اختراع جدید «نورالینک» می‌تواند ارتباط مغز و رایانه را ممکن کند /تحقق رویاپردازی‌های «ماسک»

سایت بدون – اگر هنوز با گجت‌های پوشیدنی کنار نیامده‌اید و بستن یک ساعت هوشمند یا دستبند ورزشی برایتان سخت است، باید بدانید تا چند سال دیگر نسل جدید این ابزارها یعنی گجت‌های کاشتنی (implant) از راه خواهند رسید. گجت‌هایی که با یک عمل جراحی در بدن شما کاشته می‌شوند و جای بسیاری از ابزارهای امروزی را پر خواهند کرد. اما دنیا می‌تواند از این هم عجیب‌تر باشد؛ فرض کنید با تراشه‌ای که در مغزتان کار گذاشته شده‌است، بتوانید بدون حرف زدن یا نوشتن، با دیگران ارتباط برقرار کنید یا با مغزتان به رایانه اتصال پیدا کرده و ابزارهای هوشمند و الکترونیک را فقط با فکر کردن کنترل کنید. خیلی تخیلی و سینمایی شد؟ شاید این‌طور به نظر برسد، ولی باید بدانید رابط مغز و رایانه شرکت نورالینک یک قدم بسیار بزرگ در این راه برداشته است. اگر موضوع برایتان جذاب شده، ادامه این گزارش را از دست ندهید

. نویسنده : آرش جهانگیری / طراح تجربه کاربری  

 خداحافظی با معلولیت‌ها و نارسایی‌های مغزی
اگر نگاهی به کارنامه ایلان ماسک و شرکت‌های مختلف او بیندازید، متوجه می‌شوید که یکی از کم‌بازده‌ترین و کندترین شرکت‌های این میلیاردر بلندپرواز همین شرکت نوروساینسش یا همان نورالینک است. اما با توجه به دستاوردی که ایلان ماسک هفته پیش از آن رونمایی کرد، می‌توان گفت این صبر چندان هم بی‌ارزش نبوده و قرار است کارهای بزرگی را امکان‌پذیر کند. چیزی که ایلان ماسک از آن رونمایی کرد یک واسط مغز و رایانه است که با قرارگیری در حفره‌ای در جمجمه، امکان ارتباط مغز با رایانه را ممکن می‌کند. این تراشه که در حال حاضر در جمجمه یک خوک کار گذاشته شده است، به وسیله ۱۰۲۴‌الکترود باریک که در مغز فرو می‌روند با حسگرهای مغزی ارتباط برقرار می‌کند و سپس به کمک بلوتوث، اطلاعات را به بیرون 
انتقال می‌دهد.
با وجود این‌که، نورالینک در مراحل ابتدایی است، اما باز هم یک حرکت انقلابی محسوب می‌شود. در صورتی که نورالینک بتواند اطلاعات مغز را دریافت و به رایانه ارسال کند، می‌تواند در زمینه پزشکی یک راه‌حل بزرگ باشد. نورالینک می‌تواند نارسایی‌های عصبی را برطرف کند. فرض کنید در اختلالات نخاعی، کاشته مغزی، اطلاعات را از مغز دریافت کرده و به کاشته دوم که در عضو حرکتی کار گذاشته شده ارسال کند. این ارتباط نورونی می‌تواند معلولیت‌های حرکتی را برطرف کند. همچنین ایلان ماسک ادعا کرده این اختراع می‌تواند نارسایی‌های مغزی دیگر مانند مشکلات بینایی و شنوایی را برطرف کرده و بیماری‌هایی مانند پارکینسون، افسردگی و حتی آلزایمر را هم درمان کند.


   رویای ساخت ابرانسان 
بلندپروازی‌های ماسک و نورالینک به اینجا ختم نمی‌شود. با وجود این‌که این شرکت، مجوز محصول پزشکی نوآورانه خود را از سازمان غذا و داروی آمریکا اخذ کرده و قرار است در زمینه پزشکی استفاده شود، اما دایره رویاپردازی‌های این شرکت به پزشکی محدود نمی‌شود. یکی از اهداف نورالینک، امکان ارتباط مغزی دو انسان با یکدیگر یا همان تله‌پاتی ذهنی است. یعنی دو انسان بدون حرف زدن یا نوشتن و فقط با ارتباط ذهنی با یکدیگر اطلاعات رد و بدل کنند. 
البته چنین چیزی بسیار دور از تصور است. حتی اگر فرض کنیم نورالینک به این سطح از توانایی برای استخراج اطلاعات به مغز برسد، هنوز هم به یک رابط سوم برای ارتباط با انسان دوم نیاز دارد. یعنی اطلاعات یک‌بار باید به یک رایانه و سپس به مقصد ارسال شود. از طرف دیگر، مغز انسان مانند یک پیام‌رسان عمل نمی‌کند. سرعت تصمیمات و پیام‌های ارسالی از طرف مغز به تارهای صوتی و عضلات زبان، آن‌قدر زیاد و خارج از تصور است که نمی‌توان آن را به یک رشته پیام، ترجمه و برای طرف مقابل ارسال کرد. 
همچنین نورالینک به دنبال این است که امکان دیدن امواج فروسرخ، فرابنفش و پرتوهای ایکس را هم به انسان بدهد تا ساخت ابرانسان فیلم‌های علمی ــ تخیلی را به واقعیت تبدیل کند؛ هدفی که به نظر مثل تیر زدن به ماه می‌ماند.  نورالینک می‌تواند عمل پیوند عضو را هم متحول کند. بازوها و اندام رباتیک پیوندی می‌تواند عملکرد بسیار بهتری پیدا کرده و دریافت‌کننده عضو پیوندی با پیام‌هایی که از مغزش ارسال می‌کند، این اندام را کنترل کند. 
   آماده برای جنگ ربات‌ها
نورالینک می‌تواند کمک زیادی به شناخت بهتر عملکرد مغز و نحوه تحلیل اطلاعات توسط آن کند و چنین شناختی به پیشرفت هوش مصنوعی می‌انجامد. هرچه هوش مصنوعی عملکرد نزدیک‌تری به مغز انسان پیدا کند، می‌تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد. اگر تئوری توطئه قیام ربات‌ها و جنگ میان انسان و هوش مصنوعی را جدی بگیریم، نورالینک می‌تواند یک تهدید برای نسل بشر باشد. دریچه‌ای برای هوش مصنوعی که راهش را به مغز انسان باز کند. اما اگر خوشبین باشیم، می‌توانیم طور دیگری به ماجرا نگاه کنیم. در واقع نورالینک می‌تواند راه ارتباطی بین هوش مصنوعی و مغز انسان باشد. جایی که مغز بتواند بدون واسطه و به‌طور مستقیم با هوش مصنوعی ارتباط برقرار و حتی آن را کنترل کند و شاید بتواند جلوی جنگ ربات‌ها با انسان‌ها را هم بگیرد!

کیلومترها فاصله تا استفاده تجاری
بیایید کمی از آسمان فاصله بگیریم و به زمین برگردیم. یعنی همین امروز و نگاهی بیندازیم به چیزی که تا همین حالا نورالینک موفق به انجام آن شده است. همان‌طور که گفتیم نورالینک به‌طور آزمایشی روی یک خوک به کار رفته و به آن قسمت از مغز که اطلاعات ارسالی از پوزه حیوان را دریافت می‌کند، اتصال پیدا کرده است. زمانی که خوک غذا می‌خورد یا از پوزه‌اش برای شناسایی مواد غذایی استفاده می‌کند، نورالینک، اطلاعاتی از مغز دریافت می‌کند. پس می‌توان گفت از تئوری تا عمل فاصله زیادی است و به هیچ عنوان نمی‌توان زمانی برای دستیابی به آن متصور شد. البته با توجه به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های پیش روی نورالینک، آزمایش‌های انسانی تا پایان سال امکان‌پذیر می‌شود و می‌تواند تحقیقات نورالینک را وارد مرحله جدیدی کند.  اما برای کاشتن این رابط، نورالینک قدم‌های خوبی برداشته است. بنابر خبرهای منتشر شده، نورالینک در حال توسعه یک ربات جراح است که عمل جراحی کاشت در مغز از جمله شکافتن سر، تراشیدن استخوان جمجمه، رساندن سیم‌ها به بخش‌های داخلی مغز و همچنین بخیه سر را انجام دهد، آن هم بدون این‌که قطره‌ای خون ریخته شود! اما نکته خنده‌دار ماجرا، این است که شما در صورتی که از این کاشته استفاده کنید، باید ساعتی از روز، خودتان را به شارژ بزنید! چراکه این محصول به شکل بی‌سیم و از طریق پوست سر شارژ می‌شود​​​​​​​

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *