آیا می دانستید خوابی که می بینید به مزاج شما ربط دارد؟

سایت بدون –  آیا می‌دانستید از دیدگاه طب‌سنتی تا حدودی می‌توان بر‌اساس نوع خواب و رویاهایی که فرد می‌بیند، مزاج یا سوءمزاج یا نوع بیماری را تشخیص داد؟ رنگ اشیا و دمای احساس‌شده در رویا، بوهای حس‌شده، وضعیت روانی فرد در زمان دیدن خواب و… می‌تواند گویای علائمی برای پی‌بردن به مزاج یا بیماری فرد باشد. در طب جدید، رویا ناشی از افکار یا آرزوهایی است که در ذهن انسان نقش بسته اما در طب‌سنتی رویا نشانه مزاج یا غلبه اخلاطی در بدن است.
مزاج گرم و تر‌(دموی):   افراد دارای مزاج گرم بیشتر در خواب آتش، حرارت، سوختن یا سوزاندن می‌بینند. نشانه رویا در افراد دموی یا با غلبه دم، دیدن خواب آفتاب و صاعقه است؛ خواب‌های قرمزرنگی که در آن خونریزی و خونگیری است و دیدن وسایل لهوولعب و غذاهای لذیذ و باغ و بستان در مزاج‌های گرم و تر بیشتر دیده می‌شود.
مزاج گرم و خشک‌(صفراوی):  افراد دارای مزاج یا سوءمزاج صفراوی، رنگ خواب و رویاهای‌شان اغلب زرد رنگ و آتش و شعله و حرارت و پوشیدن لباس‌های زرد و فرش و خانه و هر چیز زرد و براق و حمله شیر یا حیوانات درنده است.
احساس طعم تلخ و خوردن چیزهای تلخ در خواب نشانه وجود صفرا در بدن است. رویاهای مشوش دلالت بر گرمی و خشکی مغز است و نشانه استعداد ابتلا به بیماری‌های گرم مغزی است.
مزاج سرد و تر‌(بلغمی): اگر مزاج فرد سرد باشد در خواب، مواد و اشیای سرد را می‌بیند و معمولا رنگ خواب‌هایشان سفید‌رنگ است. برف، یخ، تگرگ، باران، رودخانه، دریا، رعد و برق، بادهای سرد، احساس سرمای زیاد در خواب، در آب افتادن، غرق‌شدن و شناکردن در استخر یا دریا و هر چه سرد و مرطوب است یا برداشتن بار سنگین و چیزهای بدبو از نشانه‌های تجمع بلغم یا سرد و تر بودن مزاج است. رویاهایی که فرد در خواب می‌بیند ولی پس از بیداری به یاد نمی‌آورد یا کم خواب دیدن، اغلب دلیل بر سرد و تری مزاج مغز است.
مزاج سرد و خشک‌(سوداوی):  از نشانه‌های مزاج یا سوءمزاج سوداوی دیدن اشیا و چیزهای تیره‌رنگ و سیاه و دودی و تاریکی‌هاست. نشانه‌های دیگری مثل پرت‌شدن از پله، سقوط، حمله حیوانات سیاه و وحشی مثل مار و سگ و فیل در مکان‌های غبارآلود یا دفع فضولات در خواب یا خواب‌هایی که ترس شدیدی در فرد به‌وجود می‌آورند و برخی اوقات افراد می‌خواهند فریاد بزنند ولی نمی‌توانند ازجمله علائم این قبیل خواب‌هاست؛ البته بوعلی‌سینا می‌گوید: از علائم امتلاء(یعنی پری) و افزایش کلی اخلاط در بدن خواب‌هایی است که دلالت بر سنگینی دارد و اغلب فرد در خواب می‌بیند که قادر به برخاستن و حرکت
 یا تکلم نیست.
در منابع آمده است در خواب‌های با غلبه بلغم و سودا، دیدن خواب مرداب، تالاب، آب‌های کثیف و متعفن و وجود کرم یا هزارپا وجود دارد. رویاهای خوشایند و لذت‌بخش ازجمله بوهای خوش و صداها و مجالس مسرت‌آور دلیل بر اعتدال مزاج و رویاهای مختلط دلیل بر وجود ریاح و بادهای غلیظ در بدن است؛ البته باید توجه داشت در دیدن خواب موارد دیگری هم دخیل هستند. فرد باید پیش‌تر در مورد موضوع رویا، گفت‌وگو و مشغولیت فکری و عملی نداشته باشد و در اغلب خواب‌ها و رویاهایش، مکرر موارد مطرح شده را ببیند تا بتوان از روی مداومت آنها به تشخیص مزاج، سوءمزاج یا بیماری پی‌برد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *