آشنایی با برندهای موفق / علی بابا؛افسانه تجارت الکترونیکی

https://pandaily.com/wp-content/uploads/2018/08/Alibaba-group.jpg
سایت بدون –گروه تجاری علی بابا یک کمپانی اینترنتی چینی است که در سال ۱۹۹۹ توسط فردی به‌ نام «جک ما» در قالب یک سرویس آنلاین برای معامله میان شرکت‌ها تأسیس شد. این گروه با فراهم‌سازی زمینه ارتباط میان خریداران و فروشندگان در حوزه‌هایی نظیر فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده فروشی و رایانش ابری فعالیت داشته و خدمات تجاری متنوعی را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. جک قبل از تأسیس این شرکت معلم زبان انگلیسی بود و در یک اتاق ساده زندگی می‌کرد.
اما آشنایی وی با اینترنت، دنیای کاری وی را دگرگون کرد؛ به‌طوری که تنها ۱۵ سال بعد این مرد ریز نقش چینی که هنوز نیز سر از کدنویسی رایانه درنمی‌آورد، تبدیل به سی‌وششمین فرد ثروتمند دنیا شد. جک به همراه همسرش، یک تیم ۱۸ نفره و با سرمایه‌ای ۸۰ هزار دلاری، استارتاپ علی بابا را در آپارتمان شخصی‌اش کلید زد. نام این گروه اشاره‌ای به داستان افسانه‌ای «علی بابا و چهل دزد» دارد. جک به‌دلیل آشنایی مردم سراسر جهان با این افسانه، این نام را برای شرکت خود برگزید.
Jack ma alibaba
جک ما بنیان گذار کمپانی علی بابا
این وب سایت سریع‌تر از چیزی که تصور می‌شد مورد توجه تجار چین و سایر کشورهای دنیا قرار گرفت؛ به‌طوری که در همان سال اول توانست از طریق یک برنامه حمایتی ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در سال‌های بعد حوزه فعالیت علی بابا گسترش یافت و علاوه بر راه‌اندازی سرویس‌هایی مانند Alipay و Taobao، در شراکتی با «یاهو» بخش چینی این کمپانی را در اختیار گرفت. علی بابا بر خلاف فروشگاه‌های اینترنتی، هیچ انباری نداشته و تنها نقش بازار مجازی را برای فروشندگان و خریداران بازی می‌کند.
این کمپانی سود خودش را از طریق قرار دادن آگهی‌های مبتنی بر جست‌و‌جو با استفاده از لغات کلیدی، دریافت حق کمیسیون و… به‌دست می‌آورد. این شرکت در مدت زمانی کوتاه، بازار خرید آنلاین در چین را قبضه کرده و بیش از ۸۰ درصد خرید‌های آنلاین این کشور و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی را به خود اختصاص داد. علی‌بابا که در سطح نظام بین‌الملل با نام Alibaba.com شناخته می‌شود، واردکنندگان و صادرکنندگان را در بیش از ۲۴۰ کشور و منطقه‌ دنیا به یکدیگر مرتبط کرده است.
سود این شرکت در سال ۲۰۱۷ رشدی برابر ۴۰۹ میلیارد دلار داشته و به‌عنوان یکی از ۱۰ شرکت با ارزش دنیا شناخته شد. در حال حاضر تعداد کاربران فعال سالانه علی بابا به ۲۳۱ میلیون نفر رسیده و ۵۰ هزار کارمند در سراسر دنیا در این کمپانی مشغول به‌کار هستند.گفتنی است جگ ما به تازگی در جشن تولد ۵۴ سالگی خود اعلام بازنشستگی کرد.

مطلب پیشنهادی

قانون پارتو چیست و کاربرد آن در زندگی کدام است؟

سال‌ها قبل، یک متخصص مدیریت به نام «پارتو» قانون مهمی را بیان کرد: «ما برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *