ادامه کتاب «پرتغال کوکی » کشف شد

نسخه دست‌نویس و منتشرنشده دنباله کتاب «پرتقال کوکی» هفته گذشته در خانه آنتونی بِرجِس (نویسنده این کمدی سیاه دیستوپیایی) در براچیانوی ایتالیا کشف شد.

سایت بدون – ایندی‌وایر نوشت: این نسخه حدوداً دویست‌صفحه‌ای با نام «وضعیت کوکی» به عنوان «مجموعه‌ای از افکار برجس در باب وضعیت انسان» توصیف شده است که مضامین کتاب سال ۱۹۶۲ او را توسعه می‌بخشد؛ کتابی که منبع الهام فیلم سال ۱۹۷۱ استنلی کوبریک به همین نام قرار گرفت و مالکوم مک‌داول نقش اصلی‌اش را بازی کرد. البته پیش از آن و در سال ۱۹۶۵ اندی وارهول هم اقتباسی با نام «واینیل» از آن داشت.

دنباله غیرداستانی «وضعیت کوکی» که بخشی خودزندگی‌نامه‌ای و بخشی تأملی فلسفی توصیف شده است، جامعه‌ستیزی با نام الکس را دنبال می‌کند که با دارودسته اوباشش اعمالی خشن و وحشیانه مرتکب می‌شود. در نهایت جامعه او را به دام می‌اندازد و می‌کوشد با حذف افکار خشن‌اش، وی را درمان کند. برجس درباره این نسخه گفته بود: «این کتاب را با این هدف نوشتم که یک بیانیه فلسفی مهم بر وضعیت انسان معاصر باشد.»

«پرتقال کوکی» کوبریک هنوز یکی از دستاوردهای فیلم‌سازی کارنامه اوست و یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌هایی که در تاریخ سینما ساخته شده است. فیلم با وجود موضوع و محتوایی که دارد، در گیشه موفق شد و حتی نامزدی‌های اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را هم کسب کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *