« آشفتگی عصبی» علامت جدید کووید۱۹


سرفه خشک، تب و اختلالات تنفسی شناخته‌شده ترین علایم ابتلا به ویروس کروناست اما براساس گزارش مرکز کنترل پیشگیری از کووید۱۹در آمریکا،‌ این بیماری می‌تواند با عوارض نورولوژیک هم بروز پیدا کند
نویسنده : مریم سادات کاظمی‌‌‌‌ | مترجم


سایت بدون – از زمان شیوع ویروس کرونا، پژوهش‌های مختلفی در خصوص علایم و عوارض ابتلا به این ویروس مطرح شد. چندی پیش محققان انگلیسی اعلام کردند که کووید۱۹ می‌تواند باعث پیرشدن مغز شود اما محققان دانشگاه ماساچوست به‌ تازگی دریافتند که تغییرات شناختی ناگهانی نیز می‌تواند علامت هشدار ابتلا به این ویروس در افراد بالای ۶۵ سال باشد.سرفه خشک، تب و اختلالات تنفسی شناخته‌شده ترین علایم ابتلا به ویروس کرونا ست اما براساس گزارش مرکز کنترل پیشگیری از کووید۱۹،‌ این بیماری می‌تواند با عوارض نورولوژیک هم بروز پیدا کند. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

نتایج مطالعه‌ جدیدی که در نشریه Jama Network منتشر شد، بروز آسیب‌های مغزی را تایید می‌کند. محققان دانشگاه ماساچوست با بررسی وضعیت ۸۱۷ بیمار بالای ۶۵ سال مبتلا به کووید۱۹ دریافتند که «روان‌آشفتگی یا هذیان» می‌تواند یکی از علایم زودهنگام ابتلا به بیماری باشد. بیش از ۲۸ درصد بیماران پیش از بروز سرفه و مشکلات تنفسی دچار این وضعیت شدند.
هذیان، کاهش هوشیاری، حالت گیجی، درک نکردن موقعیت زمانی و مکانی و هر نوع اختلال ناگهانی شناختی ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا در سالمندان باشد چراکه سیستم ایمنی در این افراد به‌ گونه ای متفاوت با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله می‌کند.
پیرشدن زودهنگام مغز
از طرفی محققان انگلیسی برای تشخیص تاثیر ویروس کرونا بر مغز، نتایج تست‌های شناختی بیش از ۸۴ هزار بیمار را بررسی کردند. این تست‌ها برای ارزیابی پیشرفت آلزایمر در این بیماران صورت گرفت. براساس تایید مدیر این تیم تحقیقاتی، مبتلایان به انواع وخیم بیماری کووید۱۹، در زمینه‌های مختلف ارزیابی شناختی وضعیت نامساعدتری نسبت به سن خود داشتند. در واقع این کاهش عملکرد معادل پیرشدن مغز به‌اندازه ۱۰ سال بود.
پژوهش دیگری توسط محققان دانشگاه استراسبورگ هم درباره ۵۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نشان داد که ۴۰ نفر از آن ها به اضطراب و آشفتگی غیرعادی، ۲۰ نفر به هذیان و حدود یک سوم هم به ‌ادراک نکردن موقعیت زمانی یا مکانی، از دست‌دادن توجه و تمرکز یا رفتارهای غیرقابل کنترل دچار شدند.
ویروس کرونا به مغز آسیب می رساند؟
پیش از این، طی دوران اپیدمی ویروس سارس شواهدی مبنی بر آسیب ویروس به مغز دیده شد اما در جدیدترین پژوهش در دانشگاه ییل آمریکا، ثابت شد که ویروس کرونا می‌تواند در بعضی موارد حاد بیماری یا در افراد دارای زمینه‌ ژنتیک ابتلا به تحلیل شناختی سبب آسیب به سلول‌های مغزی شود. در چنین شرایطی، سلول‌ها از اکسیژن محروم می‌مانند و از بین می‌روند.
محققان بر این باورند که در زمان آلودگی به ویروس کرونا، واکنش دفاعی بسیار شدیدی در بدن اتفاق می‌افتد که ممکن است به گرمای بیش از حد مغز منجر شود و علایم نورولوژیک خاصی بروز پیدا کند. آن ها آسیب ویروس بر مغز را به سه شکل مطرح کرده‌اند: حمله مستقیم ویروس به مغز، تحریک مغز با عبور ویروس از سد استخوانی بین حفره بینی و سر، اختلال در گردش خون عروق مغز.
منبع:Top Santé.fr

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *