آیا ویلموتس می تواند انتقام کی روش را بگیرد؟/ عراق را ببر ، همین !

سایت بدون- ‌تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز و در چهارمین دیدار خود در گروه C مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ میهمان عراق است. دیداری که ابتدا قرار بود در بصره برگزار شود ولی فیفا به دلیل ناامنی، میزبانی این مسابقه و دیدار بعدی عراق برابر بحرین را از عراق گرفت و به اردن منتقل کرد تا به این ترتیب این مسابقه در ورزشگاه مرکزی امان برگزار شود. دیداری که اگرچه در زمین بی طرف برگزار می‌شود ولی باز هم دشواری‌های خود را خواهد داشت. ضمن اینکه بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال ایران قضاوت این دیدار بنا بر اعتراض ایران به حضور داور عرب برای این مسابقه، به کریشناتا دیلان پریرا سریلانکایی سپرده شد.
این مسابقه در شرایطی برگزار می‌شود که ایران پس از پیروزی ۲-۰ برابر هنگ کنگ و ۱۴-۰ مقابل کامبوج، بازی سوم خود در بحرین را ۱-۰ به میزبان خود واگذار کرد تا اولین باخت خود در این دوره از رقابت‌ها را تجربه کند. در آن سو، عراق پس از تساوی ۱-۱ برابر بحرین، مقابل هنگ کنگ ۲-۰ و کامبوج ۴-۰ به برتری دست یافت . با این نتایج، عراق و بحرین با ۷ امتیاز به ترتیب در رده‌های اول و دوم گروه قرار گرفته‌اند و ایران هم با ۶ امتیاز در رتبه سوم جای گرفته است و همین امتیازات نزدیک باعث شده تا رقابت بین ایران، عراق و بحرین بالا بگیرد و حالا تیمی که بتواند در بازی ایران و عراق به پیروزی برسد، می‌تواند وضعیت بهتری را برای خود در جدول دست و پا کند. مساوی هم که به سود بحرین است.  زیرا دو تیم هنگ کنگ و کامبوج شانسی برای صعود به مرحله بعدی نخواهند داشت.
تیم ملی در حالی خود را مهیای این مسابقه می‌کرد که اعتراض مارک ویلموتس به پرداخت نشدن مطالباتش و نیامدنش به ایران، بازی با عراق را تحت الشعاع خود قرار داد. با این حال، فدراسیون فوتبال بخشی از طلب گذشته و آینده سرمربی بلژیکی تیم ملی را پرداخت کرد تا او به تهران بیاید و کارش را از سر بگیرد و حالا دیگر ظاهراً بهانه ای بر سر راه موفقیت تیم ملی در بازی پیش رو نباید وجود داشته باشد اما باید به این نکته هم توجه داشت که عراق در سال های اخیر یک رقیب سرسخت برای تیم ملی بوده و به گربه سیاه فوتبال ایران تبدیل شده است که نتوانسته ایم مقابل آن به پیروزی برسیم.
ایران و عراق از سال ۱۳۴۱ تاکنون ۲۸ بار در دیدارهای رسمی و دوستانه مختلف مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن، ۱۶ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای عراق و ۷ تساوی بوده‌ است. دو تیم ۳ بار در مقدماتی جام جهانی با هم دیدار کرده‌اند که ۲ بار ایران پیروز شده و یک بار هم بازی به تساوی کشیده است. در این بازی‌ها ۵۸ گل به ثمر رسیده‌ که ایران ۳۸ گل و  عراق ۲۰ گل زده . با این حال، نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در ۳ بازی قبل خود مقابل عراق به پیروزی نرسیده و ۲ تساوی و یک باخت مقابل همسایه غربی خود به دست آورده است. آخرین بازی رسمی ما با عراق در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ ( امارات)بود که با تساوی بدون گل در مرحله گروهی به پایان رسید. آخرین بردمان هم برابر عراق در ۱۴ دی ماه ۹۳ و در بازی دوستانه پیش از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ (استرالیا) بود که تیم کارلوس کی روش با گل سردار آزمون و پنالتی‌ای که یونس محمود کاپیتان سابق عراق از دست داد، ۱-۰ به سود ایران به پایان رسید. اتفاقاً آن مسابقه هم در زمین بی طرف و در شهر بندری ولونگونگ استرالیا برگزار شد و حالا شاید این بازی در زمین بی طرف هم به سود یوزهای ایرانی تمام شود.
البته تیم ملی از نظر بازیکن و نیروی انسانی بسیار برتر از حریف است. از علیرضا بیرانوند در درون دروازه تا سردار آزمون و مهدی طارمی که کریم انصاری فرد هم کنار آنها در خط حمله قرار دارد. البته ویلموتس در این بازی، احسان حاج صفی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و مهدی ترابی جایگزین او شده و باید دید در نهایت چه نفراتی در ترکیب ۱۱ نفره تیم ملی قرار می‌گیرند. در آن سوی میدان عراق هم بازیکنان سرشناسی را در اختیار دارد که آشناترین‌شان برای فوتبالدوستان ایرانی بشار رسن‌ هافبک پرسپولیس و طارق همام بازیکن سابق استقلال هستند. ستاره خط حمله این تیم مهند علی است که در تیم الدحیل قطر بازی می‌کند. این دیدار برای عراقی‌ها هم بسیار مهم است و سرچکو کاتانچ سرمربی اسلونیایی این تیم امیدوار است تیمش به موفقیت برسد. دیداری که در واقع ۶ امتیازی و جنگ صدرنشینی گروه خواهد بود و باید امیدوار بود که وعده ویلموتس مبنی افتخارآفرینی ملی‌پوشان فوتبال ایران تحقق پیدا کند.‌

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *