آخرین ال‌کلاسیکو در دهه سلطه بارسلونا /مسی علیه رئال بی ستاره

بارنی کرکهیل


۵۳ روز بعد، سرانجام نخستین ال‌کلاسیکوی فصل، امشب در نوکمپ برگزار می‌شود. تنها تفاضل گل فاصله دو تیم در صدر جدول است و این یعنی هر کدام بازی امشب را ببرند، می‌توانند از بزرگترین رقیب خود فاصله بگیرند.
اصولاً ال‌کلاسیکو نیاز به هیچ گونه هیجان اضافه ندارد اما طولانی شدن انتظار برای اولین رویارویی بارسلونا و رئال مادرید، اشتها و انگیزه تماشای این بازی را حتی بیشتر کرده است. جذابیت و حساسیت نمی‌توانست بیشتر از این باشد، دو تیم هم امتیاز در صدر جدول لالیگا قرار گرفته‌اند و بارسلونا با اندک اختلاف تفاضل گل بالاتر است. هر دو تیم امیدوارند مسائل درون زمین و نه ناآرامی‌های سیاسی بیرون آن که باعث شد تاریخ اولیه حدود هشت هفته به تأخیر بیفتد، تیتر روزنامه‌های صبح فردا باشد، ضمن اینکه هر دو می‌خواهند بعد از تساوی این هفته، به روند پیروزی باز گردند. بارسلونا بعد از هفت پیروزی متوالی در آنوئتا برابر رئال سوسیداد ۲ بر ۲ متوقف شد اما رئال نتوانست از این لغزش استفاده کند و در زمین والنسیا یک بر یک متوقف شد؛ گل کریم بنزما مانع از دومین شکست فصل تیم زین‌الدین زیدان شد. تیم ارنستو والورده اما سه باخت در کارنامه دارد هرچند در سه ماه و ۱۷ بازی اخیر تنها یک باخت در رقابت‌های مختلف داشته. با وجود این یکی از موضوعات مورد علاقه رسانه‌های اسپانیا، تردید درباره آینده والورده است و شایعات بازگشت پپ گواردیولا به نوکمپ هم کمکی به بهبود اوضاع نکرده.
رئال مادرید برای اینکه دوباره خودش را به عنوان سلطان اروپا مطرح کند باید ابتدا از سد تیم پپ گواردیولا، منچسترسیتی در یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا عبور کند اما جایگاه این تیم به عنوان بهترین تیم اسپانیا مدت‌هاست که مورد خدشه واقع شده. ال‌کلاسیکوی امشب آخرین دیدار دو تیم در دهه‌ای است که رئال تنها دو قهرمانی لیگ در آن به دست آورد در مقایسه با هفت عنوان بارسلونا و با توجه به رقابت سخت و فشرده‌ای که در بالای جدول وجود دارد، اینچنین مسابقاتی می‌تواند تعیین‌کننده برنده نخستین قهرمانی دهه سوم هزاره سوم باشد.
در دهه اخیر به ندرت پیش آمده در آستانه ال‌کلاسیکو دو تیم اینقدر به هم نزدیک باشند. بیشترین تفاوت دو تیم در ستون گل‌ها است، بارسلونا ۱۰ گل بیشتر زده و ۸ گل بیشتر خورده. رئال پشت سر دیگر رقیبش، اتلتیکومادرید، بهترین خط دفاعی لیگ را دارد اما کار تیم زیدان در متوقف کردن بارسلونا در خانه‌اش آسان نیست؛ ۳۰ تا از ۴۳ گل بارسلونا در این فصل در نوکمپ زده شده. در واقع، تیم والورده این فصل در خانه امتیازی از دست نداده و بیش از یک سال است در خانه شکست نخورده، در ۳۰ بازی خانگی آخر ۲۶ برد به دست آورده‌اند. بارسلونا در این فصل تنها یک بار در خانه کمتر از چهار گل زده و تعداد پیروزی‌های متوالی‌شان در بازی‌های خانگی لیگ به ۱۴ مسابقه رسیده. بارسلونا با ۴۳ گل بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد اما با دریافت ۲۰ گل در کنار رئال سوسیداد بدترین خط دفاع را در میان شش تیم بالای جدول به خود اختصاص داده.
پیشرفت رئال در بازی‌های خارج از خانه هم در بهترین زمان به وقوع پیوسته، این تیم از ۵ بازی آخرش بیرون از برنابئو، ۴ برد و یک تساوی داشته در حالی که در ۱۱ بازی قبل از آن تنها ۲ برد داشت. البته سفر به نوکمپ با همه بازی‌های خارج از خانه آنها فرق دارد و با توجه به رکورد اخیرشان در این استادیوم، باید تساوی را برای میهمان رضایت‌بخش تلقی کرد.
رئال در آخرین بازی خود در سال ۲۰۱۹ یکشنبه میزبان اتلتیک بیلبائو است و بارسلونا شنبه از آلاوس پذیرایی می‌کند، انتظار می‌رود هر دو تیم بازی‌شان را ببرند اما بازی امشب شاید آغازی بر پایان یک دهه سلطه بارسلونا بر لالیگا باشد؛ شاید سال ۲۰۲۰ آغاز فرمانروایی رئال مادرید باشد.

اخبار تیمی
رئال مادرید بزرگترین خرید تابستانی خود، ادن آزار را در اختیار ندارد و ستاره سابق چلسی به دلیل مصدومیت پا برای چشیدن طعم نخستین ال‌کلاسیکو باید بیشتر صبر کند اما آزار یکی از مصدومان رئال برای این مسابقه است چون مارسلو، خامس رودریگس، مارکو آسنسیو و لوکاس واسکس هم نمی‌توانند تیم را همراهی کنند.
فرلان مندی بعد از محرومیت به ترکیب تیم برمی‌گردد و احتمالاً جای ناچو را در دفاع کناری می‌گیرد. کاسمیرو هم که به خاطر ترس از محرومیت مقابل والنسیا استراحت کرد، از ابتدا بازی می‌کند. گرت بیل و وینیسیوس جونیور نیز می‌خواهند در ترکیب اصلی باشند.
کریم بنزما هم که مثل لیونل مسی با ۱۲ گل در صدر جدول گلزنان لالیگا قرار دارد، رهبر خط حمله رئال است، مسی هم به دنبال افزایش رکورد ۲۶ گل خود در ال‌کلاسیکو است. او برای چهل و یکمین بار در این مسابقه شرکت می‌کند.
عثمان دمبله و آرتور- که در جریان سفر به آندورا و بازی اسنوبرد آسیب دیده- به دلیل مصدومیت نمی‌توانند بازی کنند اما نلسون سمدو و خوردی آلبا بعد از مدت‌ها می‌توانند در ترکیب بارسلونا قرار بگیرند.
 
آمار رودررو
رئال مادرید در شش بازی آخرش بارسلونا را شکست نداده، در واقع از سوپرجام سال ۲۰۱۸ که تیم زیدان دو برد پشت سر هم برابر تیم والورده به دست آورد، بردی نداشته‌اند. در لیگ، رئال نزدیک به چهار سال است که برابر بارسلونا پیروز نشده و در واقع آن پیروزی آوریل ۲۰۱۶ یکی از چهار پیروزی رئال در ۱۹ بازی لیگ در یک دهه اخیر بوده در حالی که بارسلونا ۱۱ برد داشته. در بازی فصل قبل نوکمپ، بارسلونا با آنکه لیونل مسی را نداشت، با هت‌تریک لوییس سوارس ۵ بر یک رئال مادرید را در هم کوبید؛ انگار تیم کاتالان دیوانه شده بود!
این آخرین مسابقه دو تیم در دهه دوم قرن بیست و یکم است. دو تیم در این دهه ۳۶ بار با هم روبه‌رو شدند که در لالیگا، لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی اسپانیا و سوپرجام اسپانیا بود، سهم بارسلونا در این دهه ۱۷ پیروزی بود، ۹ بازی به تساوی کشیده شد و رئال ۱۰ مسابقه را برد.
 
پیش‌بینی: بارسلونا ۳- رئال مادرید یک
ال‌کلاسیکوها معمولاً خسته‌کننده نیستند و این یکی به خاطر شباهت‌های دو تیم در جدول و فرم جذابیت بیشتری دارد. بارسلونا اما در سال‌های اخیر خیلی بهتر نتیجه گرفته و با توجه به چنین فرم خانگی خوبی، ما از مسی و یارانش حمایت می‌کنیم که یک بار دیگر داغ پیروزی در ال‌کلاسیکو را بر دل رئال مادرید بگذارند.
منبع: Sportsmole

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *