارد. در کشورهای اروپایی سرانه هدر رفتن مواد غذایی سالانه نزدیک به ۶/۲۷۶ کیلوگرم می‌رسد. این در حالی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی، برنامه‌های زیادی برای آموزش مصرف‌کنندگان آغاز شده است. از دست رفتن مواد غذایی و تولید زباله با این هدررفت، علاوه بر اسراف در مواد غذایی و تاثیراتی که برگرسنگی و فقر در جهان می‌گذارد، تاثیر قابل‌توجهی نیز بر محیط‌زیست دارد. وقتی که مواد غذایی تبدیل به زباله می‌شوند، کربن زیادی تولید می‌کنند که این موضوع در انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر بسزایی دارد.
همچنین، طبق گزارش‌های به دست آمده، محصول حدود ۲۸ درصد از زمین‌های کشاورزی هدر رفته که برای تولید این مواد غذایی سطح زیادی از آب‌های زیرزمینی، مصرف می‌شود. هرچند در کشورهای درحال توسعه، اتلاف مواد غذایی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته کمتر است، در مقیاس جهانی، بخش‌ زیادی از مواد غذایی در این کشورها هدر می‌رود. طبق آخرین گزارش به دست‌ آمده، درکشورهای شرقی آسیا، سرانه دورریز موادغذایی در هر سال، معادل ۴/۲۴۰ کیلوگرم محاسبه شده است. در این کشورها، بخش زیادی از اتلاف مواد غذایی، به دلیل زیرساخت‌ها و تجهیزات ضعیفی است که در فرایند تولید به کار می‌رود. همچنین گاهی در جریان واردات مواد غذایی به این کشورها، به‌دلیل سیستم حمل‌ونقل ضعیف، ممکن است میزان زیادی از مواد غذایی از بین برود.
به‌ نظر می‌رسد در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و فقیر دورریز مواد غذایی کمتر باشد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این مناطق، سالانه با اتلاف مواد غذایی زیادی روبرو هستند. در کشورهای آمریکای لاتین، شمال آفریقا و آسیای میانه، سرانه اتلاف مواد غذایی سالانه حدود ۷/۲۲۶ کیلوگرم برآورد شده است.
این اتلاف مواد غذایی در حالی است که طبق گزارش‌های رسیده، در سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از ساکنان کشورهای خاور نزدیک، شمال آفریقا به دلیل دسترسی نداشتن به مواد غذایی مناسب گرسنه بودند. همچنین در سال گذشته، ۵۳ میلیون نفر از مردم کشورهای آمریکای لاتین، در فقر و گرسنگی به سر می‌بردند.
جنوب صحرای آفریقا، همین طور جنوب و جنوب شرقی آسیا، در مقایسه با آمریکا و اروپا، میزان کمی از مواد غذایی هدر می‌رود. در این کشورها، بیشترین سهم از گرسنگان جهان در این کشورها زندگی می‌کنند. همچنین بیماری‌های زیادی بر اثر کمبود مواد غذایی میان ساکنان این مناطق به وجود می‌آید. با این حال سرانه هدررفت غذا در جنوب صحرای آفریقا سالانه به ۷/۱۵۸ کیلوگرم می‌رسد. این درحالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از این است که غذای هدررفته در آفریقا، تامین‌کننده غذای مورد نیاز ۳۰۰ میلیون نفر از ساکنان گرسنه در زمین است.
کمترین هدررفت مواد غذایی در کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا گزارش شده است. سرانه اتلاف مواد غذایی در این کشورها سالانه نزدیک به ۹/۱۰۲ کیلوگرم است. آن طور که در بررسی‌ها به دست آمده، سهم فرایند تولید و توزیع در هدررفت مواد غذایی بیشتر از سهم هدرفت مصرف‌کنندگان است. در واقع، به نظر می‌رسد بیشترین میزان هدررفت مواد غذایی در فرایند تولید تا رسیدن به دست خرده‌فروشان انجام می‌گیرد. در این فرایند نیز، کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا سهم کمی از اتلاف مواد غذایی را بین کشورها به خود اختصاص داده‌اند.
با توجه به آمار ارائه‌شده و شرایط هدررفت مواد غذایی در جهان، سازمان ملل متحد، در تلاش است که جای تولید بیشتر مواد غذایی، از هدر رفتن بخش زیادی از این مواد جلوگیری کند. مقامات بین‌المللی برای مقابله با این بحران دنبال‌ راهکارهایی برای از بین‌بردن دورریز مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ میلادی هستند. همان طور که گفته شد، سالانه نزدیک به ۳۲/۱ میلیارد تن مواد غذایی در جهان هدر می‌رود. این در حالی است که گزارش‌هایی حاکی از این است که این میزان مواد غذایی برای سیر کردن تمام گرسنگان جهان در طول یک سال کفایت می‌کند.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *