آیا کرونا با خوردن غذا هم منتقل می شود؟

سایت بدون – ناشناخته بودن بسیاری از ویژگی‌های ویروس کووید-۱۹ نه‌تنها راه را برای شناسایی روش درمانی و واکسنی مؤثر برای محققان تنگ کرده بلکه موجب سردرگمی‌های زیاد و نگرانی در تغییر سبک زندگی و روش‌های محافظتی شده است. یکی از همین نگرانی‌ها امکان انتقال ویروس از راه مواد خوراکی و وعده‌های غذایی است. از آنجا که یکی از فرضیه‌های اولیه درخصوص چگونگی انتقال این ویروس از خفاش به انسان و مصرف خوراکی این حیوان در چین بود، این ذهنیت شکل گرفته است که خوردن غذای آلوده به این ویروس نیز می‌تواند از راه‌های انتقال بیماری باشد. اما چقدر این ذهنیت صحیح است و آیا تاکنون کسی با خوردن مواد غذایی به این ویروس مبتلا شده است؟ براساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده ویروس کووید-۱۹ نوعی ویروس تنفسی است که معمولا از طریق قطرات تنفسی، عطسه، سرفه یا حتی صحبت کردن از بیمار به فرد سالم قابل انتقال است. گفته می‌شود این ویروس می‌تواند با لمس سطوح آلوده به ویروس (که ممکن است بسته‌بندی مواد غذایی یا حتی ظروف و قاشق و چنگال باشد) و سپس تماس دست آلوده با بینی، دهان یا چشم به فرد منتقل شود. با این وجود، این روش اصلی بیماری‌زایی ویروس کووید-۱۹ نیست. از سوی دیگر تاکنون هیچ گزارشی که تأییدکننده انتقال این ویروس از لمس مواد غذایی یا خوردن آنها باشد، ثبت نشده است. به همین جهت مهم‌ترین توصیه‌ درخصوص خرید و حمل مواد غذایی، شستن کامل دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه یا ضدعفونی دست‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل اتانول پیش از خوردن غذاست. به هر صورت از آنجا که با ویروسی روبه‌رو هستیم که ویژگی‌هایش هنوز به صورت کامل شناخته نشده بهتر است تا جایی که می‌توانیم اصول بهداشتی را رعایت کنیم. نکاتی که حتی اگر کووید-۱۹ هم نیامده بود کمک می‌کرد تا کمتر به عفونت‌های غذایی و گوارشی مبتلا شویم.
«گوارش» مسیر انتقال نیست
ویروس کرونا مقاومت حرارتی بالایی ندارد و مانند بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها در دمای بالاتر از ۷۰‌درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود. بنابراین احتمال انتقال کووید-۱۹ از غذایی که خودتان در منزل طبخ می‌کنید یا حتی غذاهایی که به صورت بیرون‌بر از رستوران‌ها و تهیه غذا‌ها سفارش می‌دهید بسیار اندک است. برخلاف عوامل بیماری‌زای دیگر مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها که می‌توانند بر روی مواد غذایی رشد کنند، ویروس‌ها برای تکثیر و گسترش خود به بدن موجود زنده مانند انسان یا حیوانات نیاز دارند. در نتیجه ویروس کووید-۱۹ سطح مواد غذایی رشد و تکثیر نخواهد شد.
اصول پاکسازی بسته‌های مواد غذایی
بسیاری از ما این روزها پس از خرید خوار و بار مورد نیاز منزل دردسرهای زیادی را برای ضدعفونی کردن و شست‌وشوی این اقلام متحمل می‌شویم. اما به توصیه سازمان‌های جهانی نباید در این پاکسازی‌ها زیاده‌روی کنیم. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) احتمال انتقال ویروس از مواد غذایی یا بسته‌بندی مواد غذایی و غذاهای آماده بسیار اندک است و تاکنون گزارشی از ابتلا به کووید-۱۹ از این طریق منتشر نشده است. پاکسازی بسته‌های مواد غذایی با مواد ضدعفونی‌کننده سطوح سخت مانند سفیدکننده‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به آسیب‌ها و مسمومیت‌های غذایی شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *