آزمون، طارمی و کاوه؛ ۵۳ گل اروپایی در ۹۵ بازی /خوشبخت مثل اسکوچیچ

سایت بدون – تیم ملی فوتبال ایران در تمام نسل‌ها، از دوران بازی بیوک جدیکار بگیرید و به همایون بهزادی، غلامحسین مظلومی، حمید علیدوستی، فرشاد پیوس وعلی دایی برسید، همیشه مهاجمان خطرناکی در اختیار داشته که توانسته‌اند در رقابت‌های بزرگ آمادگی خود را به رخ بکشند و در تاریخ ماندگار شوند. بهترین گلزن فوتبال ملی در تمام تاریخ فوتبال متعلق به ایران است و این یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود. افتخاری که کریستیانو رونالدو برای کسب آن دورخیز کرده و بعید نیست آن را تا یکی دو سال دیگر از چنگ دایی در بیاورد.
این مقدمه را نوشتیم تا به مهاجمان فعلی فوتبال ایران برسیم. مهاجمانی که در اروپا نام خود را مطرح کرده و مشتری‌های بزرگ برای جذب آنها صف کشیده‌اند. سردار آزمون، مهدی طارمی و کاوه رضایی سه مهاجم هدفی هستند که در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ آماری جذاب و رویایی را در فوتبال اروپا به نام ایران ثبت کرده‌اند. هرچند لیگ بلژیک تمام شده اما آزمون و طارمی همچنان در روسیه و پرتغال می‌درخشند تا نشان بدهند در اوج آمادگی قرار دارند.
بد نیست ذره‌بین به دست بگیریم و روی عملکرد این سه مهاجم کمی تمرکز کنیم. مهدی طارمی ۲۸ ساله بعد از پایان همکاری با الغرافه، با سفارش کارلوس کی‌روش و به عنوان بازیکن آزاد به ریوآوه رفت تا نخستین حضور اروپایی خود را تجربه کند. طارمی این فصل و در شرایطی که ریوآوه ۳۳ بار به میدان رفته، ۲۹ بار در ترکیب این تیم قرار گرفته، ۲۲۶۲ دقیقه بازی کرده و ۱۶ گل در لیگ پرتغال به ثمر رسانده است. مهاجم بوشهری و سابق پرسپولیس در تاکادالیگا سه بار بازی کرده، ۲۰۶ دقیقه در زمین حضور داشته و یک گل زده. همچنین او در جام حذفی پرتغال هم سه بار در ترکیب ریوآوه قرار گرفته، ۲۶۶ دقیقه بازی کرده و دو بار توپ را به تور دروازه حریفان چسبانده. و این یعنی طارمی در مجموع در ۳۵ بازی و ۲۷۳۴ دقیقه بازی برای ریوآوه، ۱۹ گل زده و البته ۱۰ بار هم موفق به گرفتن پنالتی شده. آمار طارمی، هر ۱۴۳ دقیقه یک گل زده است که در نخستین فصل بازی برای ریوآوه آماری رویایی به حساب می‌آید.
کاوه رضایی دیگر مهاجمی است که در فوتبال اروپا درخشیده و گل‌های حساسی برای شارلروا در فصلی که گذشت به ثمر رسانده. مهاجم ۲۸ ساله و اهل اسلام آباد غرب، بعد از ناکامی در بروژ و انتقال قرضی به شارلروا خوش درخشید و به قدری خوب کار کرد که همین حالا چند تیم مطرح خواستار همکاری با او هستند. کاوه این فصل ۲۲ بار در ترکیب شارلروا در ژوپیلرلیگ به میدان رفته، ۱۶۴۱ دقیقه در زمین بوده و ۱۲ گل وارد دروازه حریفان کرده. ماحصل تلاش رضایی در جام حذفی هم انجام سه بازی، حضور ۲۷۰ دقیقه‌ای در زمین و زدن دو گل بوده. مهاجم سابق استقلال، فولاد و سایپا به طور میانگین هر ۱۳۶ دقیقه یک گل به ثمر رسانده که آمار قابل توجهی محسوب می‌شود. رضایی به همین دلیل پیشنهادهایی از نانت فرانسه، آنتورپ بلژیک و شارلروا دریافت کرده اما فعلاً با بروژ قرارداد دارد و این باشگاه باید برای آینده این مهاحم پنج‌میلیون یورویی تصمیم بگیرد.
سردار آزمون در طول سالیان قبل روند رو به رشدی را در فوتبال روسیه سپری کرده و نشان داده که آماده یک انتقال بزرگ به لیگی معتبرتر است. آزمون که از ۱۶ سالگی در فوتبال روسیه حضور دارد و این فصل نهمین فصل حضور در پریمیرلیگ را پشت سر گذاشت، تا اینجای کار ۲۷ بار در ترکیب زنیت قرار گرفته، ۲۰۵۶ دقیقه در زمین حضور داشته و ۱۶ گل به ثمر رسانده. از این ۱۶ گل تنها یکی از روی نقطه پنالتی بوده و باقی گل‌ها در جریان بازی وارد دروازه حریفان شده است.
سردار در سوپرکاپ نیز یک بازی انجام داد، ۷۷ دقیقه در زمین بود و دو گل زد و البته در جام حذفی هم یک بار به مدت ۱۵ دقیقه به میدان رفت اما موقعیتی برای گشودن دروازه حریف به دست نیاورد. در مسابقاتی دیگر، یعنی در در لیگ قهرمانان اروپا، آزمون شش بار در ترکیب زنیت قرار گرفت، ۴۶۶ دقیقه در زمین حضور داشت و دو گل وارد دروازه بنفیکا و لیون کرد. یعنی روی هم سردار در این فصل۳۵ بار به میدان رفته، ۲۶۱۴ دقیقه در زمین بوده و ۲۰ گل زده. به طور میانگین هر ۱۳۰ دقیقه یک گل زده که در نوع خود خیره‌کننده است.
این سه مهاجم که طی سال‌های اخیر بارها به اردوی تیم ملی دعوت شده و در ترکیب قرار گرفته‌اند ــ آزمون و طارمی بیشتر و رضایی کمتر ــ این فصل روی هم ۹۵ بار در ترکیب زنیت، ریوآوه و شارلروا بازی کرده‌اند، ۷۲۵۹ دقیقه در زمین حضور داشته‌اند و ۵۳ گل در رقابت‌های مختلف به ثمر رسانده‌اند. به طور میانگین هر ۱۳۶ دقیقه یک گل که آمار فوق‌العاده‌ای برای آنها محسوب می‌شود.
طارمی با دو گلی که وارد دروازه سانتاکلارا کرد، تعداد گل‌های خود را به عدد ۱۶ رساند تا در فاصله تنها یک هفته به پایان لیگ پرتغال یکی از مدعیان جدی کسب کفش طلا باشد. از طرفی سردار آزمون هم این شانس را دارد تا در هفته پایانی و مقابل روستوف شانس خود را آزمایش کند و کفش طلا را از دستان هم‌تیمی‌اش آرتم جیوبا برباید. آزمون ۱۶ گل زده و جیوبا ۱۷ گل. بنابراین اگر سردار مثل بازی با ارونبورگ بدرخشد، کسب عنوان آقای گلی دور از دسترس او نخواهد بود.
هر چند تیم ملی شرایط مناسبی در جدول رده‌بندی گروه خود ندارد و شکست مقابل بحرین و عراق وضعیت را بحرانی کرده اما دراگان اسکوچیچ این شانس را دارد تا از وجود سه مهاجم آماده در اردو استفاده کند. مربی کروات حالا به‌راحتی نمی‌تواند قلم قرمز روی نام هیچ‌یک از این سه مهاجم بکشد. بخصوص که آنها در لیگ‌های اروپایی درخشیده و می‌توانند تیم ملی را در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ کمک کنند.
با وجود مهاجمانی تراز اول به نام‌های سردار آزمون، مهدی طارمی و کاوه رضایی که آمارشان هم زبانزد است، تیم ملی در خط حمله با ترافیک بسیاری مواجه خواهد شد. البته اسکوچیچ می‌تواند بازی با دو مهاجم را انتخاب کند اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد، مهدی طارمی قادر است در کناره‌ها نیز به بهترین شکل ممکن انجام وظیفه کند. این راهکار اما دلیلی نمی‌شود که ترافیک از بین برود. با این حال سردار شانس اصلی بازی در ترکیب است و کاوه باید توانایی‌های خود را به اسکوچیچ به اثبات برساند تا شاید فرصت عرض اندام پیدا کند.
امیر اسدی /ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *