ادعای تلخ ساموئل اتوئو در مورد توپ طلا/به سیاه پوست ها رای نمی دهند

سایت بدون – ساموئل اتوئو، ستاره سابق فوتبال کامرون، کوتاه ماندن سادیو مانه از توپ طلای ۲۰۱۹ را ناشی از عدم اتحاد آفریقایی‌ها دانسته و مردم آفریقا را به نفرت از یکدیگر متهم کرده است. اتوئو دقیقا گفته است: «چرا این نفرت بین ما آفریقایی‌ها وجود دارد؟ چرا این‌قدرحسادت نادرست؟ اگر از یکدیگر قدردانی نکنیم، دیگران نمی‌خواهند این کار را برای ما انجام دهند. این شرم‌آور است. اگر همه آفریقایی‌ها به سایر آفریقایی‌ها رای می‌دادند، ما تابه‌حال جوایز متعددی گرفته بودیم. آفریقا باید نشان دهد که چقدر قدرتمند است. ما خوشبختیم که این بازیکنان خوب را داریم که بیش از ۱۰ گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده‌اند، ما سه گلزن برتر لیگ انگلیس را داشتیم (مانه، صلاح و آوبام یانگ) اما این بچه‌های جوان از حمایت ما برخوردار نیستند. من می‌خواهم تا آنجا که می‌توانم با آنها همراهی کنم، از آنها دفاع کرده و از آنها محافظت کنم. این همان چیزی است که ما آفریقایی‌ها همیشه در همه سطوح آن را درک نکرده‌ایم و به همین دلیل است که هنوز عقب هستیم.»

سخنان اتوئو از این حیث عجیب است که اگر حرف او را بکاویم، نهایتا به این نکته می‌رسیم که خبرنگاران آفریقایی باید به یک بازیکن آفریقایی، از آن حیث که آفریقایی است، رای بدهند تا توپ طلا نهایتا به یک فوتبالیست آفریقایی برسد. اتوئو صریحا گفته است: «مسی جایزه توپ طلا را از آن خود کرد، چراکه همه امریکای جنوبی به او رای دادند و احتمالا بیشتر اروپایی‌ها نیز رای خود را به فن دایک اختصاص دادند. مردم آفریقا اما با یکدیگر رابطه خوبی ندارند و از هم حمایت نمی‌کنند.»

در واقع اتوئو خواستار رای قاره‌ای است؛ رای آفریقایی‌ها به آفریقایی‌ها، فارغ از اینکه مسی بهتر بوده است یا سادیو مانه. اما یک خبرنگار زبده چطور می‌تواند موقع رای دادن، نظر کارشناسانه‌اش را کنار بگذارد و صرفا براساس نژاد یا -دقیق‌تر بگوییم- رنگ پوست رای بدهد. سادیو مانه قطعا در سال ۲۰۱۹ جزو بازیکنان خوب دنیا بوده است اما هر کسی که آشنایی مختصری با فوتبال داشته باشد، می‌داند که او در سال ۲۰۱۹ در حد مسی نبود.

در این صورت اتوئو چطور انتظار دارد که سردبیران و خبرنگاران ارشد نشریات فوتبالی آفریقا، به صرف آفریقایی بودن سادیو مانه، او را برتر از مسی بنشانند؟ آیا خود این تجویز، تجویزی نژادپرستانه نیست؟ نژادپرستی فقط در تحقیر یک نژاد متجلی نمی‌شود. مبنای اصلی‌اش، برتر نشاندن افراد یک نژاد نسبت به افراد نژادهای دیگر است. تعلق خاطر به آن نژاد یا آن رنگ پوست نیز دلیل اصلی چنین رجحانی است. وقتی دنیای فوتبال با نژادپرستی به جد مبارزه می‌کند، دلیلی ندارد که خبرنگاران سیاه‌پوست به بازیکنان سیاه‌پوست رای دهند، کما اینکه سفیدپوست‌ها هم به سفیدپوست‌ها رای نمی‌دهند. آن کسی که توپ طلا را برد، نه یک سفیدپوست که لیونل مسی بود. آن کسی هم که توپ طلا را نبرد، نه یک سیاه‌پوست که سادیو مانه بود. به همین سادگی.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *