«آواتار»‌های بعدی با تأخیر می‌آیند / در انتظار شاهکارهای جدید جیمز کامرون

سایت بدون – فیلم‌هایی که کاملاً آماده اکران‌اند اما بر اثر رواج کرونا و کشتارهای آن در سطح جهان دچار تأخیر در پخش شده‌اند، اصلاً اندک نیستند اما فهرست فیلم‌هایی هم که در اواسط  یا اواخر زمان تولید به همین سبب اسیر توقف شده و فعلاً راکد مانده‌اند، ‌سیاهه بلندی را تشکیل می‌دهند. شاید سرآمدان فیلم‌هایی که در حین زمان تولید و کامل شدن‌شان به سبب افزایش جولان کرونا به سوی توقف موقتی سوق داده شده‌اند و تا اطلاع ثانوی عملیات اجرایی‌شان پایان یافته، قسمت‌های دوم تا پنجم «آواتار» افسانه فضایی و معروف و بسیار پرفروش سال ۲۰۰۹ جیمز کامرون کانادایی باشند. کامرون البته طرح‌های ساخت قسمت‌های دوم تا پنجم این سری فیلم‌ها را به طور همزمان و از هفت، هشت سال پیش شروع کرد و به این تصمیم رسید که قسمت‌های دوم تا پنجم را با هم و یکسره و در یک نشست و به واقع در یک مقطع زمانی یک سال و نیمه بگیرد و سپس هر یک را به مدت زمانی مشخص و نه چندان کوتاه تدوین و در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ به تناوب و تدریج اکران کند. بر این اساس       تصویربرداری قسمت‌های دوم و سوم تقریباً کامل شده‌اند اما فیلمبرداری قسمت‌های چهارم و پنجم هنوز ادامه دارند. به دیگر سخن، کامرون به سبب مشکلات کرونایی از یک سو هنوز کارهای تدوین و صدا گذاری و سایر مراحل تکامل آواتار ۲ و ۳ را به پایان نرسانده و از جانب دیگر قادر به گرفتن ۱۰ درصد باقی‌مانده از تصاویر آواتارهای ۴ و ۵ نشده است. برخی نیز می‌گویند کامرون در ماه‌های اخیر و در اوج روند کشتارهای کرونا در یک امریکای بی مبالات، مشغول تصویربرداری قسمت‌های باقی‌مانده آواتارهای ۴ و ۵ بوده و همزمان با آن تدوین قسمت دوم را تمام کرده و مراحل نهایی ادیت قسمت‌های سوم و چهارم را می‌گذراند. با این حال شکی نیست که در ادامه سریال طولانی به تعویق افتادن اکران آواتارهای جدید پخش قسمت دوم آن که قرار بود در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) صورت گیرد، به طور قطع و یقین منتفی شده و در همین ماه ولی در سال ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) به نمایش درخواهد آمد. بر همین اساس پخش آواتارهای ۳ تا ۵ نیز در سال‌های ۲۰۲۳ ، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ صورت می‌گیرد و شاید هم «آواتار۵» قدری زودتر و در دسامبر ۲۰۲۵ به نمایش درآید.
پیش به سوی ۲/۳ میلیارد دلار
آنچه قطعی می‌نماید، این است که «آواتار یک» در زمان اکرانش با رسیدن به رقم فروش خیره کننده ۸۳/۲ میلیارد دلار لقب سودسازترین فیلم تمامی تاریخ را تصاحب کرد و به مدت ۱۰سال این عنوان را در اختیار داشت تا این که قسمت چهارم سری فیلم‌های کمیک استریپی «اونجرز» (انتقامجویان) این رقم را با فاصله‌ای اندک پشت سر نهاد و آواتار را به رده دوم پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما تنزل داد و خودش پولسازترین شد. توقع عمومی و برآورد کارشناسان این بوده و هست که «آواتار ۲» در زمان پخش‌اش از مرزهای قسمت اول خود و همچنین آمار «اونجرز ۴» عبور کند و با چیزی حدود ۱/۳ یا ۲/۳ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم همه دوران‌ها شود.
تقسیم به دو عصر
از اهمیت آواتار در ترسیم تاریخ سینما لااقل از منظر‌های اقتصادی و فنی همین بس که بسیاری می‌گویند هنر سینما را باید به دو عصر تقسیم و برای هر یک معانی متفاوتی تعریف کرد. یکی عصر قبل از «آواتار یک» و دیگری دوره بعد از این فیلم. فناوری‌های کامپیوتری در «آواتار یک» به قدری عظیم است که به باور نمی‌آید و این شگفتی و اعجاب حتی ۱۱ سال بعد از اکران اولیه فیلم به قوت خود باقی است.
صبر برای خلق تکنولوژی‌های لازم
کامرون طرح ساخت آواتارها را به واقع از سال‌های پایانی دهه ۱۹۹۰ در ذهنش داشت اما صبر کرد و وارد این پروژه خطیر نشد زیرا می‌دید امکانات فنی آن دوره و توانایی‌های تکنولوژیک آن عصر برای تأمین نیازهای فیلم و گرفتن تصاویری گویا و برابر با متن قصه و شاخ و برگ‌های آن کفایت نمی‌کند و فقط پیشرفت‌های تکنولوژیک بعدی این نیاز را تأمین خواهد کرد و این چنین هم شد. کامرون ساخت آواتار را از سال ۲۰۰۶ و زمانی که یقین کرد هنر اسپشیال افکت و فناوری‌های موسوم به «CGI» به حدی رسیده که می‌تواند باورهای او را به دقت به تصویر بکشد، کلید زد و پس از سه سال کار شبانه روزی آن را در زمستان ۲۰۰۹ اکران کرد و به دستاوردهایی رسید که فهرستی قطور را شکل می‌دهد و از آن دست است رکورد اعجاب انگیز ۱۱ هفته صدرنشینی متوالی در جداول فروش فیلم‌های سینمایی جهان و چهار ماه و نیم حضور پیاپی در Top Ten آثار سودساز سینما که ۳ ماه آن با استقرار در جمع پنج فیلم اول همراه بود.
سفر غریب یک انسان ویژه
آواتار، قصه سفر بشر و یکی از ابنای خاص او را به سیاره‌ای خیالی به نام پاندورا که صدها سال نوری از زمین دور است، به تصویر می‌کشد و این مسافرت به این قصد صورت می‌پذیرد که او بتواند بخشی از نیازهای زندگی بشر در کره خاکی را که به مرز هلاکت نزدیک شده، به دست او برساند  یا محیطی مناسب را در پاندورا و نظایر آن جور کند و انسان‌های باقی‌مانده در کره زمین را پس از مصائب زیستی پرتعداد به آن مکان‌ها انتقال بدهد و در آن جا به یک زندگی بهتر و ایمن‌تر نائل سازد. اما انسان برگزیده‌ای که محصول کار دانشمندان برجسته زمینی و انجام پیشرفته‌ترین جراحی‌ها روی فردی ویران و به شدت مصدوم شده است، به رغم نائل شدن به توانایی‌های فراوان، در پاندورا به موجودات سبزرنگی برخورد می‌کند که سه متر قد دارند و به لحاظ زیستی و مشخصات کیفی و ارثی و شرایط ظاهری و باطنی زمین تا آسمان با انسان‌ها فرق دارند.
قبلی‌ها و جدیدی‌ها
سم وورتینگتون در قالب مرد زمینی سفر کرده و مبهوت شده و زو سالدانا در قامت زن ۳ متری مورد علاقه وی در آن سیاره غریب دور دست، بازیگران اصلی «آواتار یک» بودند و در نسخه‌های بعدی هم رؤیت می‌شوند و سیگورنی ویور هم در نقش مسئول گروه دانشمندان تجهیزکننده مرد زمینی مسافر، حضوری دیگر باره در آواتارهای بعدی دارد اما کامرون که در «بیگانه ۲» هم از ویور استفاده کرده بود، کاراکترهای جدید دیگری را هم از «آواتار ۲» به متن این قصه‌ها افزوده و هم ابعاد ماجرا را وسیع‌تر کرده است.
منبع: New   Scientist

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *