ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت از تغییر شکل همه‌گیری ویروس کرونا

آمار جهانی از مرز دو میلیون و ۲۰۰ هزار مبتلا به ویروس جدید کرونا عبور می‌کند و شمار قربانیان هم از مرز ۷۷۷ هزار نفر فراتر رفت. سازمان جهانی بهداشت، بار دیگر، نسبت به ادامه همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان هشدار داد. همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی در فرانسه و در ادامه همه‌گیری ویروس کرونا، گروهی از پزشکان متخصص اطفال در این کشور، نسبت به لزوم تزریق واکسن سرماخوردگی و بیماری عفونت روده‌ای (گاسترو-آنتریت) تاکید کردند.

سازمان جهانی بهداشت، روز چهارشنبه ۱۹ اوت/۲۹ مرداد، بار دیگر زنگ خطر جدی شیوع ویروس کرونا را به صدا درآورد و تاکید کرد: همه‌گیری در حال تغییر شکل است و در شرایط کنونی، گروه‌های سنی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سال، بیش از پیش در معرض آسیب قرار دارند.

ایالات متحده آمریکا، با بیشترین تعداد مبتلایان و جانباختگان ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا، همچنان در صدر کشورهای آسیب‌دیده از این ویروس قرار دارند و پس از آن کشورهای برزیل، هند و روسیه پیشتاز هستند.

در کره جنوبی، با وجود تدابیر اتخاذ شده از جمله تعطیلی کلوپ‌های شبانه، بارها، رستوران‌ها و موزه‌ها، هنوز مقامات این کشور نسبت به افزایش تعداد مبتلایان ابراز نگرانی می‌کنند.

وضعیت در اوکلند در نیوزیلند، کشوری که، پیش از این، بدلیل عملکرد مناسب در مقابله با ویروس کرونا مورد تقدیر جهانیان قرار گرفته بود، چندان مناسب نیست و مقررات قرنطینه در اوکلند، که تا روز ۲۶ اوت (یک هفته دیگر)، برقرار شده بود، تا روز ۱۹ سپتامبر تمدید شد.

در ایالات متحده آمریکا، شهر نیویورک، برای بازگشایی اماکن فرهنگی از هفته آینده آماده می‌شود. در مقابل، مناطقی در ایالات کالیفرنیا و فلوریدا، با تمهیدات سختگیرانه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، روبرو هستند.

دولت آمریکا متعهد به پرداخت حدود یک میلیارد یورو کمک مالی به موسسه بیوتکنولوژی مُدرنا شده است. تحقیقات و پژوهش موسسه آمریکایی مُدرنا برای ساخت واکسن کووید ۱۹ به آخرین مرحله از آزمایشات بالینی وارد شده است.

در قبرس، از روز جمعه ۲۱ ماه اوت، استفاده از ماسک در مناطقی از شمال این کشور، برای تمامی ساکنان و گردشگران، به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا، اجباری اعلام شد. طی روزهای اخیر، آمار مبتلایان در این کشور رو به افزایش گذارده است. همزمان، برگزاری هرگونه تجمع، جشن، کنسرت با حضور بیش از ۹ نفر ممنوع اعلام شد.

قبرس، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، کمترین تعداد مبتلایان و جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ را به ثبت رسانده است. ورود گردشگران به این کشور از نیمه ماه ژوئن (حدود دو ماه پیش) آزاد اعلام شد. تاکنون ۷۴۷۲ نفر در قبرس به کووید ۱۹ مبتلا شده و ۲۳۲ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

در فیلیپین هم آمار مبتلایان به کووید ۱۹، به بیش از ۱۷۴ هزار نفر رسید و این کشور بالاترین آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در منطقه جنوب شرق آسیا را تاکنون به ثبت رسانده است. اما مقامات دولتی از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در پایتخت و استان‌های هم‌جوار آن خودداری کردند.

هشدار پزشکان فرانسوی

با نزدیک شدن به فصل پاییز، کارشناسان بهداشتی نسبت به شیوع انواع دیگری از بیماری‌های ویروسی و عفونی هشدار دادند. پزشکان متخصص اطفال در فرانسه، روز چهارشنبه ۱۹ اوت، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، تاکید کردند: کودکان پیش از آغاز سال تحصیلی باید در برابر انواع دیگر بیماری‌های عفونی و ویروسی رایج همچون سرماخوردگی و عفونت‌های روده‌ای (گاسترو-آنتریت) واکسینه شوند.

سال تحصیلی در فرانسه از روز اول سپتامبر آغاز می‌شود. وزارت آموزش ملی فرانسه، دستورالعمل‌های ویژه به منظور کاهش هر چه بیشتر میزان چرخش ویروس کرونا در مدارس را ابلاغ کرده است.

کارشناسان و متخصصان اطفال در فرانسه، ضمن تاکید بر لزوم انجام واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری‌های سرماخوردگی و گاسترو-آنتریت تاکید کردند: این اقدام می‌تواند از مراجعات بعدی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توسط خانواده‌های کودکان بیمار جلوگیری نموده و احتمال ابتلاء والدین به ویروس کرونا را کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *