آیا بیرانوند برابر سوریه جایش را به عابدزاده می دهد؟/ نوبت امیر

سایت بدون – تیم ملی مقابل لبنان، هر چند به پیروزی رسید اما در برخی از دقایق بازی اشتباهات فردی باعث شد تا خطراتی روی دروازه‌اش به وجود بیاید. روی گل خورده در نیمه اول و سپس صحنه‌ای دیگر در نیمه دوم، علیرضا بیرانوند تمرکز خود را از دست داد تا تیم ملی تا آستانه شکست پیش برود و البته روز سختی برای ایران رقم بخورد. بیرانوند هر چند بعد از پایان بازی بابت گلی که دریافت کرد، معذرت‌خواهی کرد اما این دلیل نمی‌شود که اسکوچیچ تلنگری به او نزند و همچنان او را بدون رقیب در ترکیب اصلی قرار بدهد.
علیرضا بیرانوند از زمانی که پرسپولیس را ترک کرده و راهی فوتبال اروپا شده، روز‌های خوشی را سپری نکرده و آمار چندان جالبی به نام او ثبت نشده. او که در پایان فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ لیگ بلژیک، از آنتورپ جدا شد و به بواویشتا در لیگ پرتغال رفت، همان ابتدا به دروازه‌بان دوم این تیم بدل شد و بعد از مدتی توانست به ترکیب اصلی برسد و در لیگ پرتغال بازی کند. او تا اینجای کار ۵ بار در لیگ و یک بار در تاکادالیگا (جام حذفی) برای بواویشتا به میدان رفته و روی هم ۱۳ گل دریافت کرده. آماری ضعیف از دروازه‌بانی که همچنان مورد توجه دراگان اسکوچیچ قرار دارد و درون دروازه تیم ملی می‌ایستد.
بیرانوند دو گل از براگا، یک گل از استوریل، ۴ گل مقابل پورتو، ۵ گل برابر فامالیکائو در لیگ دریافت کرده و یک بار هم در جام حذفی دروازه‌اش مقابل پاکوس د فریرا باز شده. تنها کلین‌شیت بیرانوند در این ۶ دیدار برابر بلننسه در لیگ رقم خورده، رقابتی که با تساوی بدون گل به پایان رسید. نکته جالب درباره دروازه‌بان ۲۹ ساله تیم ملی، دریافت ۹ گل در دو بازی اخیر بواویشتا در لیگ پرتغال بوده. آماری که برابر لبنان و با اشتباه بیرانوند تکمیل شد و میانگین ۱۰ گل خورده در ۳ بازی را به نام علیرضا ثبت کرد. بیرانوند در پرتغال هم به ازای هر بازی و به طور میانگین بیش از ۲ گل خورده و البته دیگر دروازه‌بان بدون اشتباهی برای تیم ملی نیز محسوب نمی‌شود.
درباره بیرانوند بسیاری معتقدند او باید از سوی کادرفنی تیم ملی تلنگر بخورد و برای مدتی روی نیمکت بنشیند تا شاید به روزهای اوج گذشته برگردد. به‌عنوان نمونه محسن سیدی، مربی سابق بیرانوند در نفت می‌گوید: «بهتر است برخی اوقات به جای بیرانوند، دروازه‌بان دیگری در دروازه قرار بگیرد تا هم یک گلر آماده در شرایط بازی داشته باشیم و هم علیرضا کمی احساس خطر بکند. شاید یک رقیب جدی باعث شود تا بیرانوند در فرم بهتری قرار بگیرد تا مردم از اتفاق یک ریسک ناراحت نشوند و تیم ملی هم متضرر نشود.»
احساس خطر بهترین واژه‌ای است که می‌توان درباره بیرانوند به کار برد. او به دلیل اینکه همیشه و در همه حال یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی بوده، اطمینان دارد که بازی می‌کند و شاید همین مسأله او را به این شرایط فعلی رسانده است. بدون شک اسکوچیچ هم برای اینکه تیم ملی درون دروازه بیشتر از این ضرر نکند و بیرانوند هم تلنگری بخورد، به این فکر افتاده که مقابل سوریه از دروازه‌بان دیگری به نام امیر عابدزاده استفاده کند.
عابدزاده بعد از درخشش در لیگ پرتغال و باشگاه ماریتیمو، این فصل به سگوندالیگا- لیگ دو اسپانیا – رفته و درون دروازه پونفرادینا عملکردی کم‌نقص ارائه داده. او نه تنها دروازه‌بان ثابت پونفرادینا است بلکه در ۱۳ بازی تنها ۱۰ گل خورده و ۶ بار هم دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. او در مقطع فعلی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های سگوندالیگا است که آمار سیوهای او نیز روی این موضوع صحه می‌گذارد. میانگین گل خورده امیر در اسپانیا، ۷۶/۰ گل به ازای هر بازی است که آماری خیره‌کننده محسوب می‌شود. ضمن اینکه عابدزاده تاکنون ۵ بازی ملی انجام داده و فقط یک بار دروازه‌اش مقابل ونزوئلا باز شده است. او ۴ کلین‌شیت ملی در کارنامه دارد و میانگین گل‌های خورده‌اش در ترکیب ایران ۲/۰ گل به ازای هر بازی است.
به نظر می‌رسد موعد تغییر دروازه‌بان در تیم ملی فرا رسیده و اسکوچیچ هم برای بازی با سوریه چنین دیدگاهی دارد. هر چند باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا سه‌شنبه و مقابل سوریه در اردن چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا همچنان باید با استرس بالا نمایش تیم ملی را شاهد باشیم؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *