احتمال به تعویق افتادن مقدماتی جام جهانی در آسیا/اسکوچیچ رنگ نیمکت تیم ملی را می‌بیند؟

سایت بدون – سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از دیدار مدیران این سازمان با مسئولان فیفا برای بحث درباره شرایط برگزاری دیدارهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خبر داد. گفته می‌شود این نشست روز شنبه برگزار خواهد شد و با توجه به شیوع ویروس کرونا احتمال به تعویق افتادن بازی‌ها وجود دارد.
در این گزارش آمده است: «پس از افزایش نگرانی‌ها درباره سلامتی افراد و محدودیت سفرها به خاطر شیوع ویروس کرونا، صحبت‌های ابتدایی با تعدادی از اعضای انجمن‌های منطقه شرق آسیا انجام شد. اکنون که بسیاری از تیم‌ها نمی‌توانند از بازی‌ها میزبانی کنند یا عازم کشور دیگری شوند، مسئولان AFC پیش از تصمیم درباره بازی‌های ملی، با مدیران فیفا و سپس کشورهای غرب آسیا دیدار می‌کنند. پس از برگزاری این نشست‌ها، کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان جدید دیدارهای چهار هفته باقیمانده مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را اعلام خواهد کرد.» بازی‌های بعدی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی روزهای ۷ و ۱۲ فروردین به ترتیب مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج است، ولی در صورت توافق AFC و فیفا این بازی‌ها به زمان دیگری موکول خواهد شد.
این دو بازی اولین فرصت برای دراگان اسکوچیچ است که روی نیمکت تیم ملی بنشیند، ولی در صورت به تعویق افتادن مقدماتی جام جهانی این مربی کروات همچنان باید بیش از این منتظر بماند. انتخاب اسکوچیچ به عنوان جانشین ویلموتس با اعتراضات زیادی همراه بود و هنوز هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ممکن است او حتی پیش از نشستن روی نیمکت تیم ملی برکنار شود. انتخاب این مربی با توجه به زمان کوتاه تا مقدماتی جام جهانی و در دسترس نبودن قلعه‌نویی و گل‌محمدی از روی اجبار بود و گفته می‌شود که برخی از مدیران فوتبال و ورزش همچنان از این انتخاب راضی نیستند.
تعویق مقدماتی جام جهانی این فرصت را به فدراسیون می‌دهد که بخواهد به انتخاب یک مربی باکیفیت‌تر فکر کند و بعید نیست که اسکوچیچ پیش از آنکه روی نیمکت تیم ملی بنشیند مجبور به خداحافظی با این سمت رویایی شود. آنچه برکناری مربی کروات را آسان‌تر می‌کند، رقم نسبتاً پایین قرارداد اوست که حتی از بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر هم کمتر است و خسارت چندانی را متوجه فوتبال ایران نخواهد کرد. برای جانشینی اسکوچیچ نام آشنایی هم مطرح شده و او کسی نیست جز آندره‌آ استراماچونی. مربی ایتالیایی چند روز قبل در مصاحبه با اسکای از مطرح شدن پیشنهاداتی برای مربیگری در آسیا خبر داد. استراماچونی هرچند تجربه خیلی خوبی از محیط کارش در استقلال ندارد، ولی مربیگری در تیم ملی و احتمال نشستن روی نیمکت ایران در جام جهانی برایش وسوسه‌انگیز خواهد بود. او همچنین در این چند ماه توانست شناخت خوبی از فوتبال ایران و بازیکنان به دست آورد و زمینه مناسبی برای این پست دارد. البته تمام اینها فعلاً در حد حدس و گمان است و بلاتکلیفی فدراسیون، اوضاع پرتلاطم فوتبال ایران و شرایط خاصی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده، پیش‌بینی سناریوهای بعدی را بسیار دشوار می‌کند. اسکوچیچ پس از انتخاب به عنوان سرمربی کارش را با تماشای چند بازی لیگ برتر شروع کرد و پس از آن سفرهایی به کشورهای مختلف اروپا داشت تا با لژیونرهای ایرانی از جمله کاوه رضایی، علی قلی‌زاده، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون ملاقات کند. اگر دو بازی آتی تیم ملی به تعویق نیفتد، اردوی تیم ملی احتمالاً اواخر اسفند همین سال برگزار خواهد شد، ولی در صورت لغو این دو بازی اسکوچیچ هم مجبور است از برگزاری اردو صرفنظر کند.
در سال‌های گذشته جدایی سرمربی تیم ملی پیش از نشستن روی نیمکت بی‌سابقه نبوده است. محمد مایلی‌‌کهن در فروردین ۸۸ برای دومین بار به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، ولی چند روز بعد بیانیه تندی علیه قلعه‌نویی منتشر کرد و در واکنش به جنجال‌های این بیانیه مجبور به استعفا شد. باید دید اسکوچیچ هم به سرنوشت مشابهی دچار می‌شود؟
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *