۸ تغییر در سبک زندگی که با ویروس کرونا موجب شد

۸ تغییر در سبک زندگی که با ویروس کرونا موجب شد

دنیاگیری ویروس کرونا به‌طور غیرمنتظره‌ای سلامت و اقتصاد جوامع مختلف دنیا را به خطر انداخت و موجب اختلال بسیاری در زندگی روزمره‌مان شد. زندگی زیر سایه تهدید ویروس کرونا به‌گونه‌ای که خودمان هم باورمان نمی‌شود، تغییر کرد و به نظر می‌آید برخی از این تغییرات برای همیشه باقی خواهند ماند.

سایت بدون – اثرات قرنطینه و کم‌کاری‌های طولانی به دلیل خطرات کرونا، تا مدت‌ها حتی پس از تمام شدن این خطر باقی خواهند ماند. در نتیجه ما انسان‌ها برای ادامه بقا باید با شرایط جدید سازگار می‌شدیم. این سازگاری در بیشتر جنبه‌های زندگی‌مان در این ۸ یا ۹ ماه شیوع کرونا رخ داده است که احتمالا برای همیشه باقی می‌مانند.

۱. دورکاری

شیوع کرونا باعث شد که به‌طور کاملا ناگهانی ده‌ها میلیون نفر در سراسر دنیا خانه‌نشین شوند و وظایف کاری خود را از طریق اینترنت انجام دهند. این تجربه به مذاق خیلی‌ها خوش آمد. ۴۲درصد از افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی، از دورکاری و شرایط تازه خود بسیار راضی بودند و ۷۸درصد از این افراد می‌گفتند که کارایی‌شان در خانه بیش از محل کار است.

دورکاری باعث می‌شود که افراد خانواده بیشتر در کنار هم باشند و از شر رفت‌وآمدهای خسته‌کننده خانه تا محل کار هم راحت شوند. بسیاری از این افراد می‌خواهند در صورت امکان این روش کار را برای همیشه ادامه دهند. حتی برخی از شرکت‌ها قصد دارند ۵ درصد از کارکنان خود را به دورکاری بفرستند.

۲. مراجعه به پزشک

در یک نظرسنجی یک سال پیش از شیوع ویروس کرونا، مشخص شده بود که تنها ۴ درصد از بیماران و پزشکان به‌صورت مجازی با هم در ارتباط هستند و بیماران با استفاده از اینترنت، از راه دور ویزیت می‌شوند. اما این موضوع اکنون تغییر کرده است. خدمات پزشکی از راه دور، بسیار بیشتر شده است و مردم به دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، با استفاده از فضای مجازی با پزشک مورد نظر خود تماس گرفته و ویزیت می‌شوند.

۳. خرید از فروشگاه

جای تعجبی نیست که خرید اینترنتی از فروشگاه‌ها در دوران کرونا و قرنطینه به‌شدت افزایش یابد. در روزهای اولیه شیوع کرونا، ۵۵درصد از خریدهای فروشگاهی به صورت آنلاین انجام شد که ۱۶درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین دانلود نرم‌افزارهایی که در خرید آنلاین به مشتریان کمک می‌کنند، سه تا چهار برابر از گذشته شده است.

در یک نظرسنجی مردم گفتند که این روش خرید برای آنها بسیار بهتر است و به این روند ادامه خواهند داد.

۴. در تماس بودن

در روزهای قرنطینه، شبکه‌های اجتماعی خیلی پرکاربرد شدند. مردم نمی‌توانستند به دیدن خانواده یا دوستان‌شان بروند و بسیاری از آنها با استفاده از شبکه‌های مجازی با یکدیگر در تماس بودند. در حقیقت دنیاگیری ویروس کرونا موجب توسعه بیشتر زندگی اجتماعی آنلاین شد.

البته قرار نیست در آینده پس از پایان اپیدمی ویروس کرونا، مردم باز هم در خانه بمانند و فقط اینترنتی با یکدیگر در تماس باشند. آنها سرانجام روزی مهمانی گرفته و از بودن در کنار دوستان و خانواده‌شان لذت می‌برند. اما چیزی که این میان باقی می‌ماند، توجه بسیار به فضای مجازی، حتی از سوی بزرگسالان مسن مانند پدر و مادران سالمند است. آنها در این دوران قرنطینه چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را یاد گرفتند و مسلما در آینده هم از آن استفاده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

با اثرات روانی کرونا چه کنیم؟ از افسردگی تا اضطراب

زندگی ما پس از بحران کرونا چه تغییراتی می‌کند؟

۵. پوشیدن ماسک صورت

یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا،‌ استفاده از ماسک است. مردم بیشتر کشورها ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله، پوشیدن ماسک شده‌اند. متخصصان می‌گویند، این ماسک‌ها صرفا ابزارهای مراقبت فردی نیستند، آنها مناسب مراقبت از تمام افراد یک جامعه هستند.

ویروس کرونا، تغییر عظیمی در پوشیدن ماسک به‌وجود آورده است. در گذشته مردم احساس خوبی درباره پوشیدن ماسک نداشتند و افراد کمی به دلایل مختلف، مانند آلودگی هوا، از ماسک استفاده می‌کردند.

اکنون انتظار می‌رود که حتی با تمام شدن فاجعه کرونا، مردم با شروع فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزاها به‌راحتی از ماسک استفاده کنند. بنابراین در آینده اگر به دلیلی مجبور به زدن ماسک باشید، دیگر احساس عجیب بودن نمی‌کنید و این کار هم از نظر اطرافیان‌تان هم غیرمعمول نخواهد بود.

۶. هواپیماهای تمیز

بیشتر خطوط هوایی به دلیل مشکلات اقتصادی، برای تمیز کردن هواپیماها، وقت و هزینه کمتری صرف می‌کردند. آنها معمولا هر ۱۸ ماه یکبار هواپیماها را کاملا تمیز و ضدعفونی می‌کردند. اما اکنون خطوط هوایی برای اینکه مسافران را متقاعد کنند که فضاهای بسته هواپیما مکانی امن هستند و آنها را به بیماری کرونا مبتلا نمی‌کنند، مجبور به تمیز و ضدعفونی مرتب هواپیما شده‌اند و انتظار می‌رود که این رویه حتی پس از کرونا هم باقی بماند.

۷. شستشوی دست‌ها

این روزها به‌لطف ویروس کرونا همه ما یاد گرفتیم که شستشوی صحیح دست‌ها چگونه است و البته چقدر هم باید برای آن زمان صرف کنیم. در یک نظرسنجی در آمریکا مشخص شده که شستن دست‌ها با روش درست و اصولی آن به یک عادت در مردم تبدیل شده است و کارشناسان معتقدند که این عادت فراموش نخواهد شد. خوشبختانه از این به بعد مردم حتی پس از رهایی از ویروس کرونا، همچنان به بهداشت دست‌های خود اهمیت خواهند داد.

همچنین ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دست که این روزها به یکی از پرمصرف‌ترین کالاها تبدیل شده است، محبوبیت خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

۸. تحصیل

بیش از ۷۲ درصد از جمعیت دانش‌آموزی دنیا تحت تاثیر پیامدهای ویروس کرونا قرار گرفتند. بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. بیشتر کلاس‌ها و امتحانات حضوری لغو شدند و دسترسی دانشجویان به کتابخانه غیرممکن شد. یک‌شبه بیشتر والدین مجبور به آموزش کودکان خود در خانه شدند.

بنا به گفته مدیر موسسه آموزشی ناتینگهام در بریتانیا، ما خیلی ناگهانی وارد یک دوره آزمایشی تحصیل کودکان در خانه و همچنین به‌صورت آنلاین شدیم. مسلما دیدن نتیجه این روش آموزش در خانه و به صورت اینترنتی جالب خواهد بود.

از طرفی کارشناسان آموزش ‌و پرورش در این مدت که مجبور به آموزش کودکان به صورت آنلاین بودند می‌گویند، روش آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان کوچک موفقیت‌آمیز نیست و موفقیت آنها وابسته به مقدار وقتی است که والدین‌شان در خانه برای آنها می‌گذارند. اما این روش آموزش برای دانشجویان مشکل خاصی ایجاد نکرده است و آنها توانسته‌اند از وقت آموزشی‌شان موثرتر استفاده کنند.

حتی در این مدت بسیاری از سیستم‌های دانشگاهی، تعداد زیادی دانشجو از سراسر دنیا پذیرفته‌اند که قرار است به‌صورت آنلاین تحصیل خود را آغاز کنند.  

اتفاق دیگری که در مدت قرنطینه رخ داد، سرویس‌دهی اکثر کتابخانه‌های دنیا به علاقه‌مندان سراسر جهان به‌صورت اینترنتی بود. اتفاقی که می‌تواند پایدار و طولانی‌مدت باشد. البته در گذشته تعدادی از کتابخانه‌ها سرویس‌دهی آنلاین داشتند اما انتظار می‌رود که از این به بعد بیشتر کتابخانه‌ها،‌ به‌ویژه کتابخانه‌های وابسته به دانشگاه‌ها چنین خدماتی ارائه دهند.

ویروس کرونا سرانجام از زندگی ما دست برمی‌دارد اما تغییراتی که از خود به‌جای گذاشته است، تا مدت‌ها یا همیشه با ما خواهند ماند.

مترجم: نادیا زکالوند

منابع: .aarp.org

english.alarabiya.net

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *