آشنایی با آبشارهای مشهور جهان/غرش سهمناک طبیعت از حنجره آبشار

سایت بدون -آبشارها از جمله جلوه‌های زیبای طبیعت هستند که می‌توانند توجه بی‌تفاوت‌ترین افراد نسبت به محیط زیست و طبیعت را به خود جلب کنند. با توجه به نحوه فرود و ارتفاع، آبشارها را در چند دسته شیرجه‌ای، دم اسبی، چند جوی، پهن‌رود، چند صخره‌ای و… تقسیم می‌کنند. جالب است بدانید برخی از آبشارهای دنیا به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده‌اند. در این مطلب تعدادی از مشهورترین آبشارهای دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

آبشار آنجل angel falls

Image result for angel falls
آنجل به عنوان مرتفع‌ترین آبشار جهان نام خود را از نام کاشفش یعنی جیمز کراوفورد آنجل گرفته است. این آبشار با ٩٧٩ متر ارتفاع در ایالت بولیوار کشور ونزوئلا قرار گرفته و میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. آنجل در جنگل‌های انبوه قرار دارد و تا دهه ۱۹۳۰ ناشناخته باقی مانده بود.

آبشار نیاگاراNiagara Falls

Image result for Niagara Falls
نیاگارا قدرتمندترین آبشار دنیاست که سرعت جریان آب در آن ۶ میلیون متر مکعب بر دقیقه است. این آبشار در مرز بین کانادا و آمریکا واقع شده است. نیاگارا در واقع مجموعه‌ای از سه آبشار به نام‌های آبشار نعل اسب، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس است.

آبشار ویکتوریا Victoria Falls

Image result for Victoria Falls
ویکتوریا با ۱۷۰۸ متر عرض و ۱۰۸ متر ارتفاع، عریض‌ترین آبشار دنیاست که در مرز بین زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. منبع این آبشار، رود زامبزی است. این آبشار به دلیل صدایی که تولید می‌کند، در زبان اهالی منطقه، موسی اوآ تونیا نامیده می‌شود که به معنی «مه خروشان» است.

آبشار راین Rhine Falls

Image result for Rhine Falls
آبشار راین در شهر شفوزان در شمال سوییس قرار دارد و بزرگترین آبشار پهن‌رود در قاره اروپا به شمار می‌رود. زمین‌شناسان معتقد هستند که این آبشار، ۱۷ هزار سال پیش شکل گرفته و از این رو یکی از قدیمی‌ترین آبشارهای جهان است.

آبشار ایگوازو Iguazu Falls

Image result for Iguazu Falls
ایگوازو در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته و به دلیل مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و نفسگیرش شهرت دارد. با وجود اینکه ارتفاع آن فقط ۸۹ متر است اما به عنوان یکی از آبشارهای زیبای جهان شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب توجه این آبشار، شکل نعل‌مانند صخره‌های آن است که «گلوی شیطان» نامیده می‌شود.

آبشار جاگ Jog Falls

Image result for Jog Falls
آبشار جاگ در ایالت جنوب غربی کارناتاکا در هند واقع شده و دومین آبشار شیرجه‌ای بلند دنیاست. این آبشار که به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، از ارتفاع ۲۵۳ متری فرو می‌ریزد. آبشار جاگ توسط رود شاراواتی ایجاد شده و یکی از مقاصد مهم گردشگری است. ۱۵۰۰ پله برای دسترسی بهتر گردشگران به این آبشار ساخته شده است.

آبشار نیل آبی Blue Nile Falls

Image result for Blue Nile Falls
شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ گردشگری اتیوپی، آبشار رود نیل آبی با ارتفاع ۴۰ متر است. این آبشار که در بخش بالایی رود نیل آبی قرار گرفته از چهار رشته رود تشکیل شده‌ است که در فصل‌های خشک، بسیار کم‌آب هستند اما در فصل‌های بارانی عرض‌شان به ۴۰۰ متر نیز می‌رسد.

آبشار دتیان Detiann Falls

Image result for Detian Falls
این آبشار پس از آبشارهای ویکتوریا، ایگوازو و نیاگارا، چهارمین آبشار بزرگ جهان است که در واقع از ترکیب دو آبشار در مرز چین و ویتنام تشکیل شده است. این مکان در گذشته مخفی‌گاهی برای راهزنان محلی بوده که اکنون نیز گهگاه گنجینه‌های مخفی ‌شده آن، کشف می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *