آشنایی با بندرعباس عروس سبزپوش خلیج فارس /سفر به بزرگ‌ترین بندر

سایت بدون – شهر بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، از شمال به ارتفاعات و کوه‌ها و از جنوب به دریا منتهی می‌شود. از نام های پیشین این شهر می‌توان به بندر گمبرون اشاره کرد. علت تغییر نام این شهر از بندر گمبرون به بندر عباس شکست پرتغالی ها توسط شاه عباس به کمک انگلیسی ها و سردار ایرانی، امام قلی خان، در سال ۱۶۲۲ است. بندرعباس بزرگ‌ترین بندر ایران و یکی از مهم‌ترین مراکز راهبردی و بازرگانی ایران در جوار خلیج فارس و دریای عمان است. در ایران گشت این هفته با معرفی این شهر در خدمت شما هستیم پل لاتیدان پل لاتیدان به عنوان طولانی ترین پل ایران یکی از آثار تاریخی واقع در شهرستان بندرعباس است. این پل قدمتی در حدود ۵۰۰ سال داشته و در دوران شاه عباس بزرگ به منظور انجام لشکرکشی برای اخراج پرتغالی ها از کشور ساخته شده که بعد‌ها به مسیر کاروان های بازرگانی تبدیل شده است. این پل با درازایی در حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان در ابتدای تاسیس ۲۳۳ دهانه داشته است اما به دلیل عدم رسیدگی و توجه کافی طی سال ها تخریب شده و امروزه فقط ۳۳ دهانه سالم از آن به جا مانده است. جالب است بدانید پل لاتیدان تا سال ۷۲ زیر خاک مدفون بوده و کسی از وجود چنین پلی باخبر نبوده است تا این که بر اثر سیلاب در نزدیکی روستای کلمتلی(لاتیدان) یکی از درازترین پل های تاریخی ایران سر از خاک بیرون آورده و نمایان شده است.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه‌فرنگی قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهر بندرعباس است. این عمارت که پیشینه اش به بیش از سه قرن پیش برمی گردد، در مجاورت اسکله قدیم بندرعباس و رو به دریا قرار دارد و در سال ۸۴با شماره ۱۳۸۳۵در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا با توجه به قدمت زیادش شاهد اتفاقات و دگرگونی های بسیاری بوده و مورد استفاده های گوناگونی قرار گرفته است. در ابتدای تاسیس به عنوان دارالحکومه و محلی برای رتق و فتق امور گمرکی بندرعباس، در سال های اولیه انقلاب به عنوان میدان تره بار و پس از سال ۶۰ نیز از آن به عنوان حوزه  علمیه استفاده شده است. این عمارت که دارای ۳۳ اتاق و سالن بزرگ و کوچک است، در زمینی به وسعت ۴۲۹مترمربع و در سه طبقه به طول حدود ۳۰متر و عرض ۱۴متراست.  غار خرسین غار خرسین یکی از جاذبه های طبیعی دیدنی جنوب ایران است که در بخش سیاهو  درشمال شرقی استان هرمزگان و در فاصله ۸۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. ارتفاع این غار ۳ متر بوده  و عرض دهانه  آن نیز حدود ۴ متر است. اگر وارد غار شده و به سمت انتهای آن حرکت کنید قندیل های نمکی زیادی را می بینید که هر کدام سبب زیباتر و بکرتر شدن این غار نمکی شده اند. منطقه ای که غار خرسین در آن قرار دارد به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد در مقایسه با سایر گنبدهای نمکی دیگر در استان هرمزگان چشم انداز زیباتری به شمار می رود.

معبد هندوها

این بنا که در سال ۱۳۱۰ هجری قمری و در زمان حکومت محمد حسن‌خان سعدالملک حاکم آن زمان بندرعباس تاسیس شده است ، در روزگاران نه چندان دور محلی برای عبادت پیروان آیین هندو بوده است. در آن زمان مجسمه های زیادی مانند اﺑﺮﻫﻤﺎ، ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﻭﺷﻴﻨﻮ در این معبد قرار داشت تا این که در سال ۱۳۴۴ هندی ها ایران را ترک کردند و این مجسمه ها را با خود بردند و این معبد را فقط به عنوان جاذبه ای گردشگری در بندرعباس به یادگار گذاشتند. قسمت اصلی بنای معبد، گنبدخانه است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر بالای آن قرار دارد. در زیر گنبد، بت اعظم قرار داشته و ۴ نورگیر در چهار طرف اتاق اصلی تعبیه شده است.۷۲ برجک مخصوص هندو ها روی گنبد معبد دیده می شود و در میان آن نیز، میله بزرگی به عنوان نشانگر حقیقت محور زمین و آسمان قرار دارد.

بازار ماهی فروشان بندرعباس

این بازار در کنار ساحل زیبای بندرعباس و در بولواری واقع شده است که اسکله را به شهر متصل کرده و در بین اهالی این شهر به بولوار صیادان شهرت دارد. بازار ماهی فروشان و پارکینگ دو طبقه‌ آن که به طور تقریبی ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد ، حدود ۱۰ سال پیش ساخته شده است که از زمان افتتاح تا به امروز محل داد و ستد بسیاری از کسب و کارهای صیادی بوده است. در ابتدای ورود به بازار به محدوده  سرپوشیده ای خواهیم رسید که در آن ماهی فروشان به همراه زنان شان مشغول پاک کردن و فروش ماهی هستند. بعد از آن به هر سمتی که بروید انواع ماهی‌های خلیج فارس را در دست فروشندگان مشاهده می کنید که تازگی آن ها شما را وسوسه به خرید بیشتر ماهی می‌کند. بازار ماهی فروشان بندرعباس به دلیل متنوع بودن ماهی‌های خلیج فارس مملو از ماهی های رنگارنگی است که گردشگران را شگفت زده می کند. از جمله این ماهی‌های رنگارنگ می‌توان به کفال، کفشک، سنگسر، شوریده و حلوا سفید اشاره کرد. اگر چشم بیندازید هشت پا، کوسه و خرچنگ هم می‌توانید در بازار ماهی فروشان بندرعباس ببینید. نکته  قابل توجه در معماری این بازار این است که دیواره‌های محدوده‌ سرپوشیده این بازار شبکه‌ای است و هوا در آن جریان دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *