ابزارهایى براى استفاده قوى تر از گوگل درایو/ویتامینها ى ابرى


محمود صادقى/جام جم

سایت بدون-گوگل درایو، یکى از فضاهاى ابرى محبوبى است که کاربران زیادى از آن استفاده مى کنند. شما تقریبا هر کارى را مى توانید در فضاى ابرى قدرتمند گوگل انجام دهید؛ از ایجاد اسناد مختلف و صفحه گسترده ها گرفته تا ذخیره تصاویر یا درست کردن اسلاید با گوگل اسلایدز. حتى اگر هم با قابلیت هاى پیش فرض این مجموعها مکان انجام کارى نباشد، با کمى خلاقیت و بهره گیرى از ابزارهاى متعددى که حول آن ایجاد شدها ست، راهى پیدا می شود. دراین مطلب نمونه هایى از این ابزارها را براى آنهایى که می خواهند کمى فراتر از اسناد و اسلایدهاى عادى کار کنند، معرفى می کنیم.

ویکى لازم داشتید؟

وقتى شروع به گذاشتن انواع و اقسام فایل هاى مهم در گوگل درایو مى کنید، از یک جایى به بعد احتمالا بها ین سؤال مى رسید که حال چه کسى این فایل ها را جمع وجور کند؟ زیرا گوگل درایوتان به بازار شامى تبدیل شدها ست که شتر با اسنادش در آن گم مى شود!

در این مواقع، یک سیستم ویکى (Wiki) مى تواند سیستم مدیریت اطلاعات قدرتمندى برایتان باشد. اما چگونها ز درایو به ویکى

برسیم؟ سرویس « شما یک ویکى لازم دارید » (You Need a Wiki) این کار را برایتان انجام مى دهد. این سرویس که در آدرس youneedawiki.com قرار دارد، یک  وب سرویس است که با اتصال به گوگل درایو و استفادها ز ساختار درختى فایل ها و فولدرها، یک ویکى تمیز براى شما درست مى کند.

شما مى توانید از این ویکى براى ایجاد یک پایگاه دانشى، مدیریت یک پروژه شخصى یا حتى پروژه هاى تیمى بزرگ بهره بگیرید. YNAWبراى یک کاربر رایگان است، اما  اگر بخواهید براى تعداد بیشترى از آن استفاده کنید، باید یکى از پلن ها ى پولى اش را بخرید.

اپِ برخاستها ز درایو

فکر مى کنید ساختن اپ موبایل سخت است؟  (Glide) گلاید مى خواهد به شما  ثابت کند کها ین طور نیست! مى پرسید چگونه؟ با یک شعبده بازى: درآوردن اپ از داخل کلاه یک صفحه گسترده گوگل (Google Sheets) بدون نیاز به هیچ گونه برنامه نویسى! براى این کار کافى است اطلاعاتى را که مى خواهید داخل  اپ قرار بگیرد در یک صفحه گوگل sheet بارگذارى کنید و گلاید، آنها را برایتان در یک برنامه ساده وارد خواهد کرد. سپس این برنامه را مى توانید به دلخواه شخصى سازى کنید،با دیگران به اشتراک بگذارید و حتى در مارکت هاى اندرویدى و اپ استور منتشر کنید.

گلاید (glideapps.com) در دو پلن پرو و بیزینس عرضه می شود که هردو پولى هستند، اما این سرویس یک نسخه رایگان دارد که در اپ ساخته شده، برند  Glide می خورد.  گلاید براى اپهاى اساسى به کار نمی آید،ولى براى ساخت یک اپ ساده و سریع بسیار مفید خواهد بود.

گیف هایى در توییتر

برادر سوم دو سرویس داکس وشیتس گوگل، اسلایدز(Slides) است که معادل پاورپوینت در مجموعه برنامه هاى گوگل به شمار مى آید. احتمالا تا به حال از انیمیشنها ى پاورپوینت استفاده کرده اید و مى دانید ساختن یک انیمیشن ساده در این برنامه بسیار آسان است. در اسلایدز گوگل هم این سادگى برقرار است. اما برنامه ا نلاین Tall Tweets کاربرد جدید و جالبى به این  انیمیشنها  ساخته شده در اسلایدز مى بخشد:استفاده به عنوان گیف در توییتر ! تال توییتز ازاسلاید (یا بخشى از آن) یک گیف با حجم پایین ایجاد مى کند که مى توانید آن را در توییت تان قرار دهید. علاوه بر این، یک تصویر با کیفیت بالا از اسلایدها هم به عنوان تصویر پیش نمایش در توییت گنجانده مى شود.

تال توییتز کاملا رایگان است و براى شروع کار با آن مى توانید به سایتش مراجعه کنید. (talltweets.com)

لایت باکسى براى عکس ها

ما توصیه نمی کنیم از سرویس هاى ابرى براى ذخیره سازى تصاویر استفاده کنید،ولى در هر حال اگر جزو کاربرانى هستید

که حجم بالایى عکس را در گوگل فوتوز (Google Photos) آپلود کرده ا ید، حتما از سرویسى مثل لایت باکس (Lightbox) استقبال خواهید کرد. کار لایت باکس کمک به شما براى مدیریت تصاویرتان است. در محیط سادها ین برنامها نلاین می توانید تمام عکس هاى موجود در یک فولدر در درایو گوگل را به صورتى زیبا و مینى مال مشاهده کنید. تمی کردن مجموعه عکس ها هم در لایت باکس ساده و سرراست است؛ آلبو مهاى مورد نظر خود را ب هصورت فولدر درست می کنید و عکس ها را داخلشان قرار می دهید.

لایت باکس با دنبال کردن ساختار سلسه مراتب فایلها و فولدرها، آنها را به البو مهاى تصویرترجمه می کند. لایت باکس

رایگان و بدون تبلیغ است و براى استفادها ز آن نیازى به جابه جایى هیچ تصویرى نیست.تمام تصاویر در همان

درایوتان قرار دارد ولایت باکس صرفا در مرتب سازى شان کمک می کند.

پى دى اف و ویرایش؟

از هر کسى که با فایل هاى پى دى اف آشنایى داشته باشد بپرسید، حتما به شما خواهد گفت این فرمت عالى است تا وقتى نخواهید

ویرایشى در آن انجام دهید! حتى پر کردن یک فرم پى دى اف هم کاربر را دچار دردسر مى کند، زیرا برنامه هاى نمایش پى دى اف قابلیت افزودن یا ویرایش آن را ندارد.

داک هاب  (DocHub) به عنوان یک افزونه  کروم براى ویرایش فایل هاى پى دى اف درست شده است.به وسیله ا ن مى توانید هم فایل هاى آفلاین از کامپیوترتان و هم فایل هاى آنلاین در سرویس هاى ابرى از جمله گوگل درایو را ویرایش کنید. فهرست قابلیت هاى این افزونه رایگان باورنکردنى است: افزودن متن،کشیدن بردارى، هایلایت، افزودن عکس، تغییر صفحات (افزودن، حذف، جابه جایى)، پر کردن فرم و امضاى دیجیتال. داک هاب حتى به شما اجازه مى دهد با چند کاربر دیگر روى یک فایل پى دى اف کار کنید.

داک هاب را مى توانید از وب استور گوگل  (chrome.google.com/webstore) روى مرورگر کرومتان نصب و استفاده کنید.

افزونه هایى براى گوگل داکس

گوگل داکس (Docs) اصلى ترین و پرطرفدارترین سرویس از مجموعه  « آفیس »گوگل به حساب مى آید که ایجاد و کار روى اسناد به صورت آنلاین را بسیار آسان و فراگیر مى کند.

با وجود این که داکس به خودى خود سرویس بسیار قدرتمندى بوده، اما افزونه هاى متنوعى براى مرورگر کروم توسعه یافته است که داکس قوى تر هم مى کند. اگر بخواهیم برخى از مشهورترین این افزونه ها را نام ببریم، مى توانیم از Doc Tool شروع کنیم که مجموعه ۱۳ تایى از ابزارهاى مختلف مثل بزرگ و کوچک کردن کلمات، هایلایت، تبدیل کلمه به عدد و… را به صورت میانبر در اختیار مى گذارد

Reader افزونه . دیگرى است که متن موجود در یک سند را برایتان مى خواند و امکان انجام تغییراتى روى تن صدا یا سرعت آن را هم مى دهد.

به کمک HelloSi gn مى توانید روى اسناد امضا بگذارید، با Writefull Thesaurus کلمات هم معنى با توجه به زمینه نوشتار متن معرفى مى شود که براى کسانى که کلمات انگلیسى سطح بالاتر به سختى به ذهنشان مى رسد، بسیار مفید خواهد بود. در پایان اگر مى خواهید به صورت مستقیم در داکس انواع و اقسام نمودارها مثل فلوچارت یا وایرفریم بکشید، حتما Lucidcharts را امتحان کنید. تمام این افزونه ها را مى توانید از وب استور کروم دانلود و در گوگل داکس استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *