آمار خارق‌العاده طارمی در پرتغال/ پنالتی در ۱۳ماه

سایت بدون – مهدی طارمی رفته رفته به ترکیب اصلی پورتو نزدیک شده و توانایی‌ها و استعداد خود را به رخ کشیده است. مهاجمی که فصل قبل در نخستین سال حضور در فوتبال اروپا توانست آقای گل لیگ پرتغال شود، حالا هم در بزرگترین و پرافتخارترین باشگاه فوتبال پرتغال جا افتاده و نام خود را به عنوان بازیکنی خطرناک سر زبان‌ها انداخته است.  طارمی که در بازی‌های اخیر پورتو درخشیده بود، در دیدار سوپرکاپ هم یکی از بازیکنان ثابت پورتو بود تا مقابل بنفیکا به میدان برود. دیداری حیثیتی برای دو غول قدرتمند فوتبال پرتغال که همیشه رقبایی سنتی و قدیمی برای هم بوده‌اند.

طارمی در دقیقه ۲۲ و با خطای دروازه‌‌بان بنفیکا در محوطه جریمه متوقف شد و پورتو را صاحب یک ضربه پنالتی کرد. سرخیو اولیویرا پشت توپ ایستاد و این موقعیت را تبدیل به گل کرد. جالب اینجا است که داور در ابتدا این برخورد را پنالتی تشخیص نداد اما پس از بازبینی صحنه تصمیم خود را عوض کرد.

لوئیز دیاز در دقیقه ۷۷ به جای طارمی وارد زمین شد و در دقیقه ۹۰ گل دوم را به ثمر رساند تا پورتو با پیروزی دو بر صفر مقابل بنفیکا قهرمانی را جشن بگیرد.نکته جالب اما انتقام مهدی طارمی از باشگاه بنفیکا بود. باشگاهی که بعد از درخشش در ریوآوه به طارمی پیشنهاد همکاری داد اما با تغییر در کادرفنی و بازگشت ژرژ ژسوس، تصمیم گرفت سراغ مهاجمی برزیلی برود و طارمی را در اولویت‌های بعدی قرار بدهد. حتی مدیر ورزشی این باشگاه بارها و بارها با مهدی طارمی صحبت کرد و نشریه رکورد پرتغال هم به دفعات تیتر زد که گل‌های مهدی طارمی در تیم ریوآوه او را به سمت باشگاه بنفیکا هدایت می‌کند. این اتفاق اما رخ نداد تا طارمی به پورتو برود و پیراهن این باشگاه را بر تن کند. تصمیم ژسوس برای خرید مهاجم برزیلی به جای مهدی طارمی دست کم در بازی با پورتو به نفع او تمام نشد.

به این خاطر که مهدی طارمی با پنالتی که در دقیقه ۲۲ بازی برای پورتو گرفت زمینه‌ساز پیروزی تیمش در این دیدار شد و در نهایت پورتو با دو گل به برتری رسید و جام قهرمانی را از آن خود کرد و این یک افتخار بزرگ برای مهاجم تیم ملی فوتبال ایران بود.  ژسوس برای خرید مهاجم برزیلی به مراتب بیشتر از پولی که قرار بود به باشگاه ریوآوه برای خرید مهدی طارمی بدهد هزینه کرد و حالا این تصمیم اشتباه پورتو را در وضعیت بهتری قرار داده است. مهدی طارمی پس از بازی با بنفیکا گفت: «باید این قهرمانی را به تمام بازیکنان، کادرفنی و هواداران تبریک بگویم. ما در این بازی از دقیقه اول بازی تا پایان تمرکز بالایی داشته و عملکردی خوب داشتیم و در نهایت به پیروزی رسیدیم.» طارمی که با پاهای بلند و سرعت غافلگیرکننده خود، یکی از بهترین مهاجمان فوتبال آسیا و البته لیگ پرتغال لقب گرفته، با تکیه به همین خصوصیات توانسته پنالتی‌های بسیاری هم از مدافعان حریف بگیرد.

او فصل قبل و در لیگ پرتغال ۹ بار مدافعان حریف را مجبور به خطای پنالتی کرد و در جام حذفی نیز یک بار این اتفاق را برای ریوآوه رقم زد. در فصل جدید هم طارمی دو پنالتی در لیگ برای پورتو گرفته و یک بار هم در همین بازی اخیر و در سوپرکاپ موفق به انجام این کار شده است.  یعنی مهاجم تیم ملی در ۲۹۸۹ دقیقه‌ای که در لیگ پرتغال، جام حذفی و سوپرکاپ پرتغال طی دو فصل اخیر و با پیراهن پورتو و ریوآوه انجام داده، ۱۳ پنالتی گرفته و از این حیث یک رکورد خارق‌العاده را ثبت کرده است. یعنی به ازای هر ۲۲۹ دقیقه یک پنالتی که اگر گل‌های مهدی را هم کنار آن قرار بدهیم، آماری منحصر به فرد به دست می‌آید. مهدی طارمی خوشحال از بازی درخشان برابر بنفیکا امیدوار است به حضور ثابت در ترکیب پورتو ادامه بدهد. البته صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ با گل‌هایی که می‌زند از دیگر دغدغه‌های پیش روی این مهاجم توانا است. مهاجمی که دراگان اسکوچیچ هم امید فراوانی به درخشش او دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *