آیا گوجه سبز ۴۰۰ هزار تومنی حقیقت دارد؟

سایت بدون – این روزها گوجه‌سبز شاه میوه‌هاست. میوه نوبرانه‌ای که با قیمت ٢٠٠‌هزار تومان وارد بازار شد و همیشه درباره قیمت‌های نجومی آن شایعات زیادی مطرح می‌شود. بعد از تعطیلات عید نوروز بود که عکس‌هایی از بسته‌های گوجه‌سبز با قیمت کیلویی ٢٢٠‌هزار تومان در سوپرمارکت‌های شمال شهر منتشر شد، اما نایب‌رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران اعلام کرد که قرار نیست این میوه نوبرانه با این قیمت عرضه شود. همین اتفاق هم رخ داد و بعد از تعطیلات نوروز، گوجه‌سبز در میوه‌فروشی‌ها با قیمت ۶٠‌هزار تومان و در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ٣٠ تا ۴٠‌هزار تومان عرضه شد. با این‌حال، همچنان شایعاتی درباره فروش این میوه محبوب با قیمت‌های نجومی شنیده می‌شود.
گوجه‌سبز کیلویی ۴٠٠هزار تومان؛ مگر داریم؟
اگرچه این روزها قیمت همه اقلام خوراکی هر روزه افزایش پیدا می‌کند، اما برخی شایعات هرگز قابل باور نیست. در چند وقت اخیر، قیمت بسیاری از کالاها به یک موضوع قابل توجه در فضای مجازی بدل شده و در جدیدترین بحث قیمتی فضای مجازی، قیمت ۴۰۰‌هزار تومانی گوجه‌سبز مطرح شده است. برخی از کانال‌های غیرمعتبر در فضای مجازی مدعی شده‌اند در برخی از نقاط شمالی تهران گوجه‌سبز نوبرانه به قیمت کیلویی ۴۰۰‌هزار تومان نیز عرضه شده و این خبر کذب و شایعه نیست. علی حاج فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «فروش گوجه‌سبز با قیمت کیلویی ۴٠٠‌هزار تومان شایعه‌ای خنده‌دار است که هرگز صحت ندارد. این‌که برخی دستفروشان یا حتی مغازه‌ها در شمال شهر به‌طور غیرقانونی نسبت به فروش این میوه نوبرانه با قیمت ۴٠٠‌هزار تومان اقدام کرده‌اند، دلیل نمی‌شود که قیمت اصلی گوجه‌سبز همین باشد. در حال حاضر گوجه‌سبز در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۴٠ تا ۴۵‌هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها با قیمت ۶٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این میوه نوبرانه در روزهای ابتدایی ورودش به بازار همیشه با قیمت بالا به فروش می‌رسد که امسال هم همین‌طور بود؛ با این حال امسال بالاترین قیمت گوجه‌سبز حدود ١۵٠‌هزار تومان بود و حتی به ٢٠٠‌هزار تومان هم نرسید.»
شاید گران‌تر شود
«موج سرما» در راه است و این اتفاق ممکن است قیمت میوه‌هایی مثل گوجه‌سبز و توت‌فرنگی را افزایش دهد. فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «این احتمال وجود دارد که با فرارسیدن آخرین موج سرما و آسیب‌دیدن گل‌های درخت‌های گوجه‌سبز، قیمت این میوه تا یکی دو هفته آینده افزایش پیدا کند. البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد، اما با سرد شدن هوا امکان دارد درخت‌های گوجه‌سبز خسارت ببینند و عرضه کاهش پیدا کند که این اتفاق باعث افزایش قیمت این میوه خواهد شد. البته امیدواریم که بتوانیم علاوه بر برداشت گوجه‌سبز از ساوه و شهریار، با عرضه این میوه از شهرهای شمالی جلوی افزایش قیمت را بگیریم.»
قاچاقچی‌ها
نمی‌گذارند پیاز ارزان شود
البته به جز نوبرانه‌ها، پیاز هم همچنان حاشیه‌سازی می‌کند. چند روز پیش بود که رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو پیاز را ۶ تا ۷‌هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت با برداشت پیاز از مناطق جیرفت و اصفهان در اردیبهشت و افزایش عرضه، پیش‌بینی می‌شود که قیمت محصول تا ۵۰‌درصد در بازار کاهش یابد. با این حال هنوز این اتفاق رخ نداده و پیاز خارج از میادین میوه و تره‌بار با قیمت ١٠ تا ١٢‌هزار تومان به فروش می‌رسد. فتحعلی درباره وضع این روزهای پیاز می‌گوید:  «در حال حاضر قیمت پیاز در میادین میوه و تره‌بار حدود ٧‌هزار تومان است اما میوه‌فروشی‌ها همچنان این کالا را با قیمت بالای ١٠‌هزار تومان می‌فروشند. قرار بود با واردات پیاز از هند و پاکستان، قیمت این محصول کاهش پیدا کند، اما متاسفانه وزارت صنعت و معدن این اجازه را صادر نکرد و همین موضوع باعث کاهش نیافتن قیمت پیاز و بالاتر رفتن آن شده است. این درحالی است که اگر اجازه واردات داده می‌شد، قیمت پیاز کاهش پیدا می‌کرد.» دبیر اتحادیه بارفروشان میوه با گلایه از برخورد نکردن با قاچاقچیان ادامه می‌دهد: «علاوه بر نبود واردات، یکی دیگر از مهمترین دلایل افزایش قیمت پیاز، قاچاق آن است. همه ما می‌دانیم که قاچاق پیاز مهمترین دلیل افزایش هر روزه قیمت این کالاست، اما متاسفانه مسئولانی که باید دست به کار شوند و جلوی قاچاقچیان را بگیرند، اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و تا زمانی که وضع این‌طور باشد، قیمت این کالای مهم کاهش پیدا نمی‌کند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *