آیا مهدی طارمی نیم فصل از پورتو می رود؟/ ماجراجوی بوشهری


سایت بدون – می‌گویند وظیفه اصلی یک مهاجم گلزنی است اما همیشه این موضوع نباید ملاک ارزیابی درباره عملکرد بازیکنان حاضر در خط حمله قرار بگیرد. گاهی پیش می‌آید که یک مهاجم گل نمی‌زند اما روی عملکرد تهاجمی تیمش اثر می‌گذارد و در نهایت بازیکن دیگری دروازه را باز می‌کند. این اتفاق طی هفته‌های اخیر در پورتو رخ داده و با اینکه مهدی طارمی گل نزده اما بارها بازیکنان کناری خود را در موقعیت خوب قرار داده است. بنابراین درست نیست که گل نزدن او، ملاکی برای انتقاد از مهاجم تیم ملی ایران باشد.
به این نکته نه‌تنها ما بلکه در پرتغال هم برای تمجید از طارمی و برداشتن فشار از روی او پرداخته و درباره‌اش نوشته‌اند. به‌عنوان نمونه نشریه اوژوگو اینطور از مهاجم ایرانی پورتو تمجید کرده است: «آمار نشان می‌دهد طارمی با وجود گل نزدن در ۱۰ بازی متوالی بیشتر از هر مهاجم دیگری در لیگ پرتغال در روند بازی‌سازی تیمش شرکت دارد و این یک نکته مثبت برای پورتو محسوب می‌شود.»
رکورد، دیگر نشریه معتبر و پرتیراژ پرتغال نیز از رضایت بازیکنان پورتو بابت عملکرد مهدی طارمی خبر داد: «بازیکنان پورتو با وجود گل نزدن طارمی در ۱۰ بازی حمایت کاملی از او دارند. آنها از مهاجم ایرانی بابت پاس‌های کلیدی و سرنوشت‌سازی که به بازیکنان دیگر می‌دهد، تمجید می‌کنند.»
همچنین ویتور برونو، مربی پرتغالی پورتو نیز حمایت قاطعی از طارمی انجام داد: «فوتبال بازی اشتباهات است و بازیکن هم یک انسان؛ هیچ‌کس از خطاها و اشتباهات در امان نیست اما تنبیه کسی که تلاش می‌کند بهترین کار را برای تیم انجام بدهد، بی‌معناست. هدف ما هم لزوماً این نیست که مهدی گل بزند، بلکه برای ما مهم این است که او زمانی که انتظارش را ندارید وارد شود و به تیم کمک کند.»
طارمی آخرین‌بار ۲۶ اکتبر در شکست ۳ بر یک مقابل سانتاکلارا گل زد، ولی در این مدت چهار پاس گل داده که تعداد پاس‌های گلش در این فصل را به ۶ می‌رساند. این معادل نیمی از پاس گل‌های او در تمام فصل گذشته است. با توجه به این آمار، پورتو نگران گل نزدن طارمی نیست، چراکه او به‌نوعی دیگر جبران کرده و در این مدت تیم مشکل گلزنی نداشته. بهترین گلزن پورتو در این مدت لوئیز دیاز بوده که در این ۱۰ بازی ۷ گل به ثمر رسانده است.
همه می‌دانیم که مردم خیلی به آمار و ارقام علاقه دارند، ولی طارمی از بازیکنانی است که برای هم‌تیمی‌های خود فضا می‌سازد و در همه حال از آنها حمایت می‌کند. او گاهی در داخل بلوک دفاعی حریف جای‌َگیری می‌کند و گاهی خارج از آن. او غنای زیادی به بازیکنان تیمش می‌دهد و این مسأله از چشم مربیان پورتو دور نمانده. آنها همچنان به مهدی طارمی اعتقاد دارند و می‌خواهند او را به روند گلزنی نیز بازگردانند. مصاحبه حمایتی سرجیو کونسیسائو در پایان بازی با ویزلا نیز این موضوع را به‌وضوح نشان می‌دهد.
پورتو پنجشنبه در جام حذفی میزبان بنفیکاست و مسلماً کونسیسائو امید زیادی به بازیکنان هجومی‌اش دارد تا مقابل حریف دیرینه به برتری برسد. مهدی طارمی نیز یکی از بازیکنان کلیدی پورتو در خط حمله است که هم می‌تواند با گلزنی طلسم‌ خود را بشکند و هم با بازی‌سازی سایر بازیکنان را در موقعیت گل قرار بدهد، بنابراین می‌توانیم انتظار بازگشت طارمی به دورانی را بکشیم که هم گل می‌زد و هم پاس گل می‌داد. وقوع این اتفاق به هیچ وجه دور از دسترس نیست. نکته جالب اینکه طارمی تا به حال مقابل اکثر تیم‌های حاضر در لیگ پرتغال موفق به گلزنی شده اما این اتفاق برابر بنفیکا برای او رخ نداده و حالا او در این مسابقه به‌دنبال طلسم‌شکنی و انجام این مأموریت دشوار خواهد بود.
درباره آینده مهدی طارمی اما حریف و حدیث فراوان است. او با اینکه یکی از مهره‌های غیرقابل جانشین پورتو در خط حمله به حساب می‌آید و البته تا سال ۲۰۲۴ قرار دارد اما همیشه پیشنهادهایی را در جیب داشته و در این مدت مورد توجه خیلی از تیم‌های مطرح اروپایی قرار گرفته است. بر اساس اعلام سایت ترانسفر مارکت، قیمت کنونی مهدی طارمی ۱۶ میلیون یورو برآورد شده اما باید ببینیم آیا باشگاهی پا پیش می‌گذارد و برای جذب او اقدام می‌کند یا نه؟
طبق شنیده‌ها طارمی هم بی‌میل نیست که در نقل‌و‌انتقالات زمستانی پورتو را ترک کند و در ۲۹سالگی به باشگاهی در یک لیگ معتبر کوچ کند. البته انتقال در تعطیلات زمستانی برای همه بازیکنان و تیم‌ها کمی سخت است اما طارمی مشتری‌هایی پر و پا قرص دارد که برای جذب او حاضرند وارد معامله با پورتو بشوند. فقط می‌ماند موافقت پورتو، اگر بند فسخ ۶۰ میلیون یورویی مهاجم ایرانی خود را فعال نکند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *