آنچه باید از آخرین شعبده ایلان ماسک، یعنی خودروی سایبرتراک تسلا بدانید/مسافری از آینــــــده

سایت بدون – ایلان ماسک دوباره خودروی تمام الکتریکی جدیدی تولید کرده که به نظر او شبیه خودروهای کارتون‌های علمی ــ تخیلی ۳۰ یا ۴۰ سال قبل است. با دیدن سایبرتراک تسلا که نوعی وانت است، احساس می‌کنید قرار است سوار خودروهای رویایی دوران کودکی‌تان و از آن نمونه‌های عجیب و غریب فیلم‌های کارتونی شوید. اما باید گفت هنوز دنیا آماده خلق چنین خودروهایی نیست. با این حال سایبرتراک تسلا، خودرویی کاملا متفاوت است و می‌تواند خریداران وانت‌های قدیمی را جذب خود کند. سایبرتراک تسلا، بیش از خودروی ریویان آر.۱.تی (Rivian RT1) که قرار است سال آینده وارد بازار شود، آینده‌نگر است. این خودرو قرار است در جاده‌ها قدرت و توان خود را نشان دهد و می‌توان گفت مانند آن را فقط می‌توانید در فیلم‌ها ببینید. در ادامه ۱۲ ویژگی خاص سایبرتراک تسلا را بررسی می‌کنیم. منبع: motor ــ junkie.com تعداد صندلی‌های استاندارد
این روزها بیشتر سازندگان خودروهای وانت، از استاندارد شش صندلی دور شده‌اند. این موضوع به دلیل کنسول مرکزی خودروست که در بیشتر وانت‌ها دیده می‌شود. اما اتاقک خودروی سایبرتراک تسلا، بسیار جادار و دارای شش صندلی است و نشان می‌دهد تسلا برای تولید این خودرو چقدر سنگ تمام گذاشته است. درضمن صندلی‌های وسط به اندازه‌ دو صندلی کناری خود،‌ به‌ حد کافی جادار و مناسب هستند. این اتاقک به‌راحتی شش نفر را در خود جای می‌دهد. تسلا ادعا می‌کند برای ساخت اتاقک خودرو از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد استفاده شده است. ظاهر بیرونی خودرو ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر آید، اما فضای داخلی آن
بی‌نظیر است.

قیمت پایه
وقتی به سایبرتراک نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد این خودرو هزاران دلار قیمت دارد؛ اما اشتباه می‌کنید. قیمت پایه خودروی سایبرتراک تسلا، ۳۹هزار و ۹۰۰ دلار است. این قیمت برای کسانی که در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند کاملا در دامنه قیمت وانت‌های دیگر بازار خودروهاست و با این قیمت می‌توانند صاحب اولین وانت تمام برقی شوند. همچنین سایبرتراک ویژگی‌های خاصی دارد که حتی آن را با ارزش‌تر از این قیمت می‌کند. مثلا، روکش و سقف این وانت به قدری محکم است که می‌تواند وزن یک فرد را به‌راحتی تحمل کرده و خم نشود. البته در بهار قرار است مدل‌های گران‌تر این نوع خودرو با قیمت حدود ۶۹هزار دلار به بازار بیاید، اما این هزینه برای چنین خودرویی که مجهز به بخشی از فناوری آینده دنیای خودروست، قیمت بدی به‌ نظر نمی‌رسد.

۳ نوع پیکربندی
سایبرتراک با سه نوع پیکربندی تولید می‌شود. اولین نوع، پیکربندی اصلی این خودروست که یک موتور دارد. اما اگر وانت قوی‌تری می‌خواهید، از پیکربندی دیگر این وانت استفاده کنید که دارای سه موتور مجزاست و می‌تواند جوابگوی نیروی طراحی
چهار چرخ متحرک این وانت باشد؛ در ضمن با توجه به برقی بودن این وانت، ویژگی چهار چرخ متحرک آن بسیار جالب است.
همچنین فاصله محور این خودروها تا سطح زمین زیاد است و به همین دلیل سایبرتراک می‌تواند مسیرهای ناهموار را به‌خوبی بپیماید.

لایه فولاد ضد زنگ بدنه
شاید یکی از ویژگی‌های این وانت که ایلان ماسک به آن می‌بالد، لایه بیرونی سایبرتراک باشد. این لایه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که معمولا در ساخت هواپیما از آن استفاده می‌شود. در واقع از نوع فولادی استفاده شده که مهندسان آقای ماسک در ساخت موشک اسپیس‌ایکس از آن بهره می‌گیرند. این ماده در برابر صدمات، زنگ‌زدگی و همچنین خوردگی، مقاوم است. این یعنی طول عمر لایه بیرونی بدنه سایبرتراک بسیار بیشتر از وانت‌های دیگر در بازار است. یکی از اولین نقاطی که معمولا در وانت‌ها زنگ می‌زند، کف و در عقب خودروست که سایبرتراک از این نظر مقاوم است.  از آنجا که ساختار بدنه این وانت یکنواخت است، کیفیت رانندگی با این خودرو بالا می‌رود. اما این وضعیت موجب محدود شدن فضای کف وانت می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که سایبرتراک مانند وانت‌های دیگر خریدار نداشته است.

شیشه فوق‌العاده محکم
شیشه سایبرتراک به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند ضربه‌ها را بدون خرد شدن تحمل کند. اگر شما با وانت در شرایطی پرخطر کار می‌کنید و خرد شدن شیشه خودرو تهدیدی برایتان به حساب می‌آید، وانت سایبرتراک به کارتان می‌آید. شیشه این خودرو حتی در شدیدترین تصادف‌ها کمتر احتمال خرد شدن را دارد.   خودروهای برقی اغلب ضعیف‌تر از همتاهای بنزینی خود در نظر گرفته می‌شوند. اما طراحی شیشه این خودرو که در برابر خرد و پراکنده شدن اجزا مقاوم است، آن را به یکی از بهترین وانت‌های برقی تبدیل کرده است.  
شیشه‌های سایبرتراک حتی در برابر گلوله‌های با برد کم، مقاوم است و از نظر ایمنی این خودرو را منحصر‌ به‌فرد می‌کند. بدنه و شیشه این خودرو می‌تواند در برابر نفوذ گلوله‌های ۹ میلی‌متری مقاومت کنند.

خودرویی آفرود
سایبرتراک خودرویی آفرود نیز هست و در مسیرهای ناصاف بدون زحمت حرکت می‌کند. سیستم تعلیقی که در این خودرو به‌کار رفته است، می‌تواند به‌راحتی مقدار بار را کنترل کند. فاصله زیاد محور خودرو با کف زمین، باعث شده است سایبرتراک به‌خوبی مسیرهای ناهموار را طی کند. همچنین این خودرو به‌گونه‌ای ساخته شده است که مناسب سبک زندگی خارج از فضای خانه باشد. تسلا می‌گوید این حقیقت که اتاقک سایبرتراک برای شش نفر به اندازه کافی جا دارد، به این مفهوم است که با آن می‌توانید یک روز کامل را در مسیرهای ناهموار طی کنید و در عین حال از مسیر و رانندگی‌تان لذت ببرید. سایبرتراک با وجود سه موتور و طراحی چهار چرخ متحرک به آسانی می‌تواند از میان گل‌ولای عبور کند و بهترین وانت برای رانندگی در طبیعت است.

اردو رفتن با سایبرتراک
سایبرتراک نه‌تنها می‌تواند مسیرهای ناهموار را به خوبی طی کند، بلکه کف عقب آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانید روی آن چادری نصب کنید و در روزهایی که به اردو و به دل طبیعت می‌روید، چادری محکم به ایمنی خانه، در خودروی خود داشته باشید. بیشتر طرفداران وانت، موقع خرید وانت به دنبال خودرو‌هایی هستند که بتوانند در کف آن بالش بگذارند و در روزهایی که به اردو می‌روند، از وانت برای استراحت استفاده کنند. در ضمن عقب این خودرو به میزهای تاشو مجهز شده که می‌توانید آنها را در محوطه‌ای که کمپ می‌زنید باز کنید و غذایتان را آماده و مصرف کنید.

چرخ‌های سایبرتراک
وقتی به چرخ‌های وانت سایبرتراک نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید به یک تانک خیره شده‌اید. چرخ‌های این وانت واقعا زیبا و عالی هستند. در تولید بخش‌های فلزی آن از آلیاژهای تمام سیاه استفاده شده است و آنها آنقدر محکم هستند که می‌توانند در مسیرهای ناهموار بدون مشکل حرکت کنند. چرخ‌های این وانت، بسیار تهاجمی به نظر می‌آیند اما به‌طور کل مناسب یک وانت هستند. لاستیک‌های سایبرتراک بسیار حجیم‌ است تا حدی که وانت را شبیه خودروهای جنگی یا تانک کرده‌اند!

سرعت سایبرتراک
سایبرتراک تسلا جثه‌ای بزرگ دارد. وقتی ما از جثه بزرگ صحبت می‌کنیم، به این معناست که حرکت دادن آن با توجه به این که موتور برقی هم دارد، کمی سخت به نظر می‌آید. اما این وانت برخلاف چیزی که فکر می‌کنید، بسیار قوی و مجهز به ویژگی‌هایی بسیار تاثیرگذار است که می‌تواند آن را از وانت‌های دیگر برجسته‌تر نشان دهد. این خودرو سرعتی معادل ۲۱۴ کیلومتر در ساعت دارد که تعجب همه را برانگیخته است. مقایسه این سرعت با وانت‌های سوخت بنزینی، اهمیت سایبرتراک را بیش از پیش نشان می‌دهد. آزمایش‌کنندگان سایبرتراک می‌گویند گیربکس این خودرو به نرمی کره کار می‌کند! شتاب صفر تا ۱۰۰ سه مدل این خودرو از ارزان‌ترین مدل تا گران‌ترین آن، به ترتیب ۵/۶، ۵/۴ و ۹/۲ ثانیه است.

ظرفیت بارگیری
سایبرتراک تسلا، فقط یک وانت است؛ یعنی اگر بخواهید باری را جابه‌جا کنید یا چیزی را یدک بکشید، می‌توانید روی این خودرو مثل هر وانت دیگری حساب کنید. هوندا ریج‌لاین، وانتی از شرکت خودروسازی هوندای ژاپن است که در زمینه بارگیری نتوانست مانند وانت‌های دیگر عمل کند؛ چراکه به بخش بارگیری مجهز نبود. ایلان ماسک نمی‌خواست این اشتباه هوندا را تکرار کند. بنابراین هنگام تولید این خودرو، به قسمت بارگیری و یدک هم توجه کرد.  ظرفیت بارگیری سایبرتراک تسلا، ۳۴۰۰ تا
۴۵۰۰ کیلوگرم است. بدون شک می‌توانید با استفاده از این وانت، تابستان‌ها قایقی را تا دریاچه حمل یا هنگام تعطیلات یک واحد کمپر را یدک بکشید!

نور کافی در جاده
وانت سایبرتراک مجهز به پرنورترین لامپ‌های ال‌ای‌دی است که می‌تواند مسیر جلوی راننده را به‌خوبی روشن کند. یک ردیف لامپ به شکل نوار در جلوی خودرو و یک ردیف دیگر هم بالای پنجره‌ها تعبیه شده است. همین روشنایی‌ها باعث می‌شود سایبرتراک میان وانت‌های دیگر، خودنمایی کند. حتی می‌توانید آن را در جاده‌های شلوغ به سرعت تشخیص دهید.

شارژ خودرو
بیشترین شکایتی که مردم از خودروهای برقی دارند، مسافت کوتاه حرکت آنها با هر مرتبه شارژ است؛ اما سایبرتراک این مشکل را برطرف کرده است. این خودرو ویژگی بی نظیری دارد ؛ این که می‌تواند خود را شارژ کند. البته این روزها در آمریکای شمالی و اروپا بیشتر خودروهای برقی معمولا در ایستگاه‌های شارژ مخصوص تسلا یا در گاراژ شارژ می‌شوند. وانت سایبرتراک مجهز به چند پریز برق روی خودروست. برد مدل‌های ارزان‌تر سایبرتراک ۴۰۰ کیلومتر در هر مرتبه شارژ است. البته مدل‌های گران‌تر سایبرتراک می‌توانند با هر بار شارژ، ۴۸۰کیلومتر مسیر را طی کنند. بهترین مدل این نوع وانت می‌تواند با هر بار شارژ، ۸۰۰ کیلومتر را هم براند؛ تقریبا به اندازه فاصله تهران تا نیشابور! اگر می‌خواهید با سایبرتراک مسیرهای طولانی را بپیمایید، کار سختی پیش رو نخواهید داشت. این مشکل دنیای خودروهای برقی تقریبا در حال پیوستن به تاریخ است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *