آن ها زمانی مشهور ترین زوج تنیس باز جهان بودند؛آندره آغاسی و اشتفانی گراف

سایت بدون – درک این موضوع که دو نفر از بزرگترین تنیسورهای تاریخ که روی هم ۳۰ گرنداسلم انفرادی را فتح کرده‌اند، ممکن است تا این حد دچار درد و رنج شوند، سخت است. زوج آندره آغاسی و اشتفانی گراف در بزرگترین صحنه‌های تنیس، هر چیزی که می‌شده را تجربه کرده‌اند: موفقیت در گرنداسلم، رتبه یک دنیا و طلای المپیک. با این حال، درد و رنج هم همیشه با آنها بوده است. آغاسی می‌گوید: «ما همه رنج می‌کشیم. وقتی جام را بالای سر می‌برید شاید همه چیز گل و بلبل به نظر برسد اما مشقت‌ها و زجرهایی که برای رسیدن به این هدف می‌کشیم باعث می‌شود همه ما دچار اضطراب شویم.»

آغاسی در اواسط دهه ۱۹۹۰ به دلیل مصدومیت، مصرف مواد مخدر و همچنین ازدواج ناموفق با بروک شیلدز، دچار افت شدیدی شد. او این مطالب را در کتاب زندگینامه‌اش به نام «اوپن» منتشر کرده است. آغاسی که هشت بار فاتح گرنداسلم شده است، می‌گوید: «به همین دلیل بود که تصمیم گرفتم کتابم را بنویسم، چون می‌خواستم که تقلاهایم را درک و آنها را بیان کنم. بر این باورم که در سفر زندگی ما، همه چیز باید شفاف باشد. به این ترتیب می‌توانیم دریابیم که در این ماجراها تنها نیستیم.» او در نهایت توانست به مشکلاتش غلبه کند و به اوج برگردد. اما گراف، همسر او، که ۲۲ بار فاتح گرنداسلم شده و ۳۷۷ هفته پیاپی رتبه یک تنیس دنیا را در اختیار داشت که این مشکلات احساسی را نداشته است؟ خود او پاسخ می‌دهد: «آن هنگام بازیگر خوبی بودم و نقشم را خوب بازی می‌کردم! البته که من بالا و پایین‌های خودم و چالش‌هایم را داشتم. در تنیس، هر روز به زمین می‌روید و با تمام توان تلاش می‌کنید. سخت بتوان به توازن احساسی رسید. شما شاید از نظر فیزیکی به اوج برسید اما گاهی از نظر احساسی سخت است که هر روز بهترین حس را داشته باشید. وقتی که به اوج نزدیک‌تر می‌شوید، انتظارات و توقعات از شما بسیار بالا می‌رود. خودتان اینطور حس نمی‌کنید اما باید بهترین عملکرد را از خودتان بخواهید. این سخت است و شما نمی‌دانید که گاهی چقدر ممکن است از خود انتظار بالایی داشته باشید. شما فاصله زیادی با آن تعادلی که به دنبالش هستید خواهید داشت.» اما تعادل چیزی است که آنها در یکدیگر پیدا کردند. آغاسی که شخصیت خودش را بدون رتوش ابراز می‌کرد و در جوانی با موهای بلند و لباس‌های روشنش شناخته می‌شد، توانست آرامش را در وجود گراف بیابد.

این دو نفر در سال ۲۰۰۱ ازدواج کردند و مشهورترین زوج دنیای تنیس شدند. آغاسی می‌گوید تنها حسرتش در زندگی این است که چرا ازدواج آنها ده سال زودتر اتفاق نیفتاد. او می‌گوید: «حرف‌های زیادی می‌توان در این باره زد که شما به چه مسائلی جذب می‌شوید. انضباطی که او در دوران ورزشش نشان داد، چیزی است که شخصیت من نمی‌توانست داشته باشد. شخصیت او و مهارت‌هایش اجازه می‌داد که اوضاع را به شکلی متفاوت مدیریت کند. این جذاب است و متفاوت.» گراف هم موافق است: «به نظرم ما در زمانی ازدواج کردیم که همدیگر را خوب می‌شناختیم. شاید در زمینه مدیریت مسائل و شخصیت با هم تفاوت‌های مشخصی داشته باشیم اما در تمام مسائل مهم شبیه به هم هستیم. اولویت‌ها و افکار ما کاملاً همسو است. وقتی فرزندانتان را بزرگ می‌کنید درباره همسرتان چیزهای بسیاری می‌آموزید. ما با احترام و اعتمادی که به هم داریم، ازدواجمان را عالی به پیش می‌بریم.»

گراف می‌گوید: «چالش‌های زیادی در تنیس داشتیم اما باید بگویم که بسیاری از این چالش‌ها به مرحله بعدی زندگی شما کمک می‌کند. اگر به آن فکر کنید برایتان عجیب به نظر می‌رسد. افراد معمولاً دوران‌های کاری خود را از ۲۸ یا ۳۰سالگی آغاز می‌کنند اما ما در آن هنگام در اواخر دوران کاری‌مان بودیم!» این دو نفر پس از تنیس در فعالیت‌های انسان‌دوستانه هم حضور پررنگی داشته‌اند. آغاسی مؤسسه خیریه آندره آغاسی را راه انداخته تا برای کودکان فرصت‌های آموزشی را فراهم کند و گراف هم مؤسسه «کودکان فردا» را دارد که از کودکان مناطق جنگ‌زده حمایت می‌کند. آغاسی درباره خیریه‌اش می‌گوید: «حس می‌کنم اینکه در کودکی گزینه دیگری نداشتم و مجبور شدم از همان سنین پایین به سراغ تنیس بروم و مدرسه را ترک کنم، باعث شد که از زندگی‌ام خیلی دور بمانم اما تصمیم گرفتم به کودکانی که گزینه‌ای ندارند، فرصت انتخاب بدهم. اینکه درگیر این خیریه باشم به من اجازه داد که اهداف آموزشی‌ام را جلو ببرم.»

منبع: هندوستان تایمز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *