آیا این خانم رویینگ سوار ایرانی دوپینگ کرده است؟/خطای نازنین

سایت بدون – قایقرانی ایران این روزها تحت تأثیر یک اتفاق مهم قرار گرفته است. خبر مربوط به نتیجه نمونه دوپینگ نازنین ملایی، نفر اول تیم ملی رویینگ زنان است. ملی‌پوشی که شانس اصلی این تیم برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک توکیو به شمار می‌رود اما حالا دچار حاشیه شده است. یکی می‌گوید او عامدانه مرتکب دوپینگ شده، یکی می‌گوید او سهوا دچار این اشتباه شده، یکی هم می‌گوید اصلا دوپینگی در کار نیست و ملایی ورزشکار پاک و سالمی است!
حالا اما اظهارات افشین فرزام، مربی نازنین باعث شده تا بیشتر از قبل به این قضیه دامن زده و این‌گونه وانمود شود که تست دوپینگ او مثبت شده است.
طبق قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، زمانی که از ورزشکاران تست دوپینگ گرفته می‌شود، اگر آن ورزشکار در حال استفاده از دارو یا ماده نیروزایی باشد، باید این موضوع را کتبا در اظهارنامه‌ای که همان زمان در اختیار فرد قرار می‌دهند، اعلام کند. بنا بر صحبت‌های فرزام اما ملایی چنین موضوعی را در اظهارنامه قید نکرده و برای همین با مشکل مواجه شده است. سرمربی تیم ملی رویینگ دیروز در این خصوص به ایسنا گفت: «مشکل این بود که نازنین فرم معاینه درمانی را پر نکرده بود. او با پزشک قبلی فدراسیون در تماس بوده و از او استعلام گرفته بود و زمانی که موافقت پزشک را گرفت اقدام به مصرف دارو کرده بود اما این مسئله نشان داد که نباید به سادگی از کنار چنین مسائلی گذشت. فدراسیون نیز به دنبال این است از پزشکانی که در مورد قوانین ضد دوپینگ به‌روز هستند، استفاده کند. بیشترین موضوعی که او را اذیت کرد، بحث اعتبارش بود. این مسئله نگرانش می‌کرد که اعتباری که کسب کرده بود، زیر سؤال برود. هرچند داروی مصرفی او درمانی بود اما قطعا حرف‌و‌حدیث‌هایی پشت او ایجاد می‌شد. الان خدا را شکر می‌کنیم که به خیر گذشت».
فرزام اگرچه بحث دوپینگ را در مورد قهرمان رویینگ آسیا منتفی می‌داند اما صحبت‌هایش بوی ابهام و تناقض هم می‌دهد. اول اینکه بحث روند درمانی ملایی را به پزشک قبلی فدراسیون نسبت می‌دهد و به‌روزنبودن کمیته پزشکی فدراسیون را مسبب به‌وجودآمدن این اتفاق می‌داند. این در حالی است که مقصر اول و آخر هر نمونه مثبت دوپینگی، خود ورزشکار است. نکته بعدی اینکه فرزام مدعی است ملایی فرم درمانی را پر نکرده است. اینجاست که این سؤال مطرح می‌شود چرا ملایی به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای، موقع گرفتن تست دوپینگ فرم اظهارنامه را پر نکرده است. با همه اینها علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی این بخش از صحبت‌های فرزام را تکذیب می‌کند. او به «شرق» می‌گوید: «ماجرای نازنین ملایی یک سوءتفاهم بود. دارویی که در تست ایشان دیده شده نیروزا یا محرک نبود. یک اشتباه دارویی بود. ایشان چند وقتی بیمار بودند و تحت نظر پزشک. همه موارد را از قبل اعلام کرده بودند. ما مکاتبات لازم را با فدراسیون پزشکی و ورزشی قبل از تعطیلات انجام دادیم و به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود. ۹۹ درصد این ورزشکار بخشیده می‌شو‌د. در مورد صحبت‌های آقای فرزام هم هیچ اطلاعی ندارم. اگر ملایی فرم را پر نکرده بود، پس چطور مستندات او به دست نادو رسیده است!». امید اول تیم ملی رویینگ بانوان در حالی باید ظرف دو، سه ماه آینده در رقابت‌های انتخابی المپیک به میدان برود که با وجود قضایای به‌وجودآمده، همچنان نگرانی‌ها در مورد مثبت‌شدن تست دوپینگ او در این رقابت‌ها وجود دارد. سهرابیان در واکنش به این موضوع که این احتمال وجود دارد آزمایش او در مسابقات انتخابی مثبت شود، ادامه داد: «ان‌شاءالله که این‌طور نمی‌شود. من به ورزشکارانم اطمینان کامل دارم. همین تستی که از نازنین گرفته شده خارج از اردو بوده و به مهر‌ماه برمی‌گردد».
اظهارات غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد پرونده نازنین ملایی در نوع خود جالب توجه است. او به «شرق» می‌گوید: «این ورزشکار مرتکب هیچ قصوری نشده است. تمام مدارک لازم را به ما داده است. یا تبرئه می‌شود یا یک توبیخ جزئی می‌گیرد». نوروزی اما در واکنش به اینکه فرزام گفته ملایی فرمی را پر نکرده است، ادامه داد: «پرنکردن فرم، چیز دیگری است. او در همان موقع اطلاع نداشته که باید فرم را پر کند. مستنداتی که بعدا برای ما فرستاده، قابل اعتناست. ان‌شاءالله ظرف همین یکی دو روز رأی نهایی را صادر می‌کنیم». تناقض در صحبت‌های سرمربی تیم ملی، رئیس فدراسیون قایقرانی و رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ابهامات درباره بحث دوپینگ رویینگ‌سوار تیم ملی را بیشتر می‌کند. اگر ملایی واقعا در جریان ممنوعیت داروی مصرفی بوده و آن را شفاها اعلام کرده، چرا فرم خوداظهاری را پر نکرده و اگر واقعا نمی‌دانسته، چگونه شفاها این موضوع را اعلام کرده؟ آیا این ماجرای پیچیده آن‌طور که رئیس فدراسیون قایقرانی ادعا می‌کند یک سوءتفاهم بوده یا بنا بر ادعای رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی یک اشتباه پزشکی یا یک خطای انسانی؟ به نظر می‌رسد برای روشن‌شدن زوایای دیگر این پرونده باید منتظر ماند تا پاسخ نهایی آزمایش از آزمایشگاه کلن برسد. هر‌چه هست این مشکل عجیب می‌تواند وضعیت رویینگ ایران را در مسابقات انتخابی المپیک که چند ماه دیگر در تایلند برگزار خواهد شد، تحت تأثیر قرار دهد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *