آیا سیتی، یونایتد، تاتنهام یا لیورپول می‌توانند بر مسی و رونالدو غلبه کنند؟/ شورش انگلیسی‌ها

مارک آگدن

خب، فوتبال انگلیس برگشته است، به‌ویژه با برد لیورپول در خانه بایرن مونیخ اما آیا لیگ برتر می‌تواند بار دیگر حاکم لیگ قهرمانان اروپا باشد؟
برای نخستین بار پس از فصل ۰۹-۲۰۰۸، چهار تیم انگلیسی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان حضور دارند. به این ترتیب شاید تیم‌های ثروتمندترین لیگ دنیا دوره جدیدی را در فوتبال آغاز کنند اما انتظار نداشته باشید این دوره بدون درخشش کریستیانو رونالدو و لیونل مسی باشد. منچسترسیتی، منچستریونایتد، لیورپول و تاتنهام به جمع هشت تیم برتر اروپا رسیده‌اند و نشان داده‌اند چه قدرتی دارند. سیتی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، شالکه را با نتیجه ۱۰ بر ۲ برد. همسایه آنها، یونایتد هم برخلاف انتظارات عمل کرد و توانست باخت خانگی دو بر صفر مقابل پاری سن‌ژرمن را با پیروزی خیره‌کننده سه بر یک در پارک دپرنس جبران کند. لیورپول یکی از بهترین بردهای خارج از خانه‌اش در تاریخ جام باشگاه‌های اروپا را کسب کرد و در خانه بایرن مونیخ، سه بر یک پیروز شد. تاتنهام هم توانست به ‌آسانی بوروسیا دورتموند را در مجموع دو دیدار با نتیجه چهار بر صفر شکست دهد.
در سه نبردی که بین تیم‌های انگلیسی و آلمانی برگزار شد، انگلیسی‌ها ۱۷ گل زدند و آلمانی‌ها تنها ۳ گل به ثمر رساندند. این نتیجه‌ای تحقیرآمیز برای تیم‌های بزرگ آلمان است. این همچنین نشان می‌دهد سیتی، لیورپول و تاتنهام در چه شرایطی هستند. بارسلونا و یوونتوس، دو تیمی که احتمالا قهرمانی تیم‌های انگلیسی در اروپا را به چالش خواهند کشید، بی‌تردید آگاه هستند که این‌ تیم‌ها چه شرایطی دارند.
پیروزی غیرمنتظره یونایتد مقابل پی‌اس‌جی باعث شد آنها به‌عنوان یکی از تیم‌های خطرناک مرحله یک‌چهارم نهایی شناخته شوند. حالا بسیاری به این پرداخته‌اند که برای نخستین بار پس از قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان ۲۰۱۲، یک تیم از انگلیس بخت قهرمانی را دارد اما باید مسی و رونالدو را هم در نظر داشت؛ آنها با بارسا و یووه تهدیدی جدی برای تیم‌های لیگ برتری به شمار می‌روند.
حالا در دوره مسی و رونالدو در لیگ قهرمانان به سر می‌بریم. پس از قهرمانی بایرن با پیروزی مقابل دورتموند در ویمبلی در سال ۲۰۱۳، هر سال یا مسی قهرمان لیگ قهرمانان شده یا رونالدو. هیچ چیز هم نشان از آن ندارد که این دو نفر افت کرده باشند. مسی در برد پنج بر یک بارسا مقابل لیون در نوکمپ تاثیری حیاتی داشت و دو گل زد و فرصت‌هایی عالی برای دیگر بازیکنان ساخت. هت‌تریک رونالدو مقابل اتلتیکو مادرید در شب قبل از آن مسابقه هم ماجرای دیگری از عملکرد فوق‌العاده رونالدو در لیگ قهرمانان بود.
پس از برد سه بر صفر یوونتوس برابر اتلتیکو مادرید که باعث صعود این تیم به دور بعد شد، به رونالدو گفتند که یووه تاکنون چنین بازگشتی را در لیگ قهرمانان تجربه نکرده بود. او هم در پاسخ گفت: «شاید به همین دلیل بوده که من را خریده‌اند».
اینکه منظور او شوخی بوده یا جدی به کنار، مساله این است که یوونتوس در هنگام خرید رونالدو از رئال مادرید دقیقا می‌دانسته چه کاری دارد انجام می‌دهد. او نقشی مهم در چهار قهرمانی رئال مادرید در اروپا در پنج فصل اخیر داشته است و سخت بتوان تصور کرد که رئال می‌توانست بدون رونالدو در این چهار دوره حتی یک بار هم قهرمان اروپا شود.
رونالدو در لیگ قهرمانان می‌درخشد. او صاحب رکوردهایی بی‌پایان در این مسابقات است و تهدیدی جدی برای تمامی تیم‌های انگلیسی باقیمانده در لیگ قهرمانان به شمار می‌رود. مسی هم همینطور. او از سال ۲۰۱۲ که چلسی بارسلونا را در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برد، تاکنون حذف مقابل تیم‌های انگلیسی را تجربه نکرده است. رونالدو هم هرگز مقابل تیم‌های انگلیسی در لیگ قهرمانان حذف نشده است که این رکورد او از دوران حضورش در یونایتد آغاز شده، یعنی زمانی که تیم سر الکس فرگوسن در مراحل حذفی بر تیم‌هایی مانند چلسی و آرسنال غلبه کرد.
هر چیز به هر حال روزی به پایان می‌رسد اما اگر یک تیم انگلیسی بخواهد این فصل فاتح لیگ قهرمانان شود، احتمالا باید تیمی را در میانه راه شکست دهد که یا مسی را دارد یا رونالدو را؛ شاید هم مجبور شود هم بارسلونا را ببرد و هم یوونتوس را.
پپ گواردیولا تنها مربی حاضر در میان هشت مربی تیم‌های مرحله یک‌چهارم نهایی است که پیش‌تر لیگ قهرمانان را فتح کرده است. او پس از پیروزی من‌سیتی مقابل شالکه گفت که رونالدو به صورت ویژه تهدیدی جدی برای جاه‌طلبی‌های باشگاهش به شمار می‌رود. او گفت: «رونالدو همه فشارها را روی شانه خود حس می‌کند اما مقابل اتلتیکو سه گل می‌زند و یوونتوس صعود می‌کند. این همان بازیکنی است که باید شکستش بدهید تا به دور بعد برسید.»
مسی هم که در قهرمانی‌های بارسلونا در لیگ قهرمانان نقشی کلیدی داشت، به اندازه رونالدو خطرناک است و دیدن اینکه آیا چهار تیم انگلیسی می‌توانند راهی برای مقابله با دو ستاره بزرگ اروپا پیدا کنند جالب خواهد بود.
لیگ برتر شاید دارد از خوابی طولانی بیدار می‌شود اما رونالدو و مسی همچنان سلاطین اروپا هستند. آنها ترس را به جان هر تیم انگلیسی می‌اندازند که می‌خواهد فاتح اروپا شود.
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *