یک خبر خیلی بد/نرخ باروری در جهان بسیار کاهش یافته است

https://images.all-free-download.com/images/graphiclarge/pregnancy_background_woman_gestation_steps_icons_cartoon_character_6836244.jpg
سایت بدون -پژوهشگران معتقدند کاهش قابل‌توجهی در شمار کودکان متولدشده در کشورهای جهان رخ داده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، این پژوهشگران اعلام کردند کاهش نرخ باروری در جهان در حدی است که در تقریبا نیمی از کشورها اکنون با کاهش زادوولد مواجه‌اند؛ به این معنا که نوزادان کافی برای حفظ اندازه جمعیتشان در آنجا به دنیا نمی‌آیند.
این بررسی که نتایج آن در مجله لنست منتشر شده، روندهای جمعیتی در هر کشور را از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۷ میلادی دنبال کرده است.
زنان در سال ۱۹۵۰ میلادی به طور میانگین در طول زندگی‌شان ۷/۴ کودک به دنیا می‌آوردند، اما در سال ۲۰۱۷ میلادی این میزان نصف شده و به ۴/۲ کودک به ازای هر زن رسیده است.
البته میزان‌های باروری میان کشورها تفاوت بسیاری دارند، در حالی که نرخ باروری در نیجر در آفریقای غربی ۱/۷ است. در جزیره قبرس در دریای مدیترانه هر زن به طور میانگین در طول زندگی‌اش فقط یک کودک به دنیا می‌آورد.
هر گاه نرخ باروری یک کشور به زیر حدود ۱/۲ سقوط کند، جمعیت آن کشور شروع به کاهش می‌کند.
در شروع این بررسی در سال ۱۹۵۰ میلادی هیچ کشوری در وضعیت افت زادوولد قرار نداشت.
به گفته کارشناسان، در موقعیت فعلی در نیمی از کشورهای جهان نرخ‌های باروری زیر حد جایگزینی است، بنابراین اگر اقدامی انجام نگیرد، جمعیت این کشورها کاهش خواهد یافت.
یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته ازجمله اغلب کشورهای اروپایی، آمریکا، کره جنوبی و استرالیا میزان‌های باروری پایین‌تری دارند.
البته این وضعیت به این معنا نیست که جمعیت این کشورها هم‌اکنون در حال کاهش است چراکه اندازه جمعیت تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل شامل نرخ باروری، نرخ مرگ‌ومیر و مهاجرت است.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *