آیا هنوز در اینستاگرام اسلحه می فروشند؟

سایت بدون -یک ماه و۲۰ روز پس از شهادت طلبه همدانی و درست یک ماه و ۱۹ روز بعد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای مقابله با اسلحه‌فروشی، فرمانده پلیس فتای ناجا حامل خبرخوشی شد که آن خبر و این تاکیدات را مثل حلقه زنجیر به هم وصل کرد. طلبه همدانی را قاتلی کشته بود که با اسلحه درفضای مجازی نمایش قدرت می‌داد و رهبر انقلاب می‌گفتند که پلیس باید بساط خرید و فروش اسلحه در این فضا را جمع کند. پلیس حالا بعد از یک ماه و۲۰ روزحرفی برای گفتن دارد، حرفی که‌ ای کاش منوط به ورود رهبر انقلاب به موضوع نمی‌شد و پلیس فتا خودش زودتر آستین بالا می‌زد و هرج و مرج و فضای گانگستری سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بنا به وظیفه کنترل می‌کرد. حالا هم اما ماهی صید شده از این ماجرا بنا به حکمی که می‌گوید ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است، واقعا تازه است. خبری که سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا داده، خبر رصد بیش از۱۲۰۰ سایت و شبکه و کانال اجتماعی است که پلیس احتمال داده بود در کارخرید و فروش اسلحه‌اند، حتی دراین جریان، عکس افراد با تفنگ‌های بادی نیز رصد شد که اگر سرنخی است 
یافت شود.  نتیجه اما این که۷۵۰ سایت و صفحه و کانال و شبکه محتوایشان عادی تشخیص داده شد و ماند ۴۰۰ مورد که
 ۲۵۰ تای آن به خاطر تخلفات حذف شد و بقیه‌ای که وحید مجید می‌گوید زیر پوشش اسلحه، کلاهبرداری و فیشینگ می‌کرده‌اند.
در جریان این رصدها ۳۸ نفر دستگیر شده‌اند، آدم‌هایی که روشن نیست چند نفرشان کلاهبردار و چند نفرشان فروشندگان حرفه‌ای اسلحه بوده‌اند، ولی هرچه هست در آشفته بازار فضای مجازی همه جنس آدمی پیدا می‌شود، به‌خصوص کلاهبردارانی که با نام اسلحه نان می‌خورند، به قول سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران که چندی پیش به ما گفته بود آدم‌هایی که اسلحه دراختیار ندارند، بلکه فقط به مشتری عکس نشان می‌دهند و پول می‌گیرند.

جولان اینستایی
قاعده این بود که بعد از اظهارات روز گذشته سردار مجید، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از هر چه اسلحه است پاک پاک باشد، ولی مثل همیشه فقط یک جست‌وجو مایه‌اش بود تا ثابت شود لااقل در اینستاگرام اشخاصی که سلاح‌های جنگی می‌فروشند به قوت گذشته فعالند. 
صفحه دارهای اینستا دیروز کلی عکس بارگذاری کرده بودند که بیشترش انواع کلت کمری بود. کلاشینکف و ماکاروف ترک هم داشتند که اگر به قول روسای پلیس فتا، اینها کلاهبردار و اهل فیشینگ نباشند و اسلحه بهانه بقیه خلاف هایشان نباشد، با چندمیلیون تومان می‌شد با آنها وارد معامله شد؛ کلت از دو میلیون تا چهارمیلیون و کلاشینکف ۱۳ میلیون تومان.
آنهایی که در اینستا صفحه ندارند، ولی از سفره اسلحه نان می‌خورند نیز پاتوقشان زیر صفحه‌‌ها و لابه لای کامنت‌هاست، همه مدعی در اختیار داشتن سلاح‌های ناب و خاص و آماده تحویل فوری به مشتری. عده‌ای‌شان محافظه‌کارند و مایلند مشتری به محل قرار بیاید، ولی اکثر قریب به اتفاق از مرز احتیاط گذشته‌اند و با‌واسطه و بی‌واسطه اسلحه را می‌رسانند به مشتری. حق ارسال هم که محفوظ است و بنابه نوع اسلحه و دوری مسافت تا ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.
با این که پلیس فتا، هم امروز و هم دیروز بر این اعتقاد بوده و هست که مدعیان فروشندگی اسلحه اغلب دروغ می‌گویند و جیب آدم‌های زود باور را خالی می‌کنند، درست این است که بازهم در این فضا نباشند و کلاهبرداری نکنند. 
فضای مجازی راستی که به خانه‌تکانی و گردگیری نیاز دارد، هرچند یافته‌های ما هم امروز و هم دیروز همواره نشان داده که تعداد فروشندگان واقعی اسلحه در فضای مجازی کم از فروشندگان صوری ندارد.

مسلاح‌هایی که دست مردم است
ساکنان محله مهرآباد تهران، حوالی ساعت یک بامداد دیروز اگر بیدار بوده‌اند حتما صدای چند تیر را شنیده‌اند که از یک کلت شلیک شده است. صاحب سلاح متواری بود که دیروز پیدا شد، فرد مضروب هم که ضد و نقیض می‌گفت همان دیروز مشخص شد همدست ضارب است و فعال در یک آشپزخانه تولید شیشه که بر سر مواد به تیپ هم زده‌اند و کارشان به تیراندازی کشیده شده است. 
سلاحی که در این پرونده شلیک کرده درسراسرکشور در دست خیلی‌های دیگر هم هست، سلاح‌هایی جنگی و بی‌مجوز که هر آن می‌توانند پرونده قتلی را باز کنند. درباره این که چه تعداد اسلحه بی‌مجوز در جامعه پخش و پلاست هیچ‌وقت هیچ آمار رسمی و موثقی اعلام نشده، ولی شواهد و گفته‌های شاهدان عینی نشان می‌دهد این سلاح‌ها به‌شدت و ضعف در همه جای کشور پراکنده‌اند، به‌ویژه در استان‌هایی که درگیر نزاع‌های قومی و طایفه‌ای هستند.
ریشه این سلاح‌ها اگر از زمان انقلاب یا جنگ ایران و عراق نباشد، حتما به کشورهای همسایه درگیر جنگ برمی‌گردد که به مدد همت برخی واسطه‌ها و البته فعالیت بی‌حد و حصر شبکه‌های اجتماعی، قاچاقی وارد کشور می‌شوند و پنهانی دست به دست
 می‌شوند.
 با عینک امنیتی، این سلاح منافی امنیت‌اند و با عینک اجتماعی، مخل آسایش عمومی و حقوق شهروندی. پس با هر عینکی که به موضوع نگاه شود این وضع باید سامان داده شود و چون فضای مجازی در این بین نقشی اساسی دارد باید بیش از آنچه هست کنترل شود.

منبع:روزنامه جام جم

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *