آیا این خبرخوش را باور کنیم؟/ زنان در بازی های تیم ملی در ورزشگاه آزادی

سایت بدون – مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگویی که با روزنامه ایران ورزشی داشت، خبر از حضور بانوان در بازی‌های ملی داد. در این سال‌ها همیشه بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال مطرح بوده و حتی جانی اینفانتینو رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هم از مسوولان فوتبال ایران خواسته تا اجازه دهند بانوان ایرانی به ورزشگاه بیایند. اینفانتینو در دیدار با حسن روحانی رییس جمهور ایران هم در مورد این بحث صحبت کرده که نشان می‌دهد این بحث برای فیفا از اهمیت خاصی برخوردار است.

حالا وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است در بازی دوم تیم ملی از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که در مهرماه مقابل کامبوج برگزار می‌شود، بانوان ایرانی‌ هم می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند. اگر وعده‌ی وزیر ورزش و جوانان عملی شود، بعد از ۱۴ سال دوباره در یک بازی رسمی تیم ملی بانوان ایرانی به ورزشگاه می‌آیند.

دو حضور متوالی

آخرین باری که بانوان ایرانی در یک بازی رسمی توانستند تیم ملی را در ورزشگاه آزادی تشویق کنند، به مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برمی‌گردد. تیم ملی در خردادماه سال ۱۳۸۴ در آخرین روزهای دولت هشتم از مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی در کمتر از یک هفته باید دو بازی را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کرد و اگر می‌توانست در این دو بازی به برتری برسد، صعودش به جام جهانی ۲۰۰۶ بعد ازعدم حضور در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن، قطعی می‌شد. ایران در اولین بازی مقابل کره شمالی به میدان رفت. تماشاگران ایرانی از حضور در طبقه دوم ورزشگاه آزادی در آن بازی محروم بودند اما با این وجود عده‌ای اندک از بانوان این فرصت را پیدا کردند تا در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند و شاهد پیروزی یک بر صفر تیم ملی در ورزشگاه باشند. در بازی دوم اما جمعیت بیشتری از بانوان در ورزشگاه آزادی حضور داشت. تیم ملی هم در آن بازی با تک گل محمد نصرتی موفق شد بحرین را شکست دهد و برای سومین بار به جام جهانی صعود کند. در آن بازی هیچ بانوی ایرانی‌ای پشت در ورزشگاه نماند.

حضور گزینشی برای فینال

در ۱۴ سال گذشته و بازی‌هایی که تیم ملی در ورزشگاه آزادی برگزار کرد، بانوان خارجی توانسته بودند بارها بازی تیم‌های خود را در این ورزشگاه ببینند اما بانوان ایرانی اجازه حضور در ورزشگاه را نداشتند. سال گذشته در یک بازی دوستانه تیم ملی و بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا، بانوان ایران توانستند به ورزشگاه آزادی بیایند. در بازی دوستانه تیم ملی مقابل بولیوی که در آن شاگردان کی‌روش با نتیجه ۲ بر یک میهمان خود را شکست دادند و بازی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز، بانوان ایرانی در ورزشگاه حضور داشتند. حضوری که البته با اعتراض گروهی از بانوان همراه بود و اعتقاد داشتند تماشاگران گزینش شده به ورزشگاه آمده‌اند و شرایط برابری برای حضور بانوان وجود نداشته.

در صورتی که امسال ۶ دیدار تیم ملی در لیگ جهانی والیبال در دو استان آذربایجان غربی و اردبیل با حضور بانوان برگزار شد، با صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان، این امیدواری به وجود آمده که در بازی‌های تیم ملی فوتبال در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم خانواده‌ها در ورزشگاه حضور داشته باشند و تاریخ برای حضور بانوان در ورزشگاه در مقدماتی جام جهانی تکرار شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *