آژاکس، راه فرار علیرضا جهانبخش از کابوس انگلیس

سایت بدون – مرور ۲ سال حضور علیرضا جهانبخش در برایتون نشان می‌دهد که انتخاب این وینگر ایرانی برای ترک لیگ هلند و حضور در یکی از سخت‌ترین لیگ‌های فوتبال دنیا چندان به سودش نبوده است. حالا به‌نظر می‌رسد او در مسیر بازگشت قرار گرفته و شاید به‌زودی به هلند برگردد. خبر ابراز تمایل آژاکس برای به‌خدمت گرفتن جهانبخش روز گذشته در رسانه‌های انگلیسی و هلندی منتشر شد و بعید است با توجه به شرایط کنونی او در باشگاه، دو طرف تمایلی به ادامه همکاری داشته باشند.

 جانشین زیاش

سایت «وان فوتبال» هلند در گزارشی از احتمال این انتقال می‌نویسد: «از زمانی که علیرضا جهانبخش، ملی‌پوش ایرانی آلکمار با انتقالی گرانقیمت راهی برایتون شد هنوز نتوانسته تاثیرگذاری چندانی در این باشگاه داشته باشد. او در طول ۳۴ مسابقه‌ای که پیراهن این تیم انگلیسی را به تن کرده تنها ۲ گل به ثمر رسانده است. او در این فصل هم تنها هشت بار توانسته در لیگ برتر به میدان برود و هنوز سه سال دیگر از قراردادش با این باشگاه باقی مانده است. در چنین اوضاعی فروش او در فرصت نقل‌وانتقالاتی پیش‌رو می‌تواند بهترین گزینه برای برایتون باشد. آژاکس پس از فروش حکیم زیاش به چلسی به‌دنبال جایگزینی مناسب برای این وینگر مراکشی است و از سوی دیگر جهانبخش هم ظاهرا برای بازگشت به هلند چراغ‌سبز نشان داده است. به همین دلیل مارک اورمارس، مدیر فنی تیم هلندی مذاکرات اولیه برای خرید او را آغاز کرده است. برایتون در دو هفته ابتدایی شروع دوباره لیگ برتر پس از وقفه سه ماهه یک برد برابر آرسنال و یک تساوی مقابل لسترسیتی کسب کرد و حالا ۶ امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارد. البته اگر برایتون به دسته پایین‌تر سقوط کند آژاکس با قیمت مناسب‌تری می‌تواند جهانبخش را به‌خدمت بگیرد. در شرایط فعلی مشخص نیست این باشگاه انگلیسی چه قیمتی روی بازیکن ایرانی خود خواهد گذاشت.»

 مشکلات با پاتر

جهانبخش به‌عنوان آقای‌گل لیگ هلند راهی انگلیس شد. با انتقالی که تا مدتی گرا‌ن‌ترین خرید تاریخ باشگاه برایتون بود. همین عنوان باعث شد فشار زیادی روی او وارد شود و انتظارات برای درخشش این وینگر ایرانی بالا برود. او زمانی راهی این باشگاه شد که کریس هاتن هدایت تیم را برعهده داشت. این مربی انگلیسی در بیشتر بازی‌ها از او استفاده می‌کرد، اما چند مصدومیت باعث شد نتواند درخشش لازم را در برایتون داشته باشد و حتی از سوی برخی سایت‌ها به‌عنوان یکی از خریدهای ناموفق فصل معرفی شد.

جهانبخش در هلند هم شروعی توفانی نداشت و به‌تدریج و پس از اینکه با فضای فوتبال این کشور آشنا شد توانست توانایی‌هایش را نشان دهد و حتی در آخرین فصل حضورش در این کشور، بهترین گلزن لیگ نیز شد. با این حال شرایط در لیگ پرهیجان و پرچالشی مثل انگلیس کاملا متفاوت است و معمولا بازیکنان فرصت زیادی برای تطبیق خود با فضای مسابقات ندارند. به این ترتیب او فصل قبل را بدون به‌ثمر رساندن گل یا دادن پاس‌گل به پایان برد و درحالی‌که خبرهایی مبنی‌بر احتمال انتقال قرضی‌اش در تابستان گذشته به تیم‌های دیگر منتشر می‌شد، تصمیم گرفت در برایتون بماند و برای به‌دست آوردن جایگاهش و اثبات قابلیت‌های خود بجنگد.

جهانبخش اگرچه ‌انگیزه‌های زیادی در شروع این فصل داشت اما رفتن هاتن و حضور گراهام پاتر در این باشگاه شرایط او را به کلی به‌هم ریخت. پاتر اعتقاد زیادی به بازی جهانبخش نداشت و از همان ابتدا تصمیم گرفت کمتر به او بازی بدهد. ستاره تیم ملی ایران هرچه در تمرینات تلاشش را بیشتر کرد کمتر به نتیجه رسید و پاتر حتی در خیلی از بازی‌ها او را در لیست ۱۸ نفره تیمش نیز قرار نمی‌داد.

به‌تدریج مشخص شد که او در سیستم پاتر جایی ندارد و حتی این مربی ۴۵ ساله در اوایل فصل گفته بود که شاید با تغییر پست علیرضا و استفاده از او به‌عنوان مدافع راست بتواند بیشتر به او بازی دهد اما این اتفاق هم رخ نداد. نتایج نسبتا خوب برایتون و تغییر شیوه بازی آنها نسبت به دوران هاتن که بیشتر دفاعی و مبتنی‌بر ضدحملات بود باعث شد تا کمتر کسی از پاتر بابت عدم استفاده از جهانبخش انتقاد کند.

 درخشش مقطعی و دوباره سکونشینی

در میانه‌های فصل و درحالی که صحبت‌هایی مبنی‌بر بازگشت احتمالی جهانبخش به هلند و ابراز تمایل چند تیم هلندی برای خرید او به‌گوش می‌رسید، ناگهان ورق برگشت. در دیدار برابر بورنموث درآخرین روز سال ۲۰۱۹ او توانست نخستین گلش را با پیراهن برایتون به‌ثمر برساند. این گل می‌توانست آغاز دوران جدیدی برای علیرضا باشد. گل هفته بعد او به چلسی که با یک ضربه آکروباتیک زیبا به ثمر رسید و مانع از شکست برایتون شد هواداران را متقاعد کرد که جهانبخش بالاخره به روزهای اوج خود برگشته و به‌زودی در ترکیب ثابت تیم قرار می‌گیرد.

گل او به چلسی بهترین گل ماه فوتبال انگلیس و همچنین یکی از گل‌های منتخب این فصل لیگ برتر جزیره شد اما این گل هم نتوانست طلسم بی‌توجهی پاتر به ستاره ایرانی تیمش را بشکند. جهانبخش دوباره به نیمکت ذخیره‌ها برگشت و مدتی بعد با شیوع ویروس کرونا لیگ برتر نیز تعطیل شد.

با شروع دوباره مسابقات باز هم جهانبخش بدون حاشیه‌سازی تلاش کرد به ترکیب برایتون برسد اما پاتر در نخستین دیدار تیم برابر آرسنال نام او را از لیست تیمش خط زد. این اتفاق درحالی رخ داد که قرار است فعلا در مسابقات فوتبال هر تیم مجاز به انجام ۵ تعویض باشد. برتری دور از انتظار برایتون در این دیدار باز هم باعث شد تا غیبت جهانبخش چندان به‌چشم نیاید.

با این حال پاتر بعد از این مسابقه اعلام کرد که روی جهانبخش برای دیدار بعدی تیمش برابر لسترسیتی حساب می‌کند و او احتمالا در فهرست تیم برای این دیدار قرار خواهد گرفت. اتفاقی که در روز مسابقه رخ نداده و باز هم جهانبخش سکونشین شد. این رفتار پاتر می‌تواند به وضوح نشان دهد که هیچ تمایلی به استفاده از وینگر ایرانی خود ندارد و حاضر است در مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی او را با پیشنهادی خوب به فروش برساند.

 در انتظار یک تصمیم منطقی

حالا آژاکس که فرصت را برای شکار این ستاره ایرانی مناسب می‌بیند دست به‌کار شده تا او را با قیمتی مناسب به‌خدمت گرفته و جایگزین حکیم زیاش کند. جهانبخش روز گذشته در مصاحبه‌ای پیشنهادهایی از هلند و همچنین چند کشور دیگر را تایید کرد اما گفت که در پایان فصل و با بررسی تمامی جوانب تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

در چنین شرایطی به‌نظر نمی‌رسد عمر حضور او در لیگ انگلیس چندان طولانی باشد و به احتمال زیاد او به‌صورت جدی پیشنهادها را بررسی خواهد کرد مگر اینکه در این چند هفته باقی‌مانده اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد که باعث شود نظرش تغییر کرده و در انگلیس بماند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *