آیا برانکو ایوانکوویچ می تواند عمانی را به آرزوی کهنه برساند؟/رویای قطر

سایت بدون -برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس که در آستانه حضور در تیم ملی ایران بود، درنهایت تصمیم گرفت راهی عمان شود تا هدایت ملی‌پوشان این کشور را برعهده بگیرد. نخستین ماموریت این مربی کروات رساندن عمان به دور دوم رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و همچنین جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. او که تیمش شرایط نسبتا خوبی در جدول دارد امیدوار است تا عمانی‌ها را برای نخستین بار در تاریخ این کشور به جام‌جهانی برساند. ماموریتی دشوار و به نظر غیرممکن که پروفسور نشان داده در انجام چنین کارهایی تخصص دارد. او حالا نخستین لیست بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی را منتشر کرده که بیشتر آنها بازیکنان جوان و مستعد لیگ این کشور هستند که می‌توانند در آینده به ترکیب اصلی تیم ملی اضافه شوند.

    آماده‌سازی برای مصاف با افغانستان

عمان حدود یک ماه دیگر در دیداری تدارکاتی به مصاف نیوزیلند می‌رود و برانکو تصمیم گرفته پیش از انتخاب نفرات نهایی برای آن دیدار، اردویی کوتاه‌مدت را با بازیکنان جوان برگزار کند تا شناخت بیشتری از بازیکنان این کشور عربی پیدا کند. به نوشته روزنامه التعاون عمان، ایوانکوویچ برای این اردو که از دوشنبه هفته آینده و به مدت دو روز در کمپ تمرینی سلطان قابوس برگزار می‌شود، ۲۶ بازیکن را فراخوانده که تمامی آنها در لیگ این کشور مشغول به بازی هستند. هفته نوزدهم لیگ این کشور طی روزهای جمعه و شنبه پیش رو برگزار می‌شود و پس از پایان دیدارها، باشگاه‌ها بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار می‌دهند تا برانکو براساس تاکتیک‌ها و سیستمی که مدنظر دارد، نفرات برگزیده‌اش را انتخاب کند.  عمان در اواخر ماه مارس و پنج روز پیش از دیدار حساس این تیم برابر افغانستان در مقدماتی جام‌جهانی در زمین خود به مصاف نیوزیلند می‌رود تا آماده رویارویی با حریف آسیایی خود شود. برانکو قرار است لیست بازیکنانش برای این دیدار را تا یک ماه دیگر معرفی کند و عمانی‌ها را به اردو ببرد. در فهرست ۲۶ نفره برانکو پنج بازیکن از السیب، صدرنشین کنونی لیگ این کشور حضور دارند و سایر بازیکنان از تیم‌هایی چون النصر، عمان، بهلا و مسقط هستند.  به گفته برانکو، این اردو کوتاه‌مدت اما بسیار تاثیرگذار و پربازده خواهد بود. او هدفش از این کار را شناخت بازیکنان مستعد در این کشور سلطان‌نشین حاشیه خلیج‌فارس عنوان کرده است. بازیکنانی که در ماه‌های اخیر کمتر فرصت بازی در تیم ملی را پیدا کرده‌اند اما شاید با صلاحدید این مربی کروات شایسته حضور در این تیم باشند و بتوانند در راه صعود به جام‌جهانی به سرمربی سابق پرسپولیس کمک کنند. به همین دلیل بیشتر چهره‌های جوان در این فهرست حضور دارند.
 

   تغییرات کم

shبرانکو همچنین درخواست یک اردوی دیگر برای یک هفته بعد از این اردو را داده که آن هم کوتاه‌مدت و دو روزه خواهد بود. این مربی کروات پس از جمع‌بندی نتایج این دو اردو، نفرات مدنظرش را برای دیدار با نیوزیلند انتخاب خواهد کرد. برانکو تصمیم دارد با توجه به اینکه در این مدت کوتاه شناخت کافی نسبت به بازیکنان عمانی ندارد بیشتر بازیکنانی را برای نخستین حضورش روی نیمکت عمان انتخاب کند که در فهرست اروین کومان، سرمربی هلندی و سابق این تیم قرار داشتند و تغییر زیادی در ترکیب ایجاد نخواهد کرد.ایوانکوویچ در مدتی که هدایت عمان را برعهده گرفته، از تمرینات چند تیم باشگاهی این کشور بازدید کرده و چند مسابقه لیگ را نیز از نزدیک تماشا کرده است. او به توصیه مربیان این تیم‌ها تصمیم گرفت بازیکنانی که مستعد حضور در تیم ملی عمان هستند را به اردو دعوت کند تا به آنها این شانس را بدهد که شایستگی خود را اثبات کنند. او درباره اینکه چرا تصمیم به برگزاری دو اردوی جداگانه گرفته توضیح می‌دهد که این کار را برای ایجاد رقابت بین بازیکنان و ایجاد ‌انگیزه بیشتر بین دو نسل مختلف فوتبالیست‌های این کشور انجام داده است. برانکو می‌گوید درهای تیم ملی تا روزی که فهرست نهایی اعلام می‌شود به روی بازیکنان باز است و هرکس که شایسته باشد در لیست او قرار خواهد گرفت. به اعتقاد او در این رقابت سخت و دشوار برای حضور در جام‌جهانی، عمان نیاز دارد تا بهترین نمایش ممکن را ارائه کند و در این راه چشمش را به روی هیچ استعدادی نخواهد بست.  این مربی کروات همچنین درباره اینکه در فهرست کنونی نامی از بازیکنان تیم ظفار که در رتبه دوم لیگ عمان حضور دارد، دیده نمی‌شود به این نکته اشاره کرده که با توجه به اینکه این تیم در تورنمنت مهمی حضور دارد، او از نزدیک با سرمربی این باشگاه در ارتباط است و ملی‌پوشان این تیم را به دقت زیرنظر دارند. به همین دلیل بازیکنان این تیم در اردوهای بعدی تیم ملی حضور خواهند داشت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *