آیا عمر والورده در بارسلونا به پایان رسیده است ؟/ بارسای بی آزار

سایت بدون -ارنستو والورده یک بار دیگر زیر فشار انتقادهای رسانه‌ها و هواداران قرار گرفته و بعید نیست که پیش از پایان فصل نیمکت بارسلونا را ترک کند. او فصل پیش هم پس از شکست تاریخی برابر لیورپول هجمه‌های زیادی را تحمل کرد اما درنهایت سران باشگاه تصمیم گرفتند همچنان با سرمربی خود همکاری کنند. او در شروع فصل جدید از پنج بازی خود تنها ۷ امتیاز گرفته و در هر پنج مسابقه خارج از خانه نیز در کسب برد ناکام بوده است که تازه‌ترین مورد آن شنبه شب و در دیدار برابر گرانادا بود که شکست عجیب و دور از انتظار ۲برصفر را متحمل شدند تا این تیم تازه وارد لالیگا، بالاتر از مدعیان همیشگی در صدر جدول قرار گیرد.


   سومین بحران والورده

والورده در پایان بازی گفت مسئولیت این شکست با اوست. صداقت او تنها نکته مثبتش در پایان این دیدار بود: «خودم را مقصر این ناکامی می‌دانم. وقتی شما می‌بازید حداقل باید تلاش خود را کرده باشید تا شما را شایسته برد بدانند اما در این دیدار اصلا مستحق پیروزی نبودیم.»

چهره او در اواخر بازی نشان از یک مربی مستاصل می‌داد که شکست تیمش را قبول کرده و نگرانی در حرکات او کاملا مشخص بود. او تیمی را در اختیار دارد که هوادارانش به کمتر از قهرمانی رضایت نمی‌دهند و حالا ناکامی‌های او در دو فصل اخیر تیم را در شرایط بسیار بدی قرار داده است. این بدترین روند نتیجه‌گیری کاتالان‌ها در دیدارهای خارج از خانه در ۲۵ سال اخیر است و برای مربی‌ای که به صورت مشروط مجددا در تیم ابقا شده اصلا روند قابل قبولی نیست.  این سومین فصل حضور والورده در نوکمپ است و در عین حال سومین بحران در تیمش را تجربه می‌کند. همزمان با حضور او روی نیمکت بارسا، نیمار تیم را ترک کرد و او دوباره باید تیم را حول لئو مسی می‌ساخت. او سیستم تیم را به ۲-۴-۴ تغییر داد و تیمش تا اواخر فصل در لیگ بدون شکست ماند و تنها زمانی که قهرمانی‌اش قطعی شده بود به لوانته باخت. با این حال شکست ۳برصفر برابر رم در لیگ قهرمانان و حذف ناباورانه از این مسابقات باعث شد تا شایعه اخراجش قوت بگیرد اما برتری در فینال جام حذفی برابر سویا او را ابقا کرد. 

او فصل پیش نیز همین شرایط را تجربه کرد. حضور پر قدرت در لیگ با شکست برابر لیورپول و نرسیدن به فینال لیگ قهرمانان تحت تاثیر قرار گرفت و باز هم رسانه‌ها از اخراج قریب‌الوقوع او خبر می‌دادند. این بار شاگردان او فینال حذفی را نیز به والنسیا باختند اما باز هم بارتومئو به او اعتماد کرد و تصمیم گرفت سومین فرصت را هم به سرمربی تیمش بدهد.

   کومان در نزدیکی نوکمپ

یکی از شایعات جدی پیش از شروع فصل این بود که سران باشگاه او را برای این فصل نیز حفظ کرده‌اند و منتظرند تا قرارداد رونالد کومان با تیم ملی هلند در پایان یورو ۲۰۲۰ به پایان رسیده و او را از سال آینده روی نیمکت خود بنشانند.
با توجه به خریدهای بارسا در تابستان به نظر نمی‌رسید فصل جدید برای این تیم به این صورت آغاز شود اما پس از ۲۵ سال دوباره رکورد منفی خود در دیدارهای خارج از خانه را تکرار کردند. بارسا در فصل ۹۵-۹۴ و پس از شکست برابر میلان در فینال لیگ قهرمانان شرایط چندان خوبی نداشتند و با جدایی زوبی‌زارتا و لادروپ، دو مهره کلیدی خود را از دست داده بودند. درنهایت آنها فصل را با فاصله زیاد نسبت به رئال صدرنشین و در رتبه چهارم به پایان رساندند.

این بار اما شرایط برای آبی‌اناری‌ها کاملا متفاوت است. آنها تیم خود را با نفراتی چون دی‌یونگ و گریزمان تقویت کرده‌اند و تنها کوتینیوی افت کرده را به صورت قرضی راهی بایرن مونیخ کردند اما والورده هنوز نتوانسته ریتم مناسب تیمش را در این فصل پیدا کند و برخلاف دو فصل پیش این فصل خیلی زود مشکلات تیم آغاز شده است. البته آسیب‌دیدگی لئو مسی، دمبله و سوارز در افول بارسا بی‌تاثیر نبوده اما تیم پرستاره والورده نباید برای دیداری نه‌چندان دشوار برابر گرانادا متکی به فوق‌ستاره‌ای همچون مسی باشد. او هنوز نتوانسته از گریزمان بازی خوبی بگیرد و نیمکت‌نشینی راکیتیچ و بوسکتس نیز باعث شده تا خط میانی تیمش با دی‌یونگ و آرتور نتواند درخشش سابق را داشته باشد. تنها خوش‌شانسی والورده این است که رئال و اتلتیکو، دو رقیب اصلی تیمش در لیگ نیز در اوج آمادگی نیستند و در ادامه فصل فرصت جبران این ناکامی‌ها را دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *