آیا توخل، درمان درد چلسی است؟



سایت بدون – توخل کار در چلسی را فرصتی برای اثبات خودش در انگلیس می‌داند، درست مثل کاری که یورگن کلوپ و پپ گواردیولا -دو مربی مورد تحسین او- قبلاً انجام داده‌اند


نویسنده- کنستانتین اکنر

توماس توخل قرار است به‌عنوان جانشین فرانک لمپارد و مربی جدید چلسی معرفی شود و مقامات باشگاه امیدوارند این آلمانی بتواند از پتانسیل‌های بااستعدادترین بازیکنان تیم نهایت استفاده را ببرد.
توخل یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های مربیگری فوتبال اروپا به حساب می‌آید. این مربی ۴۷ ساله مشهور است به سیاستمداری و اینکه می‌خواهد همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و از طرف دیگر صاحب‌نظر در سبک بازی و تنوع تاکتیکی است. او در دسامبر بعد از ماه‌ها درگیری آشکار میان او و مدیر ورزشی پاری‌سن‌ژرمن، لئوناردو اخراج شد.
اگرچه برخی در فرانسه مدعی هستند توخل هرگز نتوانست بهترین بازی را از تیم پرستاره پاریسی بگیرد اما این تیم برای نخستین‌بار در تاریخ خود به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و قهرمانی‌های پیاپی داخلی به دست آورد. سابقه او به اندازه کافی برای مقامات تصمیم‌گیرنده چلسی درخشان بوده که کمی قبل از اخراج لمپارد، با او تماس گرفتند.
ابتدا تردیدهایی داشت درباره اینکه در میانه فصل مربی تیم شود اما او مدت‌هاست به مربیگری در لیگ برتر فکر می‌کند و نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ و بعد از جدایی پرجنجالش از بوروسیادورتموند مذاکراتی با چلسی داشت. توخل کار در استمفوردبریج را فرصتی برای اثبات خودش در انگلیس می‌داند درست مثل کاری که یورگن کلوپ و پپ گواردیولا -دو مربی مورد تحسین او- قبلاً انجام داده‌اند.

قدرت ارتباط بالا و پر از ایده‌های نو
در طول دوران حرفه‌ای، توخل در محیط‌های متفاوتی تجربه کار دارد. او کار را در تیم کوچک بوندس‌لیگا، ماینتس شروع کرد و بعد به تیم بزرگتر و باانگیزه‌تر اما از نظر مالی محدود بوروسیادورتموند رفت و بعد در قهرمان فرانسه، پاری‌سن‌ژرمن عهده‌دار مسئولیت شد.
آبی‌ها در تابستان هزینه زیاد و تیم گرانی را جمع‌آوری کردند اما بعید است توخل با مخالفت زیادی مثل آنچه در پاریس تجربه کرد، روبه‌رو شود. بعضی از بازیکنان چلسی گله داشتند از نبود دستورات تاکتیکی و اینکه با لمپارد رابطه برقرار نمی‌کردند. توخل اما معروف است به اینکه با تیم‌هایش ارتباط مؤثر برقرار می‌کند؛ اگر اجازه بدهند. او همچنین از ارائه و اجرای ایده‌هایش باک ندارد، چه روی تخته تاکتیک چه جای دیگر. در باشگاه‌های قبلی‌اش رژیم غذایی طراحی کرده، الگوی خواب را تغییر داده، دپارتمان آنالیز را زیر و رو کرده، در فرایند استعدادیابی دست برده و حتی در نوسازی تجهیزات و امکانات درگیر بوده.

درگیری مکرر با مدیریت
میل او به کنترل تقریباً همه چیز در یک باشگاه در گذشته برایش دشمن‌هایی درست کرده. در دورتموند، اسون میسلینتات، مدیر استعدادیابی باشگاه را به‌خاطر اختلافات نظری از ورود به زمین تمرین منع کرد و تقاضای خریدهای مشخصی از مدیرعامل، هانس یواخیم واتزکه و مدیر ورزشی تیم، میشاییل زورک داشت. واتزکه بعد از جدایی توخل گفت: «ارزش‌های اساسی اعتماد و احترام است. ما دو سال موفق با توخل داشتیم که اهداف ورزشی‌مان تأمین شد اما در این مدت اختلاف نظرهای زیادی هم با یکدیگر داشتیم.»
توخل در چند هفته پیش‌رو فرصتی برای اصلاحات اساسی در چلسی ندارد اما تابستان شاید بهترین زمان برای آزمایش واقعی رابطه او با مدیریت چلسی باشد. اینکه رومن آبراموویچ که گفته می‌شود هوادار توخل است و مدیر تیم، مارینا گرانوفسکایا به شخصیت مربی علاقه‌مند شوند یا نه، هنوز معلوم نیست.

کار با پولیشیچ و سیلوا
گفته می‌شود مقامات ارشد باشگاه بر این باورند که توخل خیلی بهتر از لمپارد که شغلش را به‌خاطر پنج باخت در هشت بازی لیگ از دست داد، می‌تواند از تیم فعلی بازی بگیرد. آبی‌ها در تابستان ۲۲۲ میلیون پوند هزینه کردند اما بیشتر خریدهای جدید نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. مشهورتر از همه، دو بازیکن هجومی آلمانی، تیمو ورنر و کای هاورتز که از وقتی به استمفوردبریج آمده‌اند، بیشتر از فراز، فرود داشته‌اند.
چلسی در هفته‌های اخیر چند مربی آلمانی زبان را مورد توجه قرار داد. آنها با رالف رانگنیک مربی سابق لایپزیگ تماس مستقیم گرفتند و با مربی فعلی این تیم آلمانی، یولیان ناگلزمان هم ارتباط برقرار کردند و به نظر می‌رسد آبی‌ها امیدوارند مدرسه مربیگری آلمان که کلوپ هم محصول آن است، بتواند مشکل باشگاه را حل کند.
توخل در ۲۵ سالگی مجبور به کنار گذاشتن بازی شد و بعد از آن در سیستم آموزش مربیگری آلمان رشد کرد. او شاید بتواند با ورنر و هاورتز به‌راحتی ارتباط مؤثری برقرار و آنها را با سبک کاری خودش منطبق کند.
او همچنین با کریستین پولیشیچ در دورتموند و تیاگو سیلوا در پاری‌سن‌ژرمن کار کرده و در دوران کار در پایتخت فرانسه خواهان جذب ژرژینیو و آنتونیو رودیگر از چلسی شده بود. گفته می‌شود همین حالا بازیکنانی مثل پولیشیچ از آمدن توخل خوشحالند. اگرچه ویژگی‌های شخصیتی او گاهی به مذاق برخی چهره‌های اجرایی هیأت‌مدیره‌ها خوش نمی‌آید اما او به بازیکنان زیادی کمک کرده پیشرفت کنند و گام‌های بلندی در مسیر حرفه خود بردارند. او یک‌بار گفته: «فوتبال بازی بازیکنان است. ما به‌عنوان مربی فقط در خدمت آنها هستیم.»
با توجه به نارضایتی‌ها از لمپارد در هفته‌های اخیر، شاید نگرش توخل همان چیزی باشد که چلسی نیاز دارد.
منبع: BBC

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *